Pro-actief klantenbeheer

Jeroen Oversteegen

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk dat de adviseurs automatisering voor zich laten werken. “Des te meer ruimte is er voor écht klantcontact.”

...

Waartoe is de Nationale Hypotheekbond op aarde?

Wij rekenen continu financiële producten door om te kijken of de klant van de adviseur een betere propositie kan krijgen of kan besparen. Financiële producten nemen een hele grote hap uit het budget van de consument. Het kan dus veel uitmaken of hij passende producten heeft of niet.

Wij beschouwen onszelf als dé partij voor pro-actief klantbeheer. Beheer was bij veel adviseurs een ondergeschoven kindje. Maar nu woningaanbod en aantal nieuw afgesloten hypotheken afnemen, staat beheer weer duidelijk bij adviseurs op het netvlies. Na de crisis vond er een inhaalslag plaats: er werden weer huizen gekocht, mensen die zich geen ander huis konden veroorloven, leenden om te verbouwen. Maar dat is afgevlakt.

Ondertussen heeft de lage rente gemaakt dat veel klanten hebben gekozen voor een lange rentevast periode. Dit betekent dat de verwachting is dat aankomende jaren er minder hypotheken zullen worden overgesloten en er dus minder transacties zijn. Beheer zal dus voor zowel de consument als adviseur belangrijker worden. Investeren in beheer loont!

De crux is dat wij de adviseur signalen geven, zodat hij tijdig in actie kan komen bij zijn relaties. Nieuw is dat wij signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven. Die kan dan vervolgens naar de adviseur stappen.

Waarom gelooft de Nationale Hypotheekbond in de toegevoegde waarde van persoonlijk advies?

Omdat de consument om persoonlijk advies vraagt. En omdat de persoonlijke touch het advies completer maakt en het advies door de consument beter wordt ervaren. Wij zien wel verschil in klanten. En een groeiend aantal klanten zoekt zelf zaken uit op internet voordat ze naar de adviseur gaan. Een goede ontwikkeling. Het is ook veel uitdagender en leuker voor de adviseur als mensen met wedervragen komen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Automatisering kan zorgen voor een breder en beter klantbeeld. Hierdoor is de adviseur een betere gesprekspartner. Bovendien: wat is er persoonlijk aan het invullen van klantgegevens? De kracht van de adviseur zit niet in het verzamelen, maar in het interpreteren van klantdata.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Vorig jaar zijn wij gestart met ActiefBeheer.nl. Wij verzorgen voor adviseurs de telemarketing. Dit gaan we verder uitrollen. We willen zoals gezegd signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven dit gaan we doen met UwKluis.nl. UwKluis gaat de adviseur helpen is zijn dagelijkse praktijk.

Wij zijn nauw betrokken bij de benadering door geldverstrekkers van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Dit met het platform Hypotheekcijfer.nl. Dit platform beperkt zich echter niet tot aflossingsvrije hypotheken. We gaan ook consumenten met een andere hypotheekvorm benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

Jeroen Oversteegen: "Geef de recreatiewoningen vrij"

"Met 8 miljoen huizen zijn we er nóg niet, geef de recreatiewoningen vrij aan de babyboomers!", aldus betoogt Jeroen Oversteegen van de De Nationale Hypotheekbond...

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

“Maatwerk belangrijk bij wel of niet extra aflossen”

In samenwerking met de Nationale Hypotheekbond, heeft Scildon de webtool ‘Aflossen, Sparen of Beleggen’ ontwikkeld. Deze tool stelt consument en adviseur...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Tijd voor financiële bezinning

Tijd voor financiële bezinning

Waarschijnlijk bent u, net als ik, coronamoe. Dat zo’n ver-van-mijn-bed virus hier zo’n impact zou krijgen, wisten we een jaar geleden niet. Media...

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Hypotheekadviseurs optimistisch in onderzoek Nationale Hypotheekbond

Slechts vijftien tot twintig procent van de adviseurs verwacht dat de omzet uit oversluitingen en woningaankoop in 2021 zal dalen. Zestig tot 70 procent van de adviseurs...

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

Gemiddelde klant wil volledig geadviseerd worden

(Digitaal Centraal in VVP 6-2020) Youri Zwanepol is samen met zijn broers Jelle en Hielke eigenaar van Hypotheekrente.nl, ooit begonnen als leadgenerator maar...

Wie wordt de beste geldverstrekker van 2020?

Wie wordt de beste geldverstrekker van 2020?

De Nationale Hypotheekbond is een onderzoek onder adviseurs gestart naar de dienstverlening van geldverstrekkers. Via een enquête wil de bond erachter komen...

Gratis hypotheektool voor geldverstrekkers

Gratis hypotheektool voor geldverstrekkers

De Nationale Hypotheekbond heeft een gratis hypotheekrente publicatie tool ontwikkeld voor geldverstrekkers. Met deze tool kunnen geldverstrekkers direct hypotheekrentetarieven...