Poetsen

bezems

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees Dullemond uit 2009, opgenomen in Mijn Werkboek; Succesvol ondernemen in de financiële dienstverlening . Hij schrijft onder meer: “Er zijn geen aansprekende personen (meer) die het gezicht van onze branche vertegenwoordigen. Ons werk is een doel op zich geworden. Gevoel is daarbij naar de achtergrond verschoven (…). De analist bestudeert de cijfers omdat het zijn werk is om te cijferen. Een schadebehandelaar verplaatst het schadedossier van het ‘bakje in’ naar het ‘bakje uit’ omdat hij tien schades per dag moet behandelen. Het nieuwe verzekeringsproduct wordt door de marketeer gemaakt omdat hij nu eenmaal nieuwe producten moet bedenken. De klant zit op deze manier van werken echt niet te wachten. We weten niet meer dat we dat doen omdat verzekeren het collectief dragen is van lasten die individueel te zwaar zouden zijn. Het is tijd dat we teruggaan naar het bestaansrecht van onze branche. De identiteit moet opnieuw ontwikkeld worden, zodat de financiële dienstverlening weer een gezicht – met emotie – krijgt.”

In hoeverre is bovenstaande van toepassing op de huidige tijd? Natuurlijk zijn er lichtpunten aan te wijzen, maar de wereld is wel drastisch veranderd. Of zoals Ruud Veltenaar eerder dit jaar op de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “De wereld redden van de ondergang vraagt dat mensen zich verbinden met hun hart en met de aarde. Het creëren van een betere wereld, het goede doen, is geen project of werk, maar een levensstijl. En dat zijn dan ook meteen de hele grote vragen: gaat de mindset van mensen echt veranderen en zo ja, is het genoeg en op tijd?”

Deze tijd vraagt grotere stappen van financiële dienstverleners dan tot nu toe zijn gezet. In dit kader wijs ik op de ‘blog estafette’, een initiatief van Dick Jan Abbringh (Purpose) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) op het New Financial Forum (zie: www. newfinancialforum.nl). Zij nodigen jonge financieel dienstverleners uit om mee te denken en te discussiëren over belangrijke onderwerpen. Abbringh trapte de estafette af met de blog ‘Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?’

Hij schrijft onder meer: “Juist de verzekeringssector is geboren vanuit behoefte aan onderlinge solidariteit. Verzekeraars hebben als maatschappelijke taak om deze solidariteit in de praktijk te laten werken. Je zou daarom mogen verwachten dat ze er voor iedereen zijn. Niemand uitgezonderd. En van financieel adviesbedrijven zou je wensen dat ze naast mensen staan om ze te helpen om te werken aan hun financiële gezondheid.”

Abbringh besluit met een aantal lichtpunten die hoop op verbetering bieden. Want daar is het de ‘blog estafette’ om te doen: het realiseren van een brede(re) betrokkenheid in de financiële sector.

Er is werk aan de winkel. En iedereen kan helpen poetsen. Deze VVP biedt gelukkig weer aansprekende voorbeelden van financieel dienstverleners die de sector juist in deze uitdagende tijden een menselijk(er) gezicht geven. Lees bijvoorbeeld de nieuwe column van Henk Jansen (Expat Mortgages) en lees hoe Rowin du Gardijn (27) van du Gardijn en Eline de Wit van Lemonade alle ruimte geven aan een nieuwe generatie die van betekenis wil zijn in onze sector.

Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alle NVGA-leden aangesloten bij INSVER

Alle NVGA-leden aangesloten bij INSVER

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche. Dit is een belangrijke...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Samenwerking is samen werken

Samenwerking is samen werken

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 1, 2023) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vroeg het aan een aantal categoriewinnaars van de Advies...

Sluit niemand buiten

Sluit niemand buiten

(Henk Jansen van Expat Mortgages in VVP 1, 2023) Van Diana Zandbergen, voorzitter van vrouwennetwerk WIFS (Women In Financial Services), kreeg ik het blad LOF...

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

INSVER opent ledenportaal

INSVER opent ledenportaal

Stichting INSVER  (Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche) heeft haar ledenportaal voor adviseurs geopend. Wie zich aansluit bij INSVER kan meevaren op...

INSVER biedt adviseurs tools voor verduurzaming

INSVER biedt adviseurs tools voor verduurzaming

Stichting INSVER  (Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche) biedt tal van mogelijkheden om vandaag nog aan de slag te gaan met duurzaamheid. Wie zich aansluit...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...