Toppers vragen om extern advies

Jeroen Bais LI

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory)

Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen of een betere balans tussen werk en privé bereiken, dan moet je ergens advies inwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ondernemers het belangrijk vinden om bij iemand anders advies in te winnen. Daarbij is het opvallend dat weinig ondernemers in de praktijk professioneel advies inwinnen. In ruim driekwart van de gevallen (78 procent) wordt de levenspartner als meest belangrijke adviseur genoemd. Daarna de medewerkers en/of de accountant. U kunt als adviseur en ondernemer veel leren van een onafhankelijke specialist. Er is een consultant voor zo ongeveer alles. Hun specialistische k ennis en ervaring kan u rechtstreeks naar het antwoord leiden en u jaren van verspilde moeite en geld besparen. Extern advies beperkt zich echter niet tot ingehuurde consultants. Zo kan een ondernemer zich ook door andere partijen laten begeleiden.

Collega adviseurs

• Adviseurs die u kent, kunnen ook de rol van klankbord vervullen en hebben het voordeel dat zij uw branche kennen.

Andere ondernemers

• Er zijn veel overeenkomsten tussen verschillende bedrijven en soms ziet een collega-ondernemer dingen die u zelf niet ziet. Tegelijkertijd denkt hij als een ondernemer en dat is een kwaliteit die andere partijen (uw partner of medewerkers) mogelijk niet bezitten.

Cliënten

• Sommige klanten hebben misschien de vaardigheden die u zoekt en kunnen iets aan uw bedrijf toevoegen. Wees niet bang hen inzage in uw bedrijf te geven. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten bereid zijn u te helpen slagen en te verbeteren. Vergeet niet dat ze een uniek perspectief hebben. Ze staan namelijk ook aan de ontvangende kant van uw dienstverlening.

Nooit af

Doorgaans winnen de meeste ondernemers alleen bij beslismomenten advies in. Terwijl je in praktijk ziet dat bedrijven die op topniveau presteren dit juist doorlopend blijven doen. Ze creëren, net als topsporters, een continue proces voor het zoeken naar periodieke externe input in elk aspect van hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Sven Kramer. Naast hard trainen, zoekt hij samen met zijn coach constant naar betere manieren om zijn sport te beoefenen. Je zou denken dat als je eenmaal olympisch kampioen bent, je kunt stoppen met het zoeken naar externe input. Met uw bedrijf is het gewoon hetzelfde; het is nooit af.

Maak een keuze

Hoewel een goed advies soms een aantal (eerste) inzichten oplevert die waarde hebben, is het onwaarschijnlijk dat u uw bedrijfsdoelen bereikt als u geen voortdurende stimulans voor verandering heeft. Om de waarde te maximaliseren moet u regelmatig met uw adviseur om tafel (driemaandelijks of zelfs maandelijks, afhankelijk van uw vereisten). Begin met het uitvoeren van een eerste analyse van uw bedrijf en breng in kaart op welke gebieden u mogelijk hulp nodig heeft.

Zodra u uw sterke en zwakke punten hebt geïdentificeerd, kunt u vervolgens de belangrijkste uitdagingen die u het eerst wilt aanpakken, verkorten of prioriteren. Dit is een cruciale stap omdat je niet alles in de eerste vijf minuten kunt doen. Kies één onderdeel in uw bedrijf waarop u met de hulp van één adviseur, versnelling wilt realiseren. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd gebruiken, kan voor iedereen verwarrend zijn en leidt vaak tot slechte(-re) resultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Het spel zonder einde

Het spel zonder einde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Alweer tien jaar geleden schreef schrijver en spreker Simon Sinek over ‘Begin met het waarom’....

De beste adviseur

De beste adviseur

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 6-2020) Als ondernemer voel je je vaak alleen. Met wie kun je nu over je zorgen sparren? Wie helpt je met...

Creativiteit zit in de beperking

Creativiteit zit in de beperking

(Bouwstenen voor succes door Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 5-2020) In elke sector gebeurt hetzelfde: bij (ogenschijnlijke) overvloed verdwijnt...

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Door Jelle Bartels, Next Step Factory. Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Best practice: verbouwen met je adviestent open

Een best practice ‘Verbouwen met de tent open’ met adviseur Han Versantvoort (Calvo Advies) en Jelle Bartels (Next Step Factory). Daarmee opent het VVP...

Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Slimmer werken én leven

Slimmer werken én leven

(door Jeroen Bais, Next Step Factory) Teveel te doen in te weinig tijd? Leer in vier stappen de juiste prioriteiten te stellen. Dwight Eisenhower was één...