Toppers vragen om extern advies

Jeroen Bais LI

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory)

Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen of een betere balans tussen werk en privé bereiken, dan moet je ergens advies inwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ondernemers het belangrijk vinden om bij iemand anders advies in te winnen. Daarbij is het opvallend dat weinig ondernemers in de praktijk professioneel advies inwinnen. In ruim driekwart van de gevallen (78 procent) wordt de levenspartner als meest belangrijke adviseur genoemd. Daarna de medewerkers en/of de accountant. U kunt als adviseur en ondernemer veel leren van een onafhankelijke specialist. Er is een consultant voor zo ongeveer alles. Hun specialistische k ennis en ervaring kan u rechtstreeks naar het antwoord leiden en u jaren van verspilde moeite en geld besparen. Extern advies beperkt zich echter niet tot ingehuurde consultants. Zo kan een ondernemer zich ook door andere partijen laten begeleiden.

Collega adviseurs

• Adviseurs die u kent, kunnen ook de rol van klankbord vervullen en hebben het voordeel dat zij uw branche kennen.

Andere ondernemers

• Er zijn veel overeenkomsten tussen verschillende bedrijven en soms ziet een collega-ondernemer dingen die u zelf niet ziet. Tegelijkertijd denkt hij als een ondernemer en dat is een kwaliteit die andere partijen (uw partner of medewerkers) mogelijk niet bezitten.

Cliënten

• Sommige klanten hebben misschien de vaardigheden die u zoekt en kunnen iets aan uw bedrijf toevoegen. Wees niet bang hen inzage in uw bedrijf te geven. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten bereid zijn u te helpen slagen en te verbeteren. Vergeet niet dat ze een uniek perspectief hebben. Ze staan namelijk ook aan de ontvangende kant van uw dienstverlening.

Nooit af

Doorgaans winnen de meeste ondernemers alleen bij beslismomenten advies in. Terwijl je in praktijk ziet dat bedrijven die op topniveau presteren dit juist doorlopend blijven doen. Ze creëren, net als topsporters, een continue proces voor het zoeken naar periodieke externe input in elk aspect van hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Sven Kramer. Naast hard trainen, zoekt hij samen met zijn coach constant naar betere manieren om zijn sport te beoefenen. Je zou denken dat als je eenmaal olympisch kampioen bent, je kunt stoppen met het zoeken naar externe input. Met uw bedrijf is het gewoon hetzelfde; het is nooit af.

Maak een keuze

Hoewel een goed advies soms een aantal (eerste) inzichten oplevert die waarde hebben, is het onwaarschijnlijk dat u uw bedrijfsdoelen bereikt als u geen voortdurende stimulans voor verandering heeft. Om de waarde te maximaliseren moet u regelmatig met uw adviseur om tafel (driemaandelijks of zelfs maandelijks, afhankelijk van uw vereisten). Begin met het uitvoeren van een eerste analyse van uw bedrijf en breng in kaart op welke gebieden u mogelijk hulp nodig heeft.

Zodra u uw sterke en zwakke punten hebt geïdentificeerd, kunt u vervolgens de belangrijkste uitdagingen die u het eerst wilt aanpakken, verkorten of prioriteren. Dit is een cruciale stap omdat je niet alles in de eerste vijf minuten kunt doen. Kies één onderdeel in uw bedrijf waarop u met de hulp van één adviseur, versnelling wilt realiseren. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd gebruiken, kan voor iedereen verwarrend zijn en leidt vaak tot slechte(-re) resultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Hoe betaal jij onze  kinderen terug?

Hoe betaal jij onze kinderen terug?

Geld verdienen kost tijd en energie. Kan het gemakkelijker? Iets meer in de lijn met leven, in plaats van overleven? Hoe kan de financiële dienstverlener een...

Innoveren: eten of gegeten worden

Innoveren: eten of gegeten worden

Innovatie staat hoog op de agenda in de financiële sector. Verzekeraars en banken richten er speciale ruimtes voor in. Het intermediair wordt aangespoord...

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses

Nedasco en Next Step Factory geven masterclasses voor het intermediair op de zakelijke markt. Tim Schoonbergen, algemeen directeur van Nedasco, benadrukt dat het...