Je team op orde

Ken je vak! Bouwstenen voor succes team

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers op jouw kantoor. Je ziet in een oogopslag waar actie nodig is om een goed werkend team te creëren.

Om grip te houden op de groei van je onderneming is het belangrijk dat jouw collega’s blijven ontwikkelen. Je wilt graag dat iedereen zich prettig voelt in zijn/haar werk. Dat is van essentieel belang voor een geweldige beleving door je klanten. Het is daarom belangrijk om de mensen om je heen te verzamelen die constructief mee kunnen werken aan de doelen die jij voor ogen hebt. Met de zogenaamde ‘vlootschouw’ breng je je eigen gedachten hiermee in kaart en ziet waar actie nodig is.

Medewerkers die (nu) niet lekker in hun vel zitten, zijn misschien ingehaald door de ontwikkeling van je onderneming. Je kunt dan een gesprek aangaan op basis van de doelen en verwachtingen. Op deze manier wordt duidelijk welke ontwikkeling je wilt zien. Je biedt je collega’s de ruimte om weer plezier in het werk te krijgen of te houden.

In negen vakken overzicht

Het start met een maken van een matrix met negen vakken. Dit kun je doen door (schilders)tape op de muur te plakken: twee lijnen horizontaal en twee lijnen verticaal. Deze kun je van links naar rechts en van beneden naar boven verdelen in: laag, normaal en hoog. Op de horizontale as van links naar rechts geef je de prestatie weer en op de verticale as de potentie.

Wie staat waar?

Bepaal per medewerker in welk vlak het vak wat op dit moment volgens jou het best passend is. Je doet dit op basis van je ervaringen met de prestaties van de betreffende medewerker en jouw inschatting van zijn/haar potentie. Je krijgt een overzicht van al jouw medewerkers vanuit jouw perspectief over hun prestatie en potentieel. Dit is een eerste stap. Op basis van deze inzichten kun je dan in gesprek gaan met je collega’s om zo een team te ontwikkelen dat met elkaar bijdraagt aan de doelstellingen van jouw onderneming.

‘Deze oefening helpt met het ontwikkelen van leiderschap’

Eerlijk kijken

Deze oefening helpt met het ontwikkelen van leiderschap. Je wilt natuurlijk geen collega’s die (zonder reden) niet presteren. Ook zul je eerlijk moeten kijken naar de potentie van de personen. Als er geen potentie (meer) is, zal ook vaak de prestatie achterblijven. Dat is niet eerlijk ten opzichte van jezelf, andere medewerkers én de betreffende medewerker zelf. Het wordt tijd voor een gesprek. Dat gesprek vind je misschien niet makkelijk. Tegelijkertijd is de ervaring dat deze gesprekken al veel eerder hadden moeten plaatsvinden. Vaak ontstaat er dan begrip voor de ontstane situatie en kan de betreffende medewerker beter gaan presteren en laat potentie zien waarvan je niet wist dat deze er was.

Uiteindelijk zal er ook een punt van afscheid zijn. Dat is nooit leuk. Tegelijkertijd heb jij ook de verantwoordelijkheid om jouw organisatie gezond het krijgen en te houden. Een collega die niet op zijn/haar plek zit hoort daar niet bij. Sterker nog: vaak presteert deze persoon wel beter op een andere plek. Het is aan jou om dit in gesprek te brengen. Zo houd je je organisatie, jezelf en alle medewerkers gezond!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...