Mensen maken het verschil

Marcel Kroon 2018

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat met klantcommunicatie te maken heeft. Hoe zorg je nou dat je het overzicht bewaart en het in de juiste volgorde aanvliegt?

‘‘Papa, wat voor werk doe jij?”, “Ik doe marketing, zoon.”, “En wat is dat?”. Dat is dus verdraaid lastig even kort uit te leggen. Weinigen hebben het allesomvattende antwoord. Dan maar even Google checken. Ook hier geen eensluidend antwoord. Verre van zelfs. Wel kom ik een aantal best grappige marketingdefinities tegen: ‘oorlog tussen concurrenten’ of ‘het overbodig maken van verkoop’. Ook hele vage definities: ‘Marketing is een ruim begrip. Ze omvat in principe alle activiteiten die de koper en verkoper bij elkaar brengt’.

De man die mij in de jaren ‘90 de principes van marketing bijbracht, Philip Kotler, geeft dan nog de beste omschrijving: ‘Marketing is het leveren van klanttevredenheid op een winstgevende manier’. Deze omschrijving móet u aanspreken. Immers ieder assurantiekantoor heeft klanttevredenheid hoog, zo niet bovenaan, de prioriteitenlijst staan. En aangezien de meeste assurantieadviseurs geen charitatieve organisatie bestieren, zal ook het winstgevende aspect van Kotler u aanspreken.

Heldere beschrijving

Maar dan nog, hoe lever je klanttevredenheid op een winstgevende manier? Voor mij persoonlijk werkt het altijd erg verhelderend om ingewikkelde en onoverzichtelijke zaken plat te slaan. De welbekende zeven P’s kunnen een leidraad zijn om dienstenmarketing vorm te geven. Wat mij vaak op weg helpt, is een scherpe en heldere propositiebeschrijving op basis van: product, service en bedrijfscultuur. Dit dient als vertrekpunt voor alle verdere klantcommunicatie. Definieer daarna de doelgroepen. Wie wil je wel, maar vooral ook wie wil je niet als klant hebben. Waar bevinden deze mensen zich en hoe kun je ze bereiken.

Als je dat helder hebt, is het zaak op een creatieve manier invulling te geven aan de marketingcommunicatiekanalen. Alleen al door hierin keuzes te maken, kun je onderscheidend zijn. Nog steeds maar een beperkt aantal kantoren communiceert via WhatsApp of profileert zich via Instagram. Ongeacht wat je via deze kanalen aan je (toekomstige) klanten vertelt, geeft het al een beeld van het bedrijf.

Geen glanzende schil

Wel wil ik opmerken ervoor te waken dat marketing geen glanzende schil moet zijn om iets wat verder een lege huls is. Ofwel, zorg dat wat je met marketingcommunicatie uitdraagt ook door de medewerkers wordt geleefd. Mij wordt alsmaar duidelijker dat Personeel de allesbepalende P is binnen een dienstverlenende organisatie. Onze business is een people’s business. Niet alleen de klik is belangrijk voor het gunnen van de handel, maar vooral ook de juiste mensen op de juiste plek. Mensen met passie voor hun vak. Mensen die hun werk graag doen. Mensen die nadenken hoe zij zichzelf kunnen verbeteren. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Vroeger kon je dit als baas afdwingen. De zweep erover. Jouw visie erin rammen. Nu gaat dat gelukkig niet meer zo. Tegenwoordig staat het imago van een organisatie als ‘goede werkgever’ centraal. Zorgen dat je de juiste mensen aantrekt én behoudt. De mensen maken het verschil. De P van Personeel is voor mij definitief doorgebroken.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...