Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx heeft Faster Forward en de Nationale Hypotheekbond overgenomen. De toevoeging van deze merken versterkt de dienstverlening van Blinqx - de nieuwe naam van...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...