Pro-actief klantenbeheer

Jeroen Oversteegen

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk dat de adviseurs automatisering voor zich laten werken. “Des te meer ruimte is er voor écht klantcontact.”

...

Waartoe is de Nationale Hypotheekbond op aarde?

Wij rekenen continu financiële producten door om te kijken of de klant van de adviseur een betere propositie kan krijgen of kan besparen. Financiële producten nemen een hele grote hap uit het budget van de consument. Het kan dus veel uitmaken of hij passende producten heeft of niet.

Wij beschouwen onszelf als dé partij voor pro-actief klantbeheer. Beheer was bij veel adviseurs een ondergeschoven kindje. Maar nu woningaanbod en aantal nieuw afgesloten hypotheken afnemen, staat beheer weer duidelijk bij adviseurs op het netvlies. Na de crisis vond er een inhaalslag plaats: er werden weer huizen gekocht, mensen die zich geen ander huis konden veroorloven, leenden om te verbouwen. Maar dat is afgevlakt.

Ondertussen heeft de lage rente gemaakt dat veel klanten hebben gekozen voor een lange rentevast periode. Dit betekent dat de verwachting is dat aankomende jaren er minder hypotheken zullen worden overgesloten en er dus minder transacties zijn. Beheer zal dus voor zowel de consument als adviseur belangrijker worden. Investeren in beheer loont!

De crux is dat wij de adviseur signalen geven, zodat hij tijdig in actie kan komen bij zijn relaties. Nieuw is dat wij signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven. Die kan dan vervolgens naar de adviseur stappen.

Waarom gelooft de Nationale Hypotheekbond in de toegevoegde waarde van persoonlijk advies?

Omdat de consument om persoonlijk advies vraagt. En omdat de persoonlijke touch het advies completer maakt en het advies door de consument beter wordt ervaren. Wij zien wel verschil in klanten. En een groeiend aantal klanten zoekt zelf zaken uit op internet voordat ze naar de adviseur gaan. Een goede ontwikkeling. Het is ook veel uitdagender en leuker voor de adviseur als mensen met wedervragen komen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Automatisering kan zorgen voor een breder en beter klantbeeld. Hierdoor is de adviseur een betere gesprekspartner. Bovendien: wat is er persoonlijk aan het invullen van klantgegevens? De kracht van de adviseur zit niet in het verzamelen, maar in het interpreteren van klantdata.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Vorig jaar zijn wij gestart met ActiefBeheer.nl. Wij verzorgen voor adviseurs de telemarketing. Dit gaan we verder uitrollen. We willen zoals gezegd signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven dit gaan we doen met UwKluis.nl. UwKluis gaat de adviseur helpen is zijn dagelijkse praktijk.

Wij zijn nauw betrokken bij de benadering door geldverstrekkers van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Dit met het platform Hypotheekcijfer.nl. Dit platform beperkt zich echter niet tot aflossingsvrije hypotheken. We gaan ook consumenten met een andere hypotheekvorm benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Nationale Hypotheekbond en Ordina hebben de app ‘Veilig Ophalen’ geïntroduceerd. Na een gegevensverzoek van de adviseur haalt de consument met...

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

De Nationale Hypotheekbond roept adviseurs op deel te nemen aan haar jaarlijkse onderzoek ‘Beste Geldverstrekker’. Het onderzoek richt zich op alle aspecten...

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Binnen vijf weken na het lanceren van haar nieuwste hypotheeksoftware Fastlane Advies, heeft de Nationale Hypotheekbond het 100e hypotheekkantoor aangesloten: Huis...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 4)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 4)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

"Is scheiden normaal gesproken vaak al geen pretje, de huidige woningmarkt maakt het alleen nog maar lastiger. Vind maar eens betaalbare woning op één...

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

"Voor woningen met een hoog energieverbruik moet de hypotheek worden beperkt", aldus Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond op Kop-Munt. "Een woning...

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Om hypotheekadviseurs nog meer inzicht te geven heeft de Nationale Hypotheekbond een tool live gezet waar rentewijzigingen en aankondigen realtime gevolgd kunnen...