Minder

Voorwoord

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het geven van adviezen waar mensen echt iets aan hebben.

Sinds 1970 kennen we een Earth Overshoot Day. Dat is de dag waarop we wereldwijd evenveel natuurlijke grondstoffen hebben verbruikt als de aarde ons per jaar kan geven. En die dag valt ieder jaar eerder. In Nederland viel deze dag dit jaar op 12 april. Vorig jaar was dat 27 april. En dat is flink eerder dan het wereldwijde gemiddelde. Als iedereen op de aarde zo zou leven als Nederlanders, zouden we 3,6 aardes nodig hebben om te kunnen leven zoals we dat nu doen.

Een vriendin van mij werkt in de weekenden als vrijwilliger in het registratiecentrum voor Oekraïners in Den Haag. Hartverscheurend. En tegelijkertijd hartverwarmend dat zoveel Nederlanders willen helpen en massaal oude schoenen, kleding, ondergoed, sokken, tassen, riemen, kinderwagens, brillen, potten en pannen, boeken, speelgoed en knuffels brengen. Maar het maakt ook iets anders duidelijk. Er is een enorm overschot aan afgedankte spullen. Sterker nog, er is veel te veel, ook al was de ruimte om de spullen op te slaan enorm. En er kwam steeds meer bij. Tot de organisatie besloot om niets meer uit te pakken. Er was gewoon TE VEEL. En dat riep de vraag op: waarom kopen we eigenlijk zoveel spullen? Waarom doen we ze zo snel weer weg. Wie is hier mee gebaat? We weten dat het schadelijk is voor de planeet en dat is erg genoeg, maar daarbij, wat levert het ons op? Wat is de meerwaarde?

Er zijn tal van dit soort voorbeelden. Dat bracht me bij een mogelijk interessante nieuwe invalshoek van het vak van adviseur. We zijn zo gewend aan het idee van economische groei, aan onze wens van meer, meer, meer. Zelfs als we praten over duurzaamheid moet het altijd maar meer, meer, meer. Het lijkt nooit genoeg. Zelfs in deze tijd introduceert een bank zelfs nog een groeicoach. Maar dit is uiteraard niet de oplossing voor alle crises die we om ons heen zien. Door meer te consumeren, of het nu duurzaam of niet is, voeden we alleen maar de vele crises om ons heen.

‘Relevant adviseren over minderen’

Adviseurs zouden wellicht eens kunnen kijken of in deze tijd adviezen over minderen niet relevant voor klanten kunnen zijn. Niet een groter huis, maar een kleiner huis. Niet een grotere auto, maar een andere kijk op reizen. Niet een verre vakantiebestemming, maar een bezoekje aan eigen land. Niet meer geld, maar genoeg om van te leven. Niet vermenigvuldigen, maar delen. Niet recyclen, maar minder kopen. Niet langer alleen maar standaard financiële oplossingen, maar onderzoeken wat echt bij je past.

Mensen helpen met verminderen. Het denkbeeld is misschien even wennen, maar wat liggen er eigenlijk een hoop mogelijkheden in het verschiet!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...

Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...

Bespaarmodule

Bespaarmodule

Hoe maak je nazorg lonend? Dat is voor veel adviseurs de hamvraag. Recente uitspraken van de Geschillencommissie Kifid maakt deze vraag niet minder urgent. Kifid...

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...