Poetsen

bezems

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees Dullemond uit 2009, opgenomen in Mijn Werkboek; Succesvol ondernemen in de financiële dienstverlening . Hij schrijft onder meer: “Er zijn geen aansprekende personen (meer) die het gezicht van onze branche vertegenwoordigen. Ons werk is een doel op zich geworden. Gevoel is daarbij naar de achtergrond verschoven (…). De analist bestudeert de cijfers omdat het zijn werk is om te cijferen. Een schadebehandelaar verplaatst het schadedossier van het ‘bakje in’ naar het ‘bakje uit’ omdat hij tien schades per dag moet behandelen. Het nieuwe verzekeringsproduct wordt door de marketeer gemaakt omdat hij nu eenmaal nieuwe producten moet bedenken. De klant zit op deze manier van werken echt niet te wachten. We weten niet meer dat we dat doen omdat verzekeren het collectief dragen is van lasten die individueel te zwaar zouden zijn. Het is tijd dat we teruggaan naar het bestaansrecht van onze branche. De identiteit moet opnieuw ontwikkeld worden, zodat de financiële dienstverlening weer een gezicht – met emotie – krijgt.”

In hoeverre is bovenstaande van toepassing op de huidige tijd? Natuurlijk zijn er lichtpunten aan te wijzen, maar de wereld is wel drastisch veranderd. Of zoals Ruud Veltenaar eerder dit jaar op de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “De wereld redden van de ondergang vraagt dat mensen zich verbinden met hun hart en met de aarde. Het creëren van een betere wereld, het goede doen, is geen project of werk, maar een levensstijl. En dat zijn dan ook meteen de hele grote vragen: gaat de mindset van mensen echt veranderen en zo ja, is het genoeg en op tijd?”

Deze tijd vraagt grotere stappen van financiële dienstverleners dan tot nu toe zijn gezet. In dit kader wijs ik op de ‘blog estafette’, een initiatief van Dick Jan Abbringh (Purpose) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) op het New Financial Forum (zie: www. newfinancialforum.nl). Zij nodigen jonge financieel dienstverleners uit om mee te denken en te discussiëren over belangrijke onderwerpen. Abbringh trapte de estafette af met de blog ‘Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?’

Hij schrijft onder meer: “Juist de verzekeringssector is geboren vanuit behoefte aan onderlinge solidariteit. Verzekeraars hebben als maatschappelijke taak om deze solidariteit in de praktijk te laten werken. Je zou daarom mogen verwachten dat ze er voor iedereen zijn. Niemand uitgezonderd. En van financieel adviesbedrijven zou je wensen dat ze naast mensen staan om ze te helpen om te werken aan hun financiële gezondheid.”

Abbringh besluit met een aantal lichtpunten die hoop op verbetering bieden. Want daar is het de ‘blog estafette’ om te doen: het realiseren van een brede(re) betrokkenheid in de financiële sector.

Er is werk aan de winkel. En iedereen kan helpen poetsen. Deze VVP biedt gelukkig weer aansprekende voorbeelden van financieel dienstverleners die de sector juist in deze uitdagende tijden een menselijk(er) gezicht geven. Lees bijvoorbeeld de nieuwe column van Henk Jansen (Expat Mortgages) en lees hoe Rowin du Gardijn (27) van du Gardijn en Eline de Wit van Lemonade alle ruimte geven aan een nieuwe generatie die van betekenis wil zijn in onze sector.

Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Lemonade nu ook actief op Britse markt

Lemonade nu ook actief op Britse markt

Het Verenigd Koninkrijk is het vierde land in Europa waar Lemonade nu beschikbaar is. Eerder ging Lemonade al live in Duitsland (2019), Nederland (2020) en Frankrijk...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 1)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Expat Mortgages blij met nominatie VVP Advies Award 2022

Expat Mortgages blij met nominatie VVP Advies Award 2022

“Wij zijn trots op onze klanten, expats, die zich op de Nederlandse markt graag als 'niche' laten omschrijven omdat ze de taal niet spreken, de gebruiken...

Lemonade richt autoverzekeraar Lemonade Car op

Lemonade richt autoverzekeraar Lemonade Car op

Lemonade heeft Metromile, het data science-bedrijf dat zich richt op autodata, overgenomen voor een bedrag van 500 miljoen dollar. De know how wordt ingebracht in...

Station INSVER: de Verduurzamingstrein

Station INSVER: de Verduurzamingstrein

(Uit VVP Special Duurzaam Adviseren) Met een 28 pagina’s tellend plan van aanpak hebben Kees Dullemond en Kees van Steensel recent het instituut verduurzaming...