Mensen maken het verschil

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat met klantcommunicatie te maken heeft. Hoe zorg je nou dat je het overzicht bewaart en het in de juiste volgorde aanvliegt?

‘‘Papa, wat voor werk doe jij?”, “Ik doe marketing, zoon.”, “En wat is dat?”. Dat is dus verdraaid lastig even kort uit te leggen. Weinigen hebben het allesomvattende antwoord. Dan maar even Google checken. Ook hier geen eensluidend antwoord. Verre van zelfs. Wel kom ik een aantal best grappige marketingdefinities tegen: ‘oorlog tussen concurrenten’ of ‘het overbodig maken van verkoop’. Ook hele vage definities: ‘Marketing is een ruim begrip. Ze omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper bij elkaar brengt’.

De man die mij in de jaren ‘90 de principes van marketing bijbracht, Philip Kotler, geeft dan nog de beste omschrijving: ‘Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier’. Deze omschrijving móet u aanspreken. Immers ieder assurantiekantoor heeft klanttevredenheid hoog, zo niet bovenaan, de prioriteitenlijst staan. En aangezien de meeste assurantieadviseurs geen charitatieve organisatie bestieren, zal ook het winstgevende aspect van Kotler u aanspreken.

Heldere beschrijving

Maar dan nog, hoe lever je klanttevredenheid op een winstgevende manier? Voor mij persoonlijk werkt het altijd erg verhelderend om ingewikkelde en onoverzichtelijke zaken plat te slaan. De welbekende zeven P’s kunnen een leidraad zijn om dienstenmarketing vorm te geven. Wat mij vaak op weg helpt, is een scherpe en heldere propositiebeschrijving op basis van: product, service en bedrijfscultuur. Dit dient als vertrekpunt voor alle verdere klantcommunicatie. Definieer daarna de doelgroepen. Wie wil je wel, maar vooral ook wie wil je niet als klant hebben. Waar bevinden deze mensen zich en hoe kun je ze bereiken.

Als je dat helder hebt, is het zaak op een creatieve manier invulling te geven aan de marketingcommunicatiekanalen. Alleen al door hierin keuzes te maken, kun je onderscheidend zijn. Nog steeds maar een beperkt aantal kantoren communiceert via WhatsApp of profileert zich via Instagram. Ongeacht wat je via deze kanalen aan je (toekomstige) klanten vertelt, geeft het al een beeld van het bedrijf.

Geen glanzende schil

Wel wil ik opmerken ervoor te waken dat marketing geen glanzende schil moet zijn om iets wat verder een lege huls is. Ofwel, zorg dat wat je met marketingcommunicatie uitdraagt ook door de medewerkers wordt geleefd. Mij wordt alsmaar duidelijker dat Personeel de allesbepalende P is binnen een dienstverlenende organisatie. Onze business is een people’s business. Niet alleen de klik is belangrijk voor het gunnen van de handel, maar vooral ook de juiste mensen op de juiste plek. Mensen met passie voor hun vak. Mensen die hun werk graag doen. Mensen die nadenken hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Vroeger kon je dit als baas afdwingen. De zweep erover. Jouw visie erin rammen. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig staat het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ centraal. Zorgen dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt. De mensen maken het verschil. De P van Personeel is voor mij definitief doorgebroken.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...