Regels buigen

Jelle Bartels 2015

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn.

Mogen stemmen vindt ze een belangrijk recht. Dus bij de afgelopen Europese verkiezingen pakte ze, na zorgvuldige voorbereiding, haar stempas en ging op weg. Door haar steeds slechter wordende ogen kon ze haar officiële identiteitsbewijs niet vinden. In plaats daarvan nam ze haar zorgpas mee. Fier stapte ze met haar rollator richting het stembureau. Door haar leeftijd is dit inmiddels een hele toer. Ze laat haar stem- en zorgpas zien aan de dame achter de tafel. Achter die tafel wordt niet verder gekeken: ‘Nee, een zorgpas is geen legitimatiebewijs en kunnen we niet accepteren’. Ze zucht, draait haar rollator om en loopt de weg weer terug naar huis. Na enig zoeken vindt ze gelukkig alsnog haar identiteitsbewijs, waarmee zij nogmaals de wandeling naar het stembureau aangaat. Dezelfde dame zit nog steeds rustig achter het bureau: ‘U bent er weer?’. Je pakt het identiteitsbewijs en controleert (nu wel) de geboortedatum: 29-5-1919. Ze kijkt verschrikt en enigszins beschaamd op en zegt: ‘Heb ik nu net een 100 jaar oude dame naar huis gestuurd om aan de regels te voldoen?’. Met een groot schuldgevoel bleef de dame achter. Natuurlijk heeft de dame in kwestie niets ‘fout’ gedaan. De regels zijn tenslotte duidelijk. Helaas zetten we door deze zelfde regels in veel gevallen onze medemenselijkheid uit.

‘Zorg dat je in je vak creatief blijft’

Door verder te kijken dan onze neus (regels) lang zijn, had deze mevrouw aan de zorgpas al kunnen zien dat mijn oma in haar 100ste levensjaar zat, niet goed ter been was en een beperkt zicht had. Ze had andere mogelijkheden kunnen zoeken om te kunnen helpen, zonder de regels te hoeven overtreden of te buigen. Ze had iemand kunnen vragen om met de auto mijn oma heen en weer te rijden. Ze had kunnen vragen of er iemand dichtbij woonde (dochters, zonen) om de juiste legitimatie te kunnen brengen, terwijl mijn oma had kunnen genieten op een stoel met een kopje koffie. Een klein beetje creativiteit en medemenselijkheid helpt iedereen.

Maak het verschil

Als adviseur word je ook constant geconfronteerd met wet- en regelgeving. Deze regels zijn er niet voor niets. Mijn oma snapt dat ook wel. Tegelijkertijd voelt iedereen wel aan dat het best wel zot is om een 100-jarige heen en weer te laten lopen omdat je simpelweg alleen maar kijkt naar wat er in je handen is gegeven. Je klant heeft namelijk geen boodschap aan de wet- en regelgeving: hij/ zij wil gewoon een oplossing.

Kijk dan ook verder dan wat er in je handen gegeven is. Zorg dat je in je vak creatief blijft. Zoek voor je klant naar oplossingen die wel kunnen. Wees servicegericht en medemenselijk. Dan houd je ook in een steeds sneller veranderende wereld je bestaansrecht. Focus op waar je het verschil kunt maken, niet in het strikt opvolgen van de opgelegde regels.

Tot slot… Misschien zou je denken dat mijn oma na het schuldgevoel geholpen is om naar huis te komen? Helaas… We zullen maar denken dat beweging goed voor je is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....

Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Je data in ruil voor een polis

Je data in ruil voor een polis

Betalen voor je verzekeringen met je data in plaats van in euro’s. Dat business model van een toekomstbestendige verzekeraar, bedacht tijdens het eerste grootschalige...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Financiële sector door de ogen van disrupters: verzekeren, what else...

Altijd al willen weten hoe de verzekeringssector eruit zou zien als we worden overgenomen door  Apple, Nespresso of Coolblue? Het New Financial Forum gaat op...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Brand New Day reikt prijs #advieswaarde uit aan HLS Pensioenconsultancy

Tijdens New Financial Day van 29 oktober 2013 won Bernd Slettenhaar van Avéro Achmea de twitteractie #advieswaarde (wie weet in 140 tekens het beste de advieswaarde...