Ockto: regie op je gegevens

Paul Janssen Ockto 2019

De nieuwe technologie, Big Data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Cckto. “Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen", aldus Paul Janssen (Product Director).

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Ockto bestaat om consumenten snel en simpel informatie over zichzelf te laten verzamelen en deze beperkt, onder eigen regie en met de hoogste betrouwbaarheid te laten delen met zijn dienstverlener.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Met de Ockto-app is het voor iedere Nederlandse burger mogelijk om al zijn financiële data bij elkaar te halen en in één keer volledig veilig bij zijn dienstverlener aan te leveren, waardoor hijzelf en zijn aangesloten dienstverleners veel tijd besparen.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

Online financiële dienstverlening bereikbaar maken voor alle consumenten en de voordelen ervan niet alleen aan de happy few gunnen. Ockto komt voort uit Yellowtail Consultancy BV. Toen wij in 2015 met Ockto begonnen was Yellowtail al vele jaren bezig in de online financiële dienstverlening. Steeds constateerden we dat online inventarisatie erg lastig is voor het gros van de consumenten. Dat wilden we eenvoudiger maken.

Waar willen jullie staan in 2025?

Tegen die tijd is Ockto voor alle Nederlanders en vele andere Europeanen een begrip als het gaat om regie op je gegevens. Wil je persoonlijke gegevens delen of bewijzen wie je bent in een digitaal proces? Dan is Ockto het vanzelfsprekende antwoord om dat te doen. Of je dat nu eenmalig doet of periodiek om bijvoorbeeld een zorgplichtproces te faciliteren.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

We zien dat de financiële sector op veel terreinen met allerlei innovaties bezig is. Sommige succesvol en sommige wat minder, maar in vrijwel alle gevallen duurt het lang om deze initiatieven van de grond te krijgen. Dat vinden wij logisch vanwege de vele actoren in de sector. En door het (terecht) strenge toezicht vanuit DNB en AFM merken we dat het soms lastig is om te bewegen. Risk en compliancy hebben grote invloed op de mogelijkheden of in iedere geval de snelheid waarmee kan worden geïnnoveerd.

Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?

Tsja, als we eerlijk zijn… De ideeën die we als sector vijftien jaar geleden hadden zijn voor een belangrijk deel nog niet ingevuld. Wij dachten in al onze wijsheid destijds al dat het online hypotheekadvies er snel aan zou komen. Met name de financiële crisis heeft dit proces erg vertraagd. Recent zien we echter mooie ontwikkelingen. Zoals het programma ‘Handig!’ en de Brondataservice van HDN, waardoor geldverstrekkers nu direct na de offerteaanvraag het renteaanbod en binnenkort zelfs de offerte kan verstrekken. En ook de pensioensector roert zich en komt met maatwerk tools waarmee een deelnemer goed inzicht kan krijgen in te nemen pensioenbeslissingen. We zijn bij Ockto erg trots dat we kunnen bijdragen aan dit soort initiatieven.

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel. In onze visie wordt het voor alle huishoudens steeds belangrijker om financieel advies te krijgen. Zeker gezien de terugtrekkende beweging rondom hypotheekadvies en de individualisatie van het pensioenstelsel. Dat kan niet zonder gratis online tools waar de consument grotendeels zichzelf bedient. Het verkregen financieel inzicht zal resulteren in een grotere behoefte aan financieel maatwerkadvies. Dus minder inventariseren, meer adviseren; de leuke kant van het werk! We zien dat de werkwijze bij EBC Nederland en de Toekomstverkenner van PGGM het succes van deze gedachte aantonen.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Hier zien wij wel een uitdaging voor de sector. We merken dat de incubatietijd van ons initiatief veel langer is dan verwacht. Bij grote instanties zoals banken en verzekeraars begrijpen we dat het lang duurt voordat een project volledig is geïmplementeerd en in de organisatie is ingebed. Maar bij de ketens en zelfstandig adviseurs kan dat sneller. Ondanks dat veel adviseurs in Nederland al over de mogelijkheid beschikken om de client ter voorbereiding op het gesprek zijn gegevens online aan te laten leveren, wordt dit nog relatief weinig ingezet. Terwijl de efficiëntieslag er direct is. Het is niet alleen voor de cliënt gemakkelijk. Als adviseur ontvang je de gegevens direct vanuit de app in je adviessysteem. Dat scheelt tijd en je hebt de mogelijkheid om je vooraf in te lezen in het klantdossier. Het eerste gesprek wordt er echt beter op. Voordeel genoeg zou je zeggen, maar schijnbaar ligt het toch wat gecompliceerder. Het veranderen van werkwijze is gewoon lastig. Het lijken net mensen, die financieel adviseurs!

‘Het aantal adviseurs zal niet dalen, maar het werk verandert wel’

Reactie toevoegen

 
Editie
Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Vernieuwen doe je samen

Vernieuwen doe je samen

(Uit VVP 4-2022) Marktpartijen hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid om te vernieuwen, maar samenwerking tussen de verschillende ketenpartners is cruciaal....

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

VVP 4-2022: harder lopen bij innovatie

De financiële sector moet harder lopen bij innovatie, stelt Onesurance in het katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022 die dinsdag is verschenen. En ja, dat...

Harder lopen bij innovatie

Harder lopen bij innovatie

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...

We zijn toch niet vastgeroest?

We zijn toch niet vastgeroest?

(Gert Vasse, Ockto, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

Nieuw onderdeel uitlegbaarheid in SIVI Checklist Onbemenste Toepassingen

De universiteit van Leiden heeft samen met SIVI onderzoek gedaan naar 'Explainable AI' binnen de financiële dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek...