Mensen maken het verschil

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat met klantcommunicatie te maken heeft. Hoe zorg je nou dat je het overzicht bewaart en het in de juiste volgorde aanvliegt?

‘‘Papa, wat voor werk doe jij?”, “Ik doe marketing, zoon.”, “En wat is dat?”. Dat is dus verdraaid lastig even kort uit te leggen. Weinigen hebben het allesomvattende antwoord. Dan maar even Google checken. Ook hier geen eensluidend antwoord. Verre van zelfs. Wel kom ik een aantal best grappige marketingdefinities tegen: ‘oorlog tussen concurrenten’ of ‘het overbodig maken van verkoop’. Ook hele vage definities: ‘Marketing is een ruim begrip. Ze omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper bij elkaar brengt’.

De man die mij in de jaren ‘90 de principes van marketing bijbracht, Philip Kotler, geeft dan nog de beste omschrijving: ‘Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier’. Deze omschrijving móet u aanspreken. Immers ieder assurantiekantoor heeft klanttevredenheid hoog, zo niet bovenaan, de prioriteitenlijst staan. En aangezien de meeste assurantieadviseurs geen charitatieve organisatie bestieren, zal ook het winstgevende aspect van Kotler u aanspreken.

Heldere beschrijving

Maar dan nog, hoe lever je klanttevredenheid op een winstgevende manier? Voor mij persoonlijk werkt het altijd erg verhelderend om ingewikkelde en onoverzichtelijke zaken plat te slaan. De welbekende zeven P’s kunnen een leidraad zijn om dienstenmarketing vorm te geven. Wat mij vaak op weg helpt, is een scherpe en heldere propositiebeschrijving op basis van: product, service en bedrijfscultuur. Dit dient als vertrekpunt voor alle verdere klantcommunicatie. Definieer daarna de doelgroepen. Wie wil je wel, maar vooral ook wie wil je niet als klant hebben. Waar bevinden deze mensen zich en hoe kun je ze bereiken.

Als je dat helder hebt, is het zaak op een creatieve manier invulling te geven aan de marketingcommunicatiekanalen. Alleen al door hierin keuzes te maken, kun je onderscheidend zijn. Nog steeds maar een beperkt aantal kantoren communiceert via WhatsApp of profileert zich via Instagram. Ongeacht wat je via deze kanalen aan je (toekomstige) klanten vertelt, geeft het al een beeld van het bedrijf.

Geen glanzende schil

Wel wil ik opmerken ervoor te waken dat marketing geen glanzende schil moet zijn om iets wat verder een lege huls is. Ofwel, zorg dat wat je met marketingcommunicatie uitdraagt ook door de medewerkers wordt geleefd. Mij wordt alsmaar duidelijker dat Personeel de allesbepalende P is binnen een dienstverlenende organisatie. Onze business is een people’s business. Niet alleen de klik is belangrijk voor het gunnen van de handel, maar vooral ook de juiste mensen op de juiste plek. Mensen met passie voor hun vak. Mensen die hun werk graag doen. Mensen die nadenken hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Vroeger kon je dit als baas afdwingen. De zweep erover. Jouw visie erin rammen. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig staat het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ centraal. Zorgen dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt. De mensen maken het verschil. De P van Personeel is voor mij definitief doorgebroken.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...