Leren van visboer Tarik

Marcel Kroon 2018

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste wat Tarik steevast roept als ik bij hem binnenkom is: grote vriend! Heel even was ik gevleid dat het me zo makkelijk afging om nieuwe vrienden te maken. Totdat de drie klanten na mij een vergelijkbare titel meekregen.

Voordat hij eigenaar van de vistent werd, werkte Tarik in het leger. Hij heeft gediend in diverse verre landen. Over zijn werk in den vreemde wil hij nooit praten. Over zijn nieuwe vistent wel. Hij is hier superenthousiast over en werkt zich een slag in de rondte. Toen hij net startte, had hij het idee opgevat om zeven dagen per week open te gaan. Heb je al iemand in dienst genomen, vroeg ik hem? Ik kan toch zelf zeven dagen per week werken, antwoordde hij. Leek míj niet verstandig. Maar hij wilde het anders doen dan zijn voorgangers en daar waren ruime openingstijden voor nodig. Al gauw merkte ik dat het drukker werd in mijn geliefde vistentje. Niet zo gek ook, want er heerst een uitstekende sfeer. Een vrolijke vent achter de toonbank doet veel goeds. Komt bij dat je je bij Tarik echt welkom voelt. Vaak ruikt het er heerlijk naar verse vissoep, die hij gratis aanbiedt. En waag het niet te weigeren, want hiermee kwets je hem tot op het bot. Heeft hij geen vissoep dan gaat hij wel met een schotel van het één of ander -’moet je proeven’-bij zijn wachtende clientèle langs. Als marketeer bekijk ik dit schouwspel met bovenmatige interesse. Hoe maakt zo iemand nou binnen een jaar van een doorsnee vistent een goedlopend bedrijf. En wat kan een gemiddelde assurantieadviseur hiervan leren?

Doorslaggevende succesfactoren zijn plezier en enthousiasme. Wanneer klanten merken dat je écht graag doet wat je doet, vergroot dat je authenticiteit en professionaliteit. Daarnaast moet je een goed product hebben. Vriend Tarik zweert bij de allerbeste vis. Vers van de visafslag. Hij zegt het niet alleen, maar laat de mensen het ook ter plaatse ervaren. Hij communiceert constant over wat hij doet en waarom hij dat zo doet. Dit creeert transparantie en daarmee betrouwbaarheid.

Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn twee andere eigenschappen van mijn grote visvriend. Constant is hij op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Zo heeft hij ook al eens een bezorgservice geprobeerd, verruimde openingstijden, een terras voor de vistent, deelt hij folders uit (die hij tijdens het prepareren van de vis nog even mondeling toelicht). En je kunt sinds kort kant-en-klare maaltijden bij hem afhalen. Het laatste wat ik van hem hoorde, is dat je nu voor vistapas bij hem terecht kunt.

Ook voor het ‘kantoor van de toekomst’ geldt; blijft constant innoveren. Probeer nieuwe manieren van bediening. Zet een ervaring neer als mensen bij je op kantoor komen. Hou van je werk en verzamel een team enthousiastelingen om je heen. En het allerbelangrijkst: communiceer, communiceer, communiceer...

Powered by

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...