Mensen maken het verschil

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat met klantcommunicatie te maken heeft. Hoe zorg je nou dat je het overzicht bewaart en het in de juiste volgorde aanvliegt?

‘‘Papa, wat voor werk doe jij?”, “Ik doe marketing, zoon.”, “En wat is dat?”. Dat is dus verdraaid lastig even kort uit te leggen. Weinigen hebben het allesomvattende antwoord. Dan maar even Google checken. Ook hier geen eensluidend antwoord. Verre van zelfs. Wel kom ik een aantal best grappige marketingdefinities tegen: ‘oorlog tussen concurrenten’ of ‘het overbodig maken van verkoop’. Ook hele vage definities: ‘Marketing is een ruim begrip. Ze omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper bij elkaar brengt’.

De man die mij in de jaren ‘90 de principes van marketing bijbracht, Philip Kotler, geeft dan nog de beste omschrijving: ‘Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier’. Deze omschrijving móet u aanspreken. Immers ieder assurantiekantoor heeft klanttevredenheid hoog, zo niet bovenaan, de prioriteitenlijst staan. En aangezien de meeste assurantieadviseurs geen charitatieve organisatie bestieren, zal ook het winstgevende aspect van Kotler u aanspreken.

Heldere beschrijving

Maar dan nog, hoe lever je klanttevredenheid op een winstgevende manier? Voor mij persoonlijk werkt het altijd erg verhelderend om ingewikkelde en onoverzichtelijke zaken plat te slaan. De welbekende zeven P’s kunnen een leidraad zijn om dienstenmarketing vorm te geven. Wat mij vaak op weg helpt, is een scherpe en heldere propositiebeschrijving op basis van: product, service en bedrijfscultuur. Dit dient als vertrekpunt voor alle verdere klantcommunicatie. Definieer daarna de doelgroepen. Wie wil je wel, maar vooral ook wie wil je niet als klant hebben. Waar bevinden deze mensen zich en hoe kun je ze bereiken.

Als je dat helder hebt, is het zaak op een creatieve manier invulling te geven aan de marketingcommunicatiekanalen. Alleen al door hierin keuzes te maken, kun je onderscheidend zijn. Nog steeds maar een beperkt aantal kantoren communiceert via WhatsApp of profileert zich via Instagram. Ongeacht wat je via deze kanalen aan je (toekomstige) klanten vertelt, geeft het al een beeld van het bedrijf.

Geen glanzende schil

Wel wil ik opmerken ervoor te waken dat marketing geen glanzende schil moet zijn om iets wat verder een lege huls is. Ofwel, zorg dat wat je met marketingcommunicatie uitdraagt ook door de medewerkers wordt geleefd. Mij wordt alsmaar duidelijker dat Personeel de allesbepalende P is binnen een dienstverlenende organisatie. Onze business is een people’s business. Niet alleen de klik is belangrijk voor het gunnen van de handel, maar vooral ook de juiste mensen op de juiste plek. Mensen met passie voor hun vak. Mensen die hun werk graag doen. Mensen die nadenken hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Vroeger kon je dit als baas afdwingen. De zweep erover. Jouw visie erin rammen. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig staat het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ centraal. Zorgen dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt. De mensen maken het verschil. De P van Personeel is voor mij definitief doorgebroken.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
NN: “Kom maar op met het leven”

NN: “Kom maar op met het leven”

Nationale-Nederlanden is maandag gestart met een nieuwe landelijke merkcampagne op tv, online en op grote billboards op straat en lanceert ook de vernieuwde positionering....

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...