Leuker niet, wel makkelijker

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel, compliance adviseur, over Werkprogramma Risicobeheersing in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Tijdens een voorstelrondje in een nieuw netwerk legde ik uit wat voor werk ik doe. De dame naast me zei dat ze aan alles kon zien dat ik enthousiast ben over wat ik doe, maar dat ze er zelf niet aan moet denken. Geloof me, ze is niet de enige.

In de financiële dienstverlening ontkom je niet aan compliance. Naast de wet- en regelgeving moeten partijen in de branche zich ook houden aan afspraken op basis van overeenkomsten. Bijvoorbeeld de samenwerkingsovereenkomst tussen verzekeraars en gevolmachtigd agenten.

De Gevolmachtigd agent (GA) sluit namens verzekeraars verzekeringen af. Hier zijn uiteraard strikte afspraken over gemaakt. Om het risico van deze uitbesteedde werkzaamheden te beheersen is het Werkprogramma Risicobeheersing Volmachtkantoren opgezet. De GA beoordeelt aan de hand van taken zijn eigen werkzaamheden, procedures en dossiers. Geeft aan welke beheersingsmaatregelen er zijn getroffen of, wanneer blijkt dat de GA nog niet volledig voldoet, wat er nog moet gebeuren om dit zo spoedig mogelijk in orde te krijgen. Sommige taken moeten een keer per jaar worden uitgevoerd, andere per kwartaal of per maand. Er zitten ook deadlines aan vast. Want stel dat bepaalde procedures niet op orde zijn, loopt de verzekeraar namens wie de GA de verzekeringen sluit, risico. Dat risico moet uiteraard zo snel mogelijk worden verminderd. De verzekeraar en de accountant controleren deze taken en brengen een rapportage over hun bevindingen uit. Het niet goed of onvolledig uitvoeren van taken kan gevolgen hebben voor, bijvoorbeeld, de kwaliteitsbeloning. Of de verzekeraar zegt de overeenkomst op wanneer het risico te groot is. En dat wil je niet.

Tijdig bijsturen

Het werkprogramma laat precies zien welke taken wanneer starten en wanneer ze moeten zijn afgerond. De (sub) risico’s en de beheersmaatregelen worden benoemd. Ook wordt aangegeven welke onderbouwende documenten er moeten worden geüpload. De verzekeraar moet namelijk aan de toezichthouder kunnen laten zien dat de risico’s van de uitbestede taken op een goede manier worden beheerst. Een behoorlijke klus voor de GA, maar als je het werkprogramma volgt is het goed te doen. Aan de andere kant: hoe fijn is het om op deze manier een actueel inzicht te hebben in de interne organisatie. Natuurlijk kost het tijd om de taken en de bijbehorende controles uit te voeren. Maar het geeft goed aan hoe zaken ervoor staan. En je kunt tijdig bijsturen indien blijkt dat een procedure of werkwijze nog niet (volledig) op orde is of niet goed wordt opgevolgd. Een goed bijgehouden werkprogramma geeft dus niet alleen richting de verzekeraar en de toezichthouder aan dat de bedrijfsvoering op orde is, maar ook richting de organisatie zelf.

Als GA hoort het werkprogramma er nu eenmaal bij. Hoe beter de taken worden bijgehouden, hoe minder tijd de uitvoering kost. En mocht je er als GA echt niet aan toekomen: besteed het uit. Want leuker wordt het niet, maar het kan wel makkelijker. Die keuze heeft de verzekeraar tenslotte ook gemaakt toen hij werkzaamheden aan de GA uitbesteedde.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...