Mensen maken het verschil

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat met klantcommunicatie te maken heeft. Hoe zorg je nou dat je het overzicht bewaart en het in de juiste volgorde aanvliegt?

‘‘Papa, wat voor werk doe jij?”, “Ik doe marketing, zoon.”, “En wat is dat?”. Dat is dus verdraaid lastig even kort uit te leggen. Weinigen hebben het allesomvattende antwoord. Dan maar even Google checken. Ook hier geen eensluidend antwoord. Verre van zelfs. Wel kom ik een aantal best grappige marketingdefinities tegen: ‘oorlog tussen concurrenten’ of ‘het overbodig maken van verkoop’. Ook hele vage definities: ‘Marketing is een ruim begrip. Ze omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper bij elkaar brengt’.

De man die mij in de jaren ‘90 de principes van marketing bijbracht, Philip Kotler, geeft dan nog de beste omschrijving: ‘Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier’. Deze omschrijving móet u aanspreken. Immers ieder assurantiekantoor heeft klanttevredenheid hoog, zo niet bovenaan, de prioriteitenlijst staan. En aangezien de meeste assurantieadviseurs geen charitatieve organisatie bestieren, zal ook het winstgevende aspect van Kotler u aanspreken.

Heldere beschrijving

Maar dan nog, hoe lever je klanttevredenheid op een winstgevende manier? Voor mij persoonlijk werkt het altijd erg verhelderend om ingewikkelde en onoverzichtelijke zaken plat te slaan. De welbekende zeven P’s kunnen een leidraad zijn om dienstenmarketing vorm te geven. Wat mij vaak op weg helpt, is een scherpe en heldere propositiebeschrijving op basis van: product, service en bedrijfscultuur. Dit dient als vertrekpunt voor alle verdere klantcommunicatie. Definieer daarna de doelgroepen. Wie wil je wel, maar vooral ook wie wil je niet als klant hebben. Waar bevinden deze mensen zich en hoe kun je ze bereiken.

Als je dat helder hebt, is het zaak op een creatieve manier invulling te geven aan de marketingcommunicatiekanalen. Alleen al door hierin keuzes te maken, kun je onderscheidend zijn. Nog steeds maar een beperkt aantal kantoren communiceert via WhatsApp of profileert zich via Instagram. Ongeacht wat je via deze kanalen aan je (toekomstige) klanten vertelt, geeft het al een beeld van het bedrijf.

Geen glanzende schil

Wel wil ik opmerken ervoor te waken dat marketing geen glanzende schil moet zijn om iets wat verder een lege huls is. Ofwel, zorg dat wat je met marketingcommunicatie uitdraagt ook door de medewerkers wordt geleefd. Mij wordt alsmaar duidelijker dat Personeel de allesbepalende P is binnen een dienstverlenende organisatie. Onze business is een people’s business. Niet alleen de klik is belangrijk voor het gunnen van de handel, maar vooral ook de juiste mensen op de juiste plek. Mensen met passie voor hun vak. Mensen die hun werk graag doen. Mensen die nadenken hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Vroeger kon je dit als baas afdwingen. De zweep erover. Jouw visie erin rammen. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig staat het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ centraal. Zorgen dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt. De mensen maken het verschil. De P van Personeel is voor mij definitief doorgebroken.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...