Samenwerken of specialiseren
(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt, voor u als assurantie-ondernemer is het belangrijk een duidelijke visie te vormen én deze vastberaden uit te voeren.
Consolidatie, eten of gegeten worden. Het is een trend die zich in 2024 voort zal zetten. Ook vanuit het buitenland vloeit meer en meer kapitaal onze verzekeringswereld in, simpelweg omdat verzekeringsbedrijven nu eenmaal een zeer stabiele en conjunctuur ongevoelige inkomensstroom kennen en dus aantrekkelijk zijn voor investeerders.
De vraag is hoe je als ‘klein’ intermediair hiermee omgaat. Hoe zorg ik ervoor dat deze trend mijn friend wordt? Klein staat tussen hier tussen aanhalingstekens, want ook bedrijven met respectabele omzetten worden schijnbaar moeiteloos opgeslokt door nóg grotere vissen.
“Groot worden is niet zozeer een kwestie van omvang, maar van visie en vastberadenheid.” Deze quote van Peter Diamandis benadrukt dat groot worden niet noodzakelijkerwijs betekent dat je fysiek groter moet zijn, maar eerder dat het draait om je vastberadenheid om je visie te verwezenlijken. Diamandis is een Amerikaanse ondernemer, auteur en visionair met een indrukwekkende staat van dienst. Hij is vooral bekend om de fameuze Singularity University die hij samen met Ray Kurzweil heeft opgericht. Bekende boeken van hem zijn A bundance: The Future Is Better Than You Think en Bold: How to Go Big, Create Wealth, and Impact the World . Deze boeken benadrukken de kracht van innovatie.
Veel grote verzekeringsbedrijven (zoals serviceproviders) varen daarentegen voornamelijk op de leer van klassieke economen, die er van uit gaan dat wanneer de productie wordt vergroot, de gemiddelde kosten per eenheid moeten dalen. Als ‘klein’ intermediair kunt u er uiteraard voor kiezen om met dergelijke bedrijven samen te gaan werken. Zonder uw onafhankelijkheid op te geven kunt u dan tóch gebruik maken van schaalvoordelen. Denk aan betere (inkoop)condities of efficientere processen. Dit noemt men economy of scale.
Door samen te werken kunt u mogelijk ook profiteren van economy of scope . U kunt dan meer producten en diensten aanbieden (zoals private lease), terwijl u uw organisatie niet uit hoeft te breiden. Belangrijk is dus met wie u gaat samenwerken.
Als u kiest voor specialiseren, wilt u wat u al heeft (bijvoorbeeld verzekeringskennis over een niche) niet alleen verdiepen, maar ook beter benutten. Dat is even goed efficiënt en noemt men economy of use . U kunt deze kennis bijvoorbeeld bij accountants of in de vorm van opleidingen gaan vermarkten. Of u kunt bekijken of u met hetzelfde specialisme méér klanten kunt bereiken, bijvoorbeeld door gerichte social media campagnes, beroepsorganisaties te benaderen of agenturen op te zetten voor markten waar u moeilijk toegang toe heeft. Dit is economy of reach , u vergroot dus uw bereik. Belangrijk is dus hoe u gaat specialiseren.
Welke keuze u ook maakt, vergeet vooral niet uw medewerkers en uw klanten mee te nemen in uw visie. Zoals John Maxwell het mooi zegt: “A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way.”
Ik wens u een in alle opzichten succesvol 2024.
Reactie toevoegen
Meer over
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...
De duurzame toekomst van verzekeren
(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...
Het Raadhuis wint categorie Particulier Advies VVP Advies Award 2024
Adviesgroep Het Raadhuis heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Particulier Advies gewonnen. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens...
Du Gardijn winnaar categorie Zakelijk Advies VVP Advies Award 2024
Du Gardijn heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Zakelijk Advies gewonnen. Jurylid Edwin Bosma (BHB Dullemond) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...
Ferzekerd wint startersprijs VVP Advies Award 2024
Ferzekerd heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2024. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens de jury de award, de bloemen...
Wij Zijn Loek categoriewinnaar Niche VVP Advies Award 2024
Wij Zijn Loek heeft de VVP Advies Award 2024 Categorie Niche gewonnen. Jurylid Kenneth Leenders (Expat Mortgages) overhandigde persoonlijk namens de jury de award,...