Pro-actief klantenbeheer

Jeroen Oversteegen

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk dat de adviseurs automatisering voor zich laten werken. “Des te meer ruimte is er voor écht klantcontact.”

...

Waartoe is de Nationale Hypotheekbond op aarde?

Wij rekenen continu financiële producten door om te kijken of de klant van de adviseur een betere propositie kan krijgen of kan besparen. Financiële producten nemen een hele grote hap uit het budget van de consument. Het kan dus veel uitmaken of hij passende producten heeft of niet.

Wij beschouwen onszelf als dé partij voor pro-actief klantbeheer. Beheer was bij veel adviseurs een ondergeschoven kindje. Maar nu woningaanbod en aantal nieuw afgesloten hypotheken afnemen, staat beheer weer duidelijk bij adviseurs op het netvlies. Na de crisis vond er een inhaalslag plaats: er werden weer huizen gekocht, mensen die zich geen ander huis konden veroorloven, leenden om te verbouwen. Maar dat is afgevlakt.

Ondertussen heeft de lage rente gemaakt dat veel klanten hebben gekozen voor een lange rentevast periode. Dit betekent dat de verwachting is dat aankomende jaren er minder hypotheken zullen worden overgesloten en er dus minder transacties zijn. Beheer zal dus voor zowel de consument als adviseur belangrijker worden. Investeren in beheer loont!

De crux is dat wij de adviseur signalen geven, zodat hij tijdig in actie kan komen bij zijn relaties. Nieuw is dat wij signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven. Die kan dan vervolgens naar de adviseur stappen.

Waarom gelooft de Nationale Hypotheekbond in de toegevoegde waarde van persoonlijk advies?

Omdat de consument om persoonlijk advies vraagt. En omdat de persoonlijke touch het advies completer maakt en het advies door de consument beter wordt ervaren. Wij zien wel verschil in klanten. En een groeiend aantal klanten zoekt zelf zaken uit op internet voordat ze naar de adviseur gaan. Een goede ontwikkeling. Het is ook veel uitdagender en leuker voor de adviseur als mensen met wedervragen komen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Automatisering kan zorgen voor een breder en beter klantbeeld. Hierdoor is de adviseur een betere gesprekspartner. Bovendien: wat is er persoonlijk aan het invullen van klantgegevens? De kracht van de adviseur zit niet in het verzamelen, maar in het interpreteren van klantdata.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Vorig jaar zijn wij gestart met ActiefBeheer.nl. Wij verzorgen voor adviseurs de telemarketing. Dit gaan we verder uitrollen. We willen zoals gezegd signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven dit gaan we doen met UwKluis.nl. UwKluis gaat de adviseur helpen is zijn dagelijkse praktijk.

Wij zijn nauw betrokken bij de benadering door geldverstrekkers van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Dit met het platform Hypotheekcijfer.nl. Dit platform beperkt zich echter niet tot aflossingsvrije hypotheken. We gaan ook consumenten met een andere hypotheekvorm benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...