Toppers vragen om extern advies

Jeroen Bais LI

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory)

Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen of een betere balans tussen werk en privé bereiken, dan moet je ergens advies inwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ondernemers het belangrijk vinden om bij iemand anders advies in te winnen. Daarbij is het opvallend dat weinig ondernemers in de praktijk professioneel advies inwinnen. In ruim driekwart van de gevallen (78 procent) wordt de levenspartner als meest belangrijke adviseur genoemd. Daarna de medewerkers en/of de accountant. U kunt als adviseur en ondernemer veel leren van een onafhankelijke specialist. Er is een consultant voor zo ongeveer alles. Hun specialistische k ennis en ervaring kan u rechtstreeks naar het antwoord leiden en u jaren van verspilde moeite en geld besparen. Extern advies beperkt zich echter niet tot ingehuurde consultants. Zo kan een ondernemer zich ook door andere partijen laten begeleiden.

Collega adviseurs

• Adviseurs die u kent, kunnen ook de rol van klankbord vervullen en hebben het voordeel dat zij uw branche kennen.

Andere ondernemers

• Er zijn veel overeenkomsten tussen verschillende bedrijven en soms ziet een collega-ondernemer dingen die u zelf niet ziet. Tegelijkertijd denkt hij als een ondernemer en dat is een kwaliteit die andere partijen (uw partner of medewerkers) mogelijk niet bezitten.

Cliënten

• Sommige klanten hebben misschien de vaardigheden die u zoekt en kunnen iets aan uw bedrijf toevoegen. Wees niet bang hen inzage in uw bedrijf te geven. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten bereid zijn u te helpen slagen en te verbeteren. Vergeet niet dat ze een uniek perspectief hebben. Ze staan namelijk ook aan de ontvangende kant van uw dienstverlening.

Nooit af

Doorgaans winnen de meeste ondernemers alleen bij beslismomenten advies in. Terwijl je in praktijk ziet dat bedrijven die op topniveau presteren dit juist doorlopend blijven doen. Ze creëren, net als topsporters, een continue proces voor het zoeken naar periodieke externe input in elk aspect van hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Sven Kramer. Naast hard trainen, zoekt hij samen met zijn coach constant naar betere manieren om zijn sport te beoefenen. Je zou denken dat als je eenmaal olympisch kampioen bent, je kunt stoppen met het zoeken naar externe input. Met uw bedrijf is het gewoon hetzelfde; het is nooit af.

Maak een keuze

Hoewel een goed advies soms een aantal (eerste) inzichten oplevert die waarde hebben, is het onwaarschijnlijk dat u uw bedrijfsdoelen bereikt als u geen voortdurende stimulans voor verandering heeft. Om de waarde te maximaliseren moet u regelmatig met uw adviseur om tafel (driemaandelijks of zelfs maandelijks, afhankelijk van uw vereisten). Begin met het uitvoeren van een eerste analyse van uw bedrijf en breng in kaart op welke gebieden u mogelijk hulp nodig heeft.

Zodra u uw sterke en zwakke punten hebt geïdentificeerd, kunt u vervolgens de belangrijkste uitdagingen die u het eerst wilt aanpakken, verkorten of prioriteren. Dit is een cruciale stap omdat je niet alles in de eerste vijf minuten kunt doen. Kies één onderdeel in uw bedrijf waarop u met de hulp van één adviseur, versnelling wilt realiseren. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd gebruiken, kan voor iedereen verwarrend zijn en leidt vaak tot slechte(-re) resultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...