Meer dan alleen verzekeren

Anouk Janssens.

“Let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid.” Die tip geven Anouk Janssens (acceptant) en Saskia van der Meer (senior jurist beroepsaansprakelijkheid) mee aan adviseurs en makelaars.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars in onroerende zaken is een van de speerpunten van de Vereende, de nieuwe naam van onder meer de BAVAM. Het is een bewuste keuze om niet de hele markt van beroepsaansprakelijkheid te bedienen. Van der Meer: “Daardoor kennen wij de dagelijkse praktijk van de beroepsgroepen waar wij ons op wel richten door en door. Dat heeft als voordeel dat wij vrij snel weten te doorgronden waar zich een probleem voordoet.”

Voorkomen is beter dan genezen. Janssens:”Als specialist op het gebied van beroepsaansprakelijkheid weten wij als geen ander waar onze klanten tegenaan kunnen lopen. Om aansprakelijkheidsclaims te voorkomen geven wij onze klanten daarom regelmatig tips. Wat wij onze klanten in ieder geval als tip willen meegeven is: let er op dat dossiers compleet zijn. Zaken die zijn vastgelegd scheppen inzicht en duidelijkheid en kunnen op het moment dat u aansprakelijk gesteld wordt het verschil maken.”

“Daarnaast kunt u ons altijd bellen met vragen over uw eigen polis, de polisvoorwaarden of met een vraag van uw klant. We worden liever te veel gebeld dan één keer te weinig. Zeker in het geval van een mogelijke aansprakelijkheidsclaim, die toch zorgen met zich meebrengt, staan we adviseur en makelaar graag zo vroeg mogelijk bij met onze expertise en advies.”

Juist die extra stap vinden Janssens en Van der Meer een onderscheidend kenmerk van hun werk. Achter de vraag die gesteld wordt, ligt vaak het echte probleem. Het probleem kan variëren van schade op een autopolis tot het splitsen van een eigen onderneming en hoe daarbij om te gaan met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Janssens: “Wij krijgen vanuit de organisatie ook de tijd om die extra stap te zetten. Goede dienstverlening start met aandacht voor onze klanten. Wij kunnen daarbij op weg helpen “

Van der Meer: “Naast voldoende tijd nemen voor een adviesgesprek of om vragen te beantwoorden, vindt de Vereende duidelijkheid in dienstverlening belangrijk. We werken met korte lijnen; de relatie krijgt direct een specialist te spreken. Daarnaast verlenen wij complete dienstverlening. Dit betekent dat onze juristen ook voor relaties kunnen procederen.”

Kenniscentrum

De kennis die aanwezig is bij de Vereende, wordt gebundeld in het kenniscentrum. De intern aanwezige expertise en ervaring voedt het kenniscentrum. Zo zijn er artikelen, nieuws, actuele ontwikkelingen en casussen in terug te vinden.

Janssens: “We hechten veel waarde aan het delen van de kennis en expertise die wij hebben. De functie van acceptant houdt meer in dan alleen acceptatie. Mijn functie bestaat ook uit advies geven, meedenken en oplossingen bieden. Dat kan alleen als je voldoende kennis en kunde hebt. Kennis die we dus graag delen.”

Van der Meer: “Soms kunnen we inhoudelijk een klant niet verder helpen, maar kunnen we wél naar de juiste instanties verwijzen voor hulp. Wij maken dan de stappen die moeten worden genomen inzichtelijk. Belt een klant met een auteursrechtelijke vraag over fotogebruik op zijn website? Zo’n vraag hoort niet bij de Vereende. Wij vertellen dan waar de klant wél moet zijn. Bij zijn rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld. Heeft hij die niet? Dan adviseren we dringend om een specialist in te schakelen. Dit soort trajecten moet de klant niet alleen willen afleggen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...