Poetsen

bezems

(Willlem Vreeswijk, voorwoord VVP, in VVP 2) Het komt weinig voor, maar af en toe grasduin ik wat in het VVP-archief. Zo stuitte ik recent op een opinie van Kees Dullemond uit 2009, opgenomen in Mijn Werkboek; Succesvol ondernemen in de financiële dienstverlening . Hij schrijft onder meer: “Er zijn geen aansprekende personen (meer) die het gezicht van onze branche vertegenwoordigen. Ons werk is een doel op zich geworden. Gevoel is daarbij naar de achtergrond verschoven (…). De analist bestudeert de cijfers omdat het zijn werk is om te cijferen. Een schadebehandelaar verplaatst het schadedossier van het ‘bakje in’ naar het ‘bakje uit’ omdat hij tien schades per dag moet behandelen. Het nieuwe verzekeringsproduct wordt door de marketeer gemaakt omdat hij nu eenmaal nieuwe producten moet bedenken. De klant zit op deze manier van werken echt niet te wachten. We weten niet meer dat we dat doen omdat verzekeren het collectief dragen is van lasten die individueel te zwaar zouden zijn. Het is tijd dat we teruggaan naar het bestaansrecht van onze branche. De identiteit moet opnieuw ontwikkeld worden, zodat de financiële dienstverlening weer een gezicht – met emotie – krijgt.”

In hoeverre is bovenstaande van toepassing op de huidige tijd? Natuurlijk zijn er lichtpunten aan te wijzen, maar de wereld is wel drastisch veranderd. Of zoals Ruud Veltenaar eerder dit jaar op de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst zei: “De wereld redden van de ondergang vraagt dat mensen zich verbinden met hun hart en met de aarde. Het creëren van een betere wereld, het goede doen, is geen project of werk, maar een levensstijl. En dat zijn dan ook meteen de hele grote vragen: gaat de mindset van mensen echt veranderen en zo ja, is het genoeg en op tijd?”

Deze tijd vraagt grotere stappen van financiële dienstverleners dan tot nu toe zijn gezet. In dit kader wijs ik op de ‘blog estafette’, een initiatief van Dick Jan Abbringh (Purpose) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) op het New Financial Forum (zie: www. newfinancialforum.nl). Zij nodigen jonge financieel dienstverleners uit om mee te denken en te discussiëren over belangrijke onderwerpen. Abbringh trapte de estafette af met de blog ‘Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?’

Hij schrijft onder meer: “Juist de verzekeringssector is geboren vanuit behoefte aan onderlinge solidariteit. Verzekeraars hebben als maatschappelijke taak om deze solidariteit in de praktijk te laten werken. Je zou daarom mogen verwachten dat ze er voor iedereen zijn. Niemand uitgezonderd. En van financieel adviesbedrijven zou je wensen dat ze naast mensen staan om ze te helpen om te werken aan hun financiële gezondheid.”

Abbringh besluit met een aantal lichtpunten die hoop op verbetering bieden. Want daar is het de ‘blog estafette’ om te doen: het realiseren van een brede(re) betrokkenheid in de financiële sector.

Er is werk aan de winkel. En iedereen kan helpen poetsen. Deze VVP biedt gelukkig weer aansprekende voorbeelden van financieel dienstverleners die de sector juist in deze uitdagende tijden een menselijk(er) gezicht geven. Lees bijvoorbeeld de nieuwe column van Henk Jansen (Expat Mortgages) en lees hoe Rowin du Gardijn (27) van du Gardijn en Eline de Wit van Lemonade alle ruimte geven aan een nieuwe generatie die van betekenis wil zijn in onze sector.

Veel leesplezier.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kees van Steensel en Kees Dullemond richten Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche op

Kees van Steensel en Kees Dullemond richten Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche op

“Dit instituut”, aldus de oprichters in de dinsdag verschenen VVP Special Duurzaam Adviseren, “wil een vliegwiel zijn voor de verduurzamingsstrategie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Consumenten die een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering zoeken via Independer, kunnen vanaf nu ook kiezen voor Lemonade.Van origine Amerikaans is Lemonade...

Perfecte balans tussen digitaal en persoonlijk

Perfecte balans tussen digitaal en persoonlijk

“Het Expat Mortgages van de toekomst moet de perfecte balans zijn tussen digitaal en persoonlijk. Aan de ene kant bieden we een digitaal platvorm dat medewerkers...

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Aspirant-lidmaatschap Verbond voor Lemonade en Rhion

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Lemonade Insurance NV en Rhion Versicherung AG. Op 2 april 2020 is Lemonade...

Lemonade daagt in Nederland conservatieve verzekeringswereld uit

Lemonade daagt in Nederland conservatieve verzekeringswereld uit

Lemonade is van start gegaan in Nederland. De sociale innovatieve verzekeraar wil de conservatieve verzekeringswereld uitdagen. Bij Lemonade kunnen klanten zich...

Werving, selectie en behoud goed personeel is cruciaal

Werving, selectie en behoud goed personeel is cruciaal

De arbeidsmarkt staat onder druk. Ook in de hypothecaire wereld dreigt een personeelstekort. Het selecteren en behouden van goed personeel vormt dan ook voor expat...

Van Ameyde partner van Lemonade

Van Ameyde partner van Lemonade

De internationale claims managers Van Ameyde zijn geselecteerd om de schades te behandelen voor de AI gestuurde verzekeraar Lemonade, die vorige week in Duitsland...

Allianz neemt belang in Lemonade

Allianz neemt belang in Lemonade

Allianz heeft een (onbekend) belang genomen in de sterk op kunstmatige intelligentie gebaseerde Amerikaanse verzekeraar Lemonade. Allianz omschrijft het belang als...

Nieuw werkboek kees Dullemond over Klantbelang

Nieuw werkboek kees Dullemond over Klantbelang

Kees Dullemond heeft het eerste exemplaar van zijn publicatie ‘Werkboek Klantbelang Verzekerd’ ontvangen uit handen van zijn vroegere collega Jurjen...