Stimuleer A-factor bij medewerkers

Astrid van de Bovekamp 2018

Tijdens de VVP Dag van het Topadvies hield Astrid Duits (Van de Bovekamp) van het organisatieadviesbureau AvdB Advies met de deelnemers een interactieve ‘train de trainer’sessie. Het doel was om de deelnemers, die veelal werkzaam zijn in een leidinggevende functie, oefeningen mee te geven zodat zij op kantoor de vaardigheden van hun medewerkers kunnen aanscherpen.

Vaardigheden die medewerkers helpen om hun advieskracht beter te kunnen verzilveren. Dit is in het belang van het bedrijf, maar ook in het belang van de klant. Immers het gaat er niet om te doen wat de klant vraagt. Maar vragen wat de klant doet en (veelal onbewust) nodig heeft. En vervolgens de klant datgene dat hij nodig heeft, bij jou als adviseur te laten kopen.

Medewerkers faciliteren door hun vaardigheden aan te scherpen en samen te werken aan een trots gevoel, is iets waar leidinggevenden van assurantiekantoren nog veel in kunnen groeien. Het is zo belangrijk om hier tijd, geld en energie in te steken. En niet alleen eens een externe trainer in te huren, maar door als leidinggevende dit regelmatig met elkaar te oefenen, te bespreken en aan te scherpen. Iedere leidinggevende zou eigenlijk zelf een vaardigheidstrainer moeten zijn!

Lsd

De Top 3 vaardigheden om te oefenen zijn:

Ruimte nemen – Om proactief onbewuste behoeftes bij de klant bewust te maken, zul je als adviseur moeten leren om ruimte te nemen in het gesprek. Jij zult vragen moeten stellen en het gesprek sturen. Voor veel assurantiemedewerkers is dit buiten hun comfortzone. Zij zijn zo gewend om de klant de ruimte te geven, dat zij het lastig vinden om zelf de ruimte in het gesprek te nemen.

Contact maken op persoonsniveau – Om een klant goed te kunnen adviseren, zul je dicht bij de persoon achter de klant moeten komen. De communicatie-techniek die iedere adviseur onder de knie moet hebben is LSD. Oprecht luisteren, samenvatten op inhoud en emotie en doorvragen met open vragen.

Overtuigen door enthousiasme – Overtuigen is een techniek die je kunt leren. Je kunt oefenen met concreet en compact formuleren. Je kunt leren om positieve woorden te gebruiken en negatieve woorden te vermijden. Je kunt leren om die argumenten in te zetten, die passen bij de behoefte van de klant die tegenover je zit. Maar het wezenlijke is dat je als adviseur gelooft in de argumenten die je noemt.

Het nemen van ruimte, het maken van contact op persoonsniveau en het overtuigen door enthousiasme gaat zoveel makkelijker als je trots bent op je adviesvak en trots bent op het bedrijf waar je werkt. En als er nog wat te verbeteren valt om echt trots te kunnen zijn, geef dan je feedback en werk samen om een bedrijf te bouwen waar je allemaal trots kunt zijn.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Keijzerwaard vierde halve finalist Advies Award 2020

Keijzerwaard vierde halve finalist Advies Award 2020

Assurantiekantoor Keijzerwaard, winnaar van de Advies Award in de provincie Zuid-Holland, is een van de zes halve finalisten van de Advies Award 2020. De halve...

Koos Rook vijfde halve finalist Advies Award 2020

Koos Rook vijfde halve finalist Advies Award 2020

Koos Rook Financiële Diensten uit Zuid-Holland is een van de zes halve finalisten van de Advies Award 2020. De halve finale vindt op 16 september plaats...

DBA Advies tweede halve finalist Advies Award 2020

DBA Advies tweede halve finalist Advies Award 2020

DBA Advies, winnaar van de Advies Award in de provincie Gelderland, is een van de zes halve finalisten van de Advies Award 2020. De halve finale vindt op 16...

Zes advieskantoren door naar halve finale Advies Award 2020

Zes advieskantoren door naar halve finale Advies Award 2020

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2020.  Dit zijn: van Campen & Dijkstra, Uiterwijk Winkel, DBA Advies, Gabriël...

Gabriël wint Advies Award provincie Utrecht

Gabriël wint Advies Award provincie Utrecht

Gabriël Financiële Bescherming is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Het team van directeur Natasja Naron neemt de award...

A.J.H. de Bruijn Assurantiën winnaar Advies Award provincie Groningen

A.J.H. de Bruijn Assurantiën winnaar Advies Award provincie Groningen

A.J.H. de Bruijn Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Groningen. Directeuren Paul van Brederode (links) en Hans de Bruijn...

Uiterwijk Winkel wint Advies Award provincie Drenthe

Uiterwijk Winkel wint Advies Award provincie Drenthe

Uiterwijk Winkel Verzekeringen is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Directeur Erik van der Laan neemt de award in ontvangst uit handen...

Overbeeke winnaar Advies Award 2020 provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award 2020 provincie Zeeland

Overbeeke is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Directeur Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin...

Deterink winnaar Advies Award provincie Overijssel

Deterink winnaar Advies Award provincie Overijssel

Deterink Financiële Diensten is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Directeur Jean Paul Deterink neemt de award in ontvangst...

Hoekstra Assurantiën wint Advies Award provincie Flevoland

Hoekstra Assurantiën wint Advies Award provincie Flevoland

Hoekstra Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Directeur Henk Kapitein neemt, samen met het team, de award in ontvangst...