Toppers vragen om extern advies

Jeroen Bais LI

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory)

Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen of een betere balans tussen werk en privé bereiken, dan moet je ergens advies inwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ondernemers het belangrijk vinden om bij iemand anders advies in te winnen. Daarbij is het opvallend dat weinig ondernemers in de praktijk professioneel advies inwinnen. In ruim driekwart van de gevallen (78 procent) wordt de levenspartner als meest belangrijke adviseur genoemd. Daarna de medewerkers en/of de accountant. U kunt als adviseur en ondernemer veel leren van een onafhankelijke specialist. Er is een consultant voor zo ongeveer alles. Hun specialistische k ennis en ervaring kan u rechtstreeks naar het antwoord leiden en u jaren van verspilde moeite en geld besparen. Extern advies beperkt zich echter niet tot ingehuurde consultants. Zo kan een ondernemer zich ook door andere partijen laten begeleiden.

Collega adviseurs

• Adviseurs die u kent, kunnen ook de rol van klankbord vervullen en hebben het voordeel dat zij uw branche kennen.

Andere ondernemers

• Er zijn veel overeenkomsten tussen verschillende bedrijven en soms ziet een collega-ondernemer dingen die u zelf niet ziet. Tegelijkertijd denkt hij als een ondernemer en dat is een kwaliteit die andere partijen (uw partner of medewerkers) mogelijk niet bezitten.

Cliënten

• Sommige klanten hebben misschien de vaardigheden die u zoekt en kunnen iets aan uw bedrijf toevoegen. Wees niet bang hen inzage in uw bedrijf te geven. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten bereid zijn u te helpen slagen en te verbeteren. Vergeet niet dat ze een uniek perspectief hebben. Ze staan namelijk ook aan de ontvangende kant van uw dienstverlening.

Nooit af

Doorgaans winnen de meeste ondernemers alleen bij beslismomenten advies in. Terwijl je in praktijk ziet dat bedrijven die op topniveau presteren dit juist doorlopend blijven doen. Ze creëren, net als topsporters, een continue proces voor het zoeken naar periodieke externe input in elk aspect van hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Sven Kramer. Naast hard trainen, zoekt hij samen met zijn coach constant naar betere manieren om zijn sport te beoefenen. Je zou denken dat als je eenmaal olympisch kampioen bent, je kunt stoppen met het zoeken naar externe input. Met uw bedrijf is het gewoon hetzelfde; het is nooit af.

Maak een keuze

Hoewel een goed advies soms een aantal (eerste) inzichten oplevert die waarde hebben, is het onwaarschijnlijk dat u uw bedrijfsdoelen bereikt als u geen voortdurende stimulans voor verandering heeft. Om de waarde te maximaliseren moet u regelmatig met uw adviseur om tafel (driemaandelijks of zelfs maandelijks, afhankelijk van uw vereisten). Begin met het uitvoeren van een eerste analyse van uw bedrijf en breng in kaart op welke gebieden u mogelijk hulp nodig heeft.

Zodra u uw sterke en zwakke punten hebt geïdentificeerd, kunt u vervolgens de belangrijkste uitdagingen die u het eerst wilt aanpakken, verkorten of prioriteren. Dit is een cruciale stap omdat je niet alles in de eerste vijf minuten kunt doen. Kies één onderdeel in uw bedrijf waarop u met de hulp van één adviseur, versnelling wilt realiseren. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd gebruiken, kan voor iedereen verwarrend zijn en leidt vaak tot slechte(-re) resultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Maak kennis met  je klanten

Maak kennis met je klanten

Elke dag ga je in gesprek met klanten over een van de meest intieme zaken in hun leven: geld en hoe ze hiermee omgaan. In veel gevallen gaan we snel over tot de...

Keuzes maken gaat van au

Keuzes maken gaat van au

“Klantcontact verandert, de klant gaat meer zelf doen”. “Hoe zorg je er als adviseur voor dat je digitaal bij de tijd blijft en tegelijkertijd...

Duizend dagen om je belofte waar te maken

Duizend dagen om je belofte waar te maken

De All Blacks willen het voorbeeld zijn voor de mensen in Nieuw Zeeland. Toen ze eenmaal wisten hoe ze van betekenis wilden zijn, waren ze dat nog (lang) niet....