Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

Maak een spaarpotje van de rentetoeslag

"Ik wil geldverstrekkers oproepen eens anders te kijken naar de ‘groene hypotheken’, om ruimere budgetten te openen voor duurzaamheidsinvesteringen voor...

Bijna 300.000 huizenbezitters met restschuld

Bijna 300.000 huizenbezitters met restschuld

In de huidige koopwoningmarkt blijven toch nog 282.100 huizenbezitters achter met een restschuld als ze hun huis nu verkopen. Dat is een van de uitkomsten in het...

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van...

Onzichtbare collega

Onzichtbare collega

CRM en ERP, begrippen die je vaak tegenkomt en iedereen heeft er wel een bepaald beeld bij. Maar wat is het precies, wat doet het en hoe pas je het toe? VVP sprak...

Cybersecurity: een kwestie van gezond verstand en discipline

Cybersecurity: een kwestie van gezond verstand en discipline

Als je het over cybersecurity hebt, zijn begrippen als malware, phishing, ransomware en hacks doorgaans het eerste waar je aan denkt. Op zich logisch, want daarover...

"Hogere woningwaarde gunstig voor je hypotheek"

"Hogere woningwaarde gunstig voor je hypotheek"

“Ik vind het prima als mensen bezwaar maken tegen hun WOZ-beschikking. Ongeveer 40 procent kreeg na bezwaar een aanpassing van de WOZ-waarde. Dat levert je...

Huidige stelsel hypotheekrenteaftrek onhoudbaar

Huidige stelsel hypotheekrenteaftrek onhoudbaar

“Waarom schrappen we die hele hypotheekrenteaftrek niet meteen en geven we de huizenkopers in plaats daarvan tien jaar lang een subsidie via een belastingkorting...

Nationale Hypotheekbond: webinar draagplichtovereenkomst

Nationale Hypotheekbond: webinar draagplichtovereenkomst

De Nationale Hypotheekbond organiseert op verschillende data het webinar draagplichtovereenkomst. In dit webinar wordt dieper ingegaan op de problematiek als twee...

Meer dan 5000 aanvragen voor Duurzaamheidsprofiel.nl

Meer dan 5000 aanvragen voor Duurzaamheidsprofiel.nl

Drie maanden na de introductie hebben ruim 5.000 consumenten het Duurzaamheidsprofiel.nl aangevraagd. Consumenten die het profiel downloaden krijgen inzicht in...

Laat weten waar je goed in bent

Laat weten waar je goed in bent

Samen met Niels van der Woud van Dutch Media Lab kijken we naar de website van de adviseur, naar verbeterpunten en mogelijkheden. Omdat hij jong is en geen achtergrond...