Speelveld Advies

Speelveld advies, Voorwoord

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant die bij een adviseur een schadeverzekering wil sluiten van te voren tot op de komma nauwkeurig weet wat deze aan provisie ontvangt. Kans is groot dat dit over een jaar of drie ook gaat gelden voor de zakelijke markt.

De argumenten van voor- en tegenstanders zijn bekend. Het Verbond pleit al jaren voor volledige provisietransparantie. Sommige verzekeraars zijn faliekant tegen. Cas Verhage van Nh1816 gaf de minister zelfs een rode kaart: “Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan zijn klanten?”

Ook de intermediairorganisaties vinden dat er geen gelijk speelveld is. Blijkbaar gaan anno 2021 adviseurs er nog steeds vanuit dat ze gedwongen worden op een bepaald speelveld te spelen. Maar zijn er niet gewoon verschillende speelvelden? FC Direct en FC Advies spelen andere wedstrijden op andere velden. Een verzekeraar is niet meer dan een fabriek die zoveel mogelijk producten probeert aan te smeren, een adviseur is financiële huisdokter die naar het wel en wee van zijn klanten kijkt en soms een recept uitschrijft. In die zin is het verwonderlijk dat minister Hoekstra nog altijd rept over ‘tussenpersonen’. Die term is een degradatie van het maatschappelijk belangrijke vak van adviseur. Een huisarts noem je toch ook geen tussenpersoon. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die hierover vallen.

De discussie zal wel voort blijven duren. De hamvraag is echter: wie wil je zijn als adviseur en hoe vang je actieve provisietransparantie eventueel op?

Bij de huisarts vertel je alles over jezelf omdat je erop vertrouwt dat je arts er is om jou te helpen, of je nu fysieke of psychische klachten hebt. Een vertrouwensrol bereik je niet door te concurreren op prijs met de grote fabrieken die hun waar met gillende reclames aanprijzen bij het grote publiek. Wel bereik je het vertrouwen door de band met je bestaande klanten (nog) hechter te maken. Actief Klantbeheer helpt daarbij. Een groot aantal branchepartijen maakt zich de komende tijd hard om financieel adviseurs te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van Actief Klantbeheer. In deze VVP lees je veel meer over dit initiatief. Doel is dat Actief Klantbeheer in 2025 een logisch onderdeel is in de bedrijfsvoering van financieel adviseurs! Goed voor de klant, goed voor de adviseur en goed voor een eigen speelveld waarop de adviseur kan excelleren.

‘Wie wil je zijn als adviseur?’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

Kost het u ook zo veel moeite om uw klantdata actueel te houden? Veel adviseurs vinden het lastig een goede balans te vinden tussen het actualiseren van gegevens...

Meer doen voor minder klanten

Meer doen voor minder klanten

(Uit VVP 4-2021) “Neem minder klanten in beheer zodat je daadwerkelijk al je klanten kent en kunt bedienen. Twintig jaar terug, toen ik mijn eerste advieskantoor...

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

Actief klantbeheer: uitvoering en tools

(Jan Verstegen en Peter Wormskamp, Drieluik Actief Klantbeheer (slot) in VVP 4) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Adfiz Zomersessie Actief Klantbeheer

Adfiz Zomersessie Actief Klantbeheer

Adfiz houdt donderdag een online bijeenkomst Actief Klantbeheer. Dit in de reeks Zomersessies van de adviseurs organisatie. Adfiz is een van de ondertekenaars van...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...

Zo maak je een bliksemstart

Zo maak je een bliksemstart

(Uit VVP 3-2021) Actief aan de slag met je bestaande klanten. En hier succesvol mee zijn, in alle opzichten. Het lijkt zo voor de hand te liggen, maar in de praktijk...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...