Leren van visboer Tarik

Marcel Kroon 2018

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste wat Tarik steevast roept als ik bij hem binnenkom is: grote vriend! Heel even was ik gevleid dat het me zo makkelijk afging om nieuwe vrienden te maken. Totdat de drie klanten na mij een vergelijkbare titel meekregen.

Voordat hij eigenaar van de vistent werd, werkte Tarik in het leger. Hij heeft gediend in diverse verre landen. Over zijn werk in den vreemde wil hij nooit praten. Over zijn nieuwe vistent wel. Hij is hier superenthousiast over en werkt zich een slag in de rondte. Toen hij net startte, had hij het idee opgevat om zeven dagen per week open te gaan. Heb je al iemand in dienst genomen, vroeg ik hem? Ik kan toch zelf zeven dagen per week werken, antwoordde hij. Leek míj niet verstandig. Maar hij wilde het anders doen dan zijn voorgangers en daar waren ruime openingstijden voor nodig. Al gauw merkte ik dat het drukker werd in mijn geliefde vistentje. Niet zo gek ook, want er heerst een uitstekende sfeer. Een vrolijke vent achter de toonbank doet veel goeds. Komt bij dat je je bij Tarik echt welkom voelt. Vaak ruikt het er heerlijk naar verse vissoep, die hij gratis aanbiedt. En waag het niet te weigeren, want hiermee kwets je hem tot op het bot. Heeft hij geen vissoep dan gaat hij wel met een schotel van het één of ander -’moet je proeven’-bij zijn wachtende clientèle langs. Als marketeer bekijk ik dit schouwspel met bovenmatige interesse. Hoe maakt zo iemand nou binnen een jaar van een doorsnee vistent een goedlopend bedrijf. En wat kan een gemiddelde assurantieadviseur hiervan leren?

Doorslaggevende succesfactoren zijn plezier en enthousiasme. Wanneer klanten merken dat je écht graag doet wat je doet, vergroot dat je authenticiteit en professionaliteit. Daarnaast moet je een goed product hebben. Vriend Tarik zweert bij de allerbeste vis. Vers van de visafslag. Hij zegt het niet alleen, maar laat de mensen het ook ter plaatse ervaren. Hij communiceert constant over wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Dit creeert transparantie en daarmee betrouwbaarheid.

Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee andere eigenschappen van mijn grote visvriend. Constant is hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo heeft hij ook al eens een bezorgservice geprobeerd, verruimde openingstijden, een terras voor de vistent, deelt hij folders uit (die hij tijdens het prepareren van de vis nog even mondeling toelicht). En je kunt sinds kort kant-en-klare maaltijden bij hem afhalen. Het laatste wat ik van hem hoorde, is dat je nu voor vistapas bij hem terecht kunt.

Ook voor het ‘kantoor van de toekomst’ geldt; blijft constant innoveren. Probeer nieuwe manieren van bediening. Zet een ervaring neer als mensen bij je op kantoor komen. Hou van je werk en verzamel een team enthousiastelingen om je heen. En het allerbelangrijkst: communiceer, communiceer, communiceer...

Powered by

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

Ambassadeurs halen klanten binnen

Ambassadeurs halen klanten binnen

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging....

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

VVP Event Bijzondere Risico's: trends in cyberrisico's

Bjorn Jalving van Turien & Co schetste tijdens het woensdag gehouden VVP Event Bijzondere Risico's onder meer trends inzake cyberrisico’s en kostbare bezittingen....

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

Laatste kans: meld je aan voor het VVP Event Bijzondere risico's

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

Maak een uithangbord van uw klant

Maak een uithangbord van uw klant

In de gesprekken die ik voer met ondernemers vraag ik altijd hoe ze aan nieuwe klanten komen. Vaak hoor ik dan ‘via via’ of ‘ik moet het hebben...

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

Nieuwe risico's: do's and don'ts in de adviespraktijk

"De moderne werkwijze van de creatieve ondernemende particulier of ondernemer zorgen voor nieuwe risico’s die vragen om nieuwe adequate inventarisaties en...

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Cyberschade in het MKB; de échte verhalen

Er is al ontzettend veel geschreven over cyberrisico’s en -verzekeringen. De statistieken over het aantal slachtoffers en de miljarden euro’s aan schade...

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet....

Bijzondere risico's op VVP-event

Bijzondere risico's op VVP-event

VVP organiseert samen met De Hoop, OOM Verzekeringen, Turien & Co. en de Vereende op woensdag 28 maart het kennisevent Bijzondere Risico's. Financieel...