Pro-actief klantenbeheer

Jeroen Oversteegen

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk dat de adviseurs automatisering voor zich laten werken. “Des te meer ruimte is er voor écht klantcontact.”

...

Waartoe is de Nationale Hypotheekbond op aarde?

Wij rekenen continu financiële producten door om te kijken of de klant van de adviseur een betere propositie kan krijgen of kan besparen. Financiële producten nemen een hele grote hap uit het budget van de consument. Het kan dus veel uitmaken of hij passende producten heeft of niet.

Wij beschouwen onszelf als dé partij voor pro-actief klantbeheer. Beheer was bij veel adviseurs een ondergeschoven kindje. Maar nu woningaanbod en aantal nieuw afgesloten hypotheken afnemen, staat beheer weer duidelijk bij adviseurs op het netvlies. Na de crisis vond er een inhaalslag plaats: er werden weer huizen gekocht, mensen die zich geen ander huis konden veroorloven, leenden om te verbouwen. Maar dat is afgevlakt.

Ondertussen heeft de lage rente gemaakt dat veel klanten hebben gekozen voor een lange rentevast periode. Dit betekent dat de verwachting is dat aankomende jaren er minder hypotheken zullen worden overgesloten en er dus minder transacties zijn. Beheer zal dus voor zowel de consument als adviseur belangrijker worden. Investeren in beheer loont!

De crux is dat wij de adviseur signalen geven, zodat hij tijdig in actie kan komen bij zijn relaties. Nieuw is dat wij signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven. Die kan dan vervolgens naar de adviseur stappen.

Waarom gelooft de Nationale Hypotheekbond in de toegevoegde waarde van persoonlijk advies?

Omdat de consument om persoonlijk advies vraagt. En omdat de persoonlijke touch het advies completer maakt en het advies door de consument beter wordt ervaren. Wij zien wel verschil in klanten. En een groeiend aantal klanten zoekt zelf zaken uit op internet voordat ze naar de adviseur gaan. Een goede ontwikkeling. Het is ook veel uitdagender en leuker voor de adviseur als mensen met wedervragen komen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Automatisering kan zorgen voor een breder en beter klantbeeld. Hierdoor is de adviseur een betere gesprekspartner. Bovendien: wat is er persoonlijk aan het invullen van klantgegevens? De kracht van de adviseur zit niet in het verzamelen, maar in het interpreteren van klantdata.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Vorig jaar zijn wij gestart met ActiefBeheer.nl. Wij verzorgen voor adviseurs de telemarketing. Dit gaan we verder uitrollen. We willen zoals gezegd signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven dit gaan we doen met UwKluis.nl. UwKluis gaat de adviseur helpen is zijn dagelijkse praktijk.

Wij zijn nauw betrokken bij de benadering door geldverstrekkers van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Dit met het platform Hypotheekcijfer.nl. Dit platform beperkt zich echter niet tot aflossingsvrije hypotheken. We gaan ook consumenten met een andere hypotheekvorm benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

Volgens de Nationale Hypotheekbond is sprake van een opmerkelijke stijging van het aantal rentemutaties dat wekelijks wordt doorgevoerd. Daarnaast is de gemiddelde...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

"Aan de start van weer een nieuw jaar breek ik graag een lans voor het onafhankelijk intermediair. Energiek en volhardend zetten deze mannen en vrouwen zich in voor...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...