Leren van visboer Tarik

Marcel Kroon 2018

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste wat Tarik steevast roept als ik bij hem binnenkom is: grote vriend! Heel even was ik gevleid dat het me zo makkelijk afging om nieuwe vrienden te maken. Totdat de drie klanten na mij een vergelijkbare titel meekregen.

Voordat hij eigenaar van de vistent werd, werkte Tarik in het leger. Hij heeft gediend in diverse verre landen. Over zijn werk in den vreemde wil hij nooit praten. Over zijn nieuwe vistent wel. Hij is hier superenthousiast over en werkt zich een slag in de rondte. Toen hij net startte, had hij het idee opgevat om zeven dagen per week open te gaan. Heb je al iemand in dienst genomen, vroeg ik hem? Ik kan toch zelf zeven dagen per week werken, antwoordde hij. Leek míj niet verstandig. Maar hij wilde het anders doen dan zijn voorgangers en daar waren ruime openingstijden voor nodig. Al gauw merkte ik dat het drukker werd in mijn geliefde vistentje. Niet zo gek ook, want er heerst een uitstekende sfeer. Een vrolijke vent achter de toonbank doet veel goeds. Komt bij dat je je bij Tarik echt welkom voelt. Vaak ruikt het er heerlijk naar verse vissoep, die hij gratis aanbiedt. En waag het niet te weigeren, want hiermee kwets je hem tot op het bot. Heeft hij geen vissoep dan gaat hij wel met een schotel van het één of ander -’moet je proeven’-bij zijn wachtende clientèle langs. Als marketeer bekijk ik dit schouwspel met bovenmatige interesse. Hoe maakt zo iemand nou binnen een jaar van een doorsnee vistent een goedlopend bedrijf. En wat kan een gemiddelde assurantieadviseur hiervan leren?

Doorslaggevende succesfactoren zijn plezier en enthousiasme. Wanneer klanten merken dat je écht graag doet wat je doet, vergroot dat je authenticiteit en professionaliteit. Daarnaast moet je een goed product hebben. Vriend Tarik zweert bij de allerbeste vis. Vers van de visafslag. Hij zegt het niet alleen, maar laat de mensen het ook ter plaatse ervaren. Hij communiceert constant over wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Dit creeert transparantie en daarmee betrouwbaarheid.

Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee andere eigenschappen van mijn grote visvriend. Constant is hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo heeft hij ook al eens een bezorgservice geprobeerd, verruimde openingstijden, een terras voor de vistent, deelt hij folders uit (die hij tijdens het prepareren van de vis nog even mondeling toelicht). En je kunt sinds kort kant-en-klare maaltijden bij hem afhalen. Het laatste wat ik van hem hoorde, is dat je nu voor vistapas bij hem terecht kunt.

Ook voor het ‘kantoor van de toekomst’ geldt; blijft constant innoveren. Probeer nieuwe manieren van bediening. Zet een ervaring neer als mensen bij je op kantoor komen. Hou van je werk en verzamel een team enthousiastelingen om je heen. En het allerbelangrijkst: communiceer, communiceer, communiceer...

Powered by

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...