Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel 4 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"In deze tijd staan starters en doorstomers niet meer in lange rijen voor de deur voor hypotheekadvies. De HDN-cijfers laten al enige tijd zien dat oversluiters en verbouwers de markt domineren en het aantal woningtransacties afneemt. Door de huidige krapte op de woningmarkt is het maar de vraag of deze trend op korte termijn omslaat. Maar hoe zorg je er voor dat huiseigenaren, waar jij de eerste hypotheek voor hebt geregeld, ook later weer terug komen voor het oversluiten van de hypotheek of het afsluiten van een aanvullende hypotheek? En hoe vermijd je dat de klant denkt: 'wie was mijn adviseur ook al weer? En waarom zou ik contact opnemen met mijn adviseur want ik heb na het afsluiten van de hypotheek nooit meer iets van hem of haar gehoord?' Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur."

"Bij Vereniging Eigen Huis vragen wij regelmatig hoe onze leden over bepaalde onderwerpen denken. Enige tijd geleden vroegen wij aan 1.100 huiseigenaren of zij tijdens de looptijd van hun hypotheek nog contact hebben gehad met hun adviseur. De uitkomsten stemden tot weinig vrolijkheid. Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. En als er contact is, gebeurt dat in bijna 80 procent van de gevallen pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Een deel van jouw klanten mist daardoor kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren of gaat gewoon naar een andere adviseur."

Vereniging Eigen Huis wil dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. "Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar krijgt dan te maken met veranderingen in de persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies. Daarom is Vereniging Eigen Huis blij met het initiatief actief klantbeheer. Nazorg moet een standaard onderdeel van de dienstverlening van een adviseur worden. Zorg er bij het afsluiten van de hypotheek al voor dat de klant weet wat jij voor hem gaat doen tijdens de looptijd van de hypotheek en neem periodiek contact op met de klant om te vragen of er wijzigingen in de persoonlijke/financiële situatie zijn. Zo zorg je er ook voor dat de klant weer terugkomt als hij een vraag heeft of zijn hypotheek wil aanpassen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst van 25 juni bij...

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Adfiz: handleiding transitieplan verzekeraar en ppi

Om pensioenadviseurs te ondersteunen bij het opstellen van een goed transitieplan heeft Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars een handleiding met tekstvoorbeelden...

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in twaalf maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie: BUUT.  "Simpel in gebruik, interactief,...

Volgende nieuwsbrief maandag 2 juni

Volgende nieuwsbrief maandag 2 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP Online verschijnt maandag 2 juni. Dit in verband met Hemelvaartsdag.

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

Joerie van Looij (Adfiz) bij afscheid: blijf de trots op je vak uitdragen!

“Uiteindelijk is het volgens mij heel simpel: als de wetgever steeds preciezer voorschrijft wat klantbelang is, dan krijgt iedere klant hetzelfde, en dat is...

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Adfiz start tijdelijke werkgroep AVG-slot

Bij de behandeling van het Wetsvoorstel verzamelwet gegevensbescherming, waarmee de Uitvoeringswet Algemene Verordening gegevensbescherming (UAVG) wordt geactualiseerd,...

Meeste cyberschade door financiële verliezen, gegevensverlies en operationele verstoringen

Meeste cyberschade door financiële verliezen, gegevensverlies en operationele verstoringen

Eén op de vijf Nederlandse bedrijven leed in 2024 schade als gevolg van een cyberaanval. Bij grote bedrijven geldt dat zelfs voor drie op de tien ondernemingen....

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz Prestatie Onderzoek breidt uit

Adfiz breidt haar Prestatie Onderzoek uit. Adfiz: "De doelgroep wordt vanaf dit jaar uitgebreid naar alle bedrijven die onderdeel zijn van het natuurlijk eco-systeem...

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...