Leren van visboer Tarik

Marcel Kroon 2018

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste wat Tarik steevast roept als ik bij hem binnenkom is: grote vriend! Heel even was ik gevleid dat het me zo makkelijk afging om nieuwe vrienden te maken. Totdat de drie klanten na mij een vergelijkbare titel meekregen.

Voordat hij eigenaar van de vistent werd, werkte Tarik in het leger. Hij heeft gediend in diverse verre landen. Over zijn werk in den vreemde wil hij nooit praten. Over zijn nieuwe vistent wel. Hij is hier superenthousiast over en werkt zich een slag in de rondte. Toen hij net startte, had hij het idee opgevat om zeven dagen per week open te gaan. Heb je al iemand in dienst genomen, vroeg ik hem? Ik kan toch zelf zeven dagen per week werken, antwoordde hij. Leek míj niet verstandig. Maar hij wilde het anders doen dan zijn voorgangers en daar waren ruime openingstijden voor nodig. Al gauw merkte ik dat het drukker werd in mijn geliefde vistentje. Niet zo gek ook, want er heerst een uitstekende sfeer. Een vrolijke vent achter de toonbank doet veel goeds. Komt bij dat je je bij Tarik echt welkom voelt. Vaak ruikt het er heerlijk naar verse vissoep, die hij gratis aanbiedt. En waag het niet te weigeren, want hiermee kwets je hem tot op het bot. Heeft hij geen vissoep dan gaat hij wel met een schotel van het één of ander -’moet je proeven’-bij zijn wachtende clientèle langs. Als marketeer bekijk ik dit schouwspel met bovenmatige interesse. Hoe maakt zo iemand nou binnen een jaar van een doorsnee vistent een goedlopend bedrijf. En wat kan een gemiddelde assurantieadviseur hiervan leren?

Doorslaggevende succesfactoren zijn plezier en enthousiasme. Wanneer klanten merken dat je écht graag doet wat je doet, vergroot dat je authenticiteit en professionaliteit. Daarnaast moet je een goed product hebben. Vriend Tarik zweert bij de allerbeste vis. Vers van de visafslag. Hij zegt het niet alleen, maar laat de mensen het ook ter plaatse ervaren. Hij communiceert constant over wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Dit creeert transparantie en daarmee betrouwbaarheid.

Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee andere eigenschappen van mijn grote visvriend. Constant is hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo heeft hij ook al eens een bezorgservice geprobeerd, verruimde openingstijden, een terras voor de vistent, deelt hij folders uit (die hij tijdens het prepareren van de vis nog even mondeling toelicht). En je kunt sinds kort kant-en-klare maaltijden bij hem afhalen. Het laatste wat ik van hem hoorde, is dat je nu voor vistapas bij hem terecht kunt.

Ook voor het ‘kantoor van de toekomst’ geldt; blijft constant innoveren. Probeer nieuwe manieren van bediening. Zet een ervaring neer als mensen bij je op kantoor komen. Hou van je werk en verzamel een team enthousiastelingen om je heen. En het allerbelangrijkst: communiceer, communiceer, communiceer...

Powered by

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...

Markt cyberinsurance wordt volwassen

Markt cyberinsurance wordt volwassen

De verzekering van het cyberrisico wordt steeds professioneler. Dat bleek tijdens de kennissessie van Turien & Co tijdens het VVP Event bijzondere risico’s....

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

Verrassende dubbele vondst met peilzenderactie

PARTNER IN KENNIS: TURIEN & CO. OVER PREVENTIE Autodiefstal. Dit blijft een veelbesproken onderwerp binnen de verzekeringsbranche. Hoewel het totaal aantal...