U maakt het verschil!

Mart Vreven (Allianz): ‘Maak advies fiscaal aftrekbaar.’

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van zowel het schade-als het levenbedrijf van allianz. Mart (voorheen commercieel directeur employee benefits bij allianz) heeft de afgelopen jaren een succesvol salesteam pensioen en leven opgezet en heeft nu ook het salesteam schade onder zijn hoede.

“Ik heb jarenlang als adviseur mogen ervaren hoe cruciaal jouw advies kan zijn voor de klant, en hoe belangrijk het is er voor je klant te zijn als het tegenzit. Je merkt in de praktijk toch dat de consument thema’s als verzekeren, de financiering van de oude dag en het maken van financiële beslissingen moeilijke materie vindt. Dat wil zeggen; consumenten denken er bij tijd en wijle wel aan, maar schuiven concrete beslissingen en acties liever voor zich uit. Dit zie je met name terug in de particuliere markt. En gelukkig in mindere mate in de zakelijke markt,” aldus Vreven.

“Hoe vaak komt een klant of een ondernemer bij je in de lucht voor het inwinnen van advies? Wat je nu ziet is veelal pas op die momenten dat er een concrete aanleiding voor is. Terwijl het vanuit de adviseur wenselijk is om zijn klanten proactief te kunnen benaderen. Aan de andere kant geldt ook: hoeveel tijd kun je als adviseur nu daadwerkelijk besteden aan het proactief benaderen en adviseren van je klant?”

Verdergaande digitalisering

Wat dat laatste betreft hebben we de afgelopen jaren grote stappen gezet door de verdergaande digitalisering in de financiële sector. Denk aan de introductie van extranetten en digitale portalen, waardoor je zelf in de systemen van de verzekeraar of serviceprovider offertes kunt aanvragen of mutaties kunt doorvoeren. Denk ook aan de digitalisering van berichten en documentenstromen, waardoor deze eenvoudig via digitale platformen als Aplaza en TIME in de eigen administratie verwerkt worden. Maar ook aan de pensioenportalen die klanten toegang en inzicht geven in hun oudedagsvoorzieningen en de introductie van allerlei digitale adviestools. Allemaal ontwikkelingen die ertoe bijdragen dat de keten efficiënter werkt. Hierdoor zijn adviseurs minder tijd kwijt aan administratieve handelingen en kunnen ze zich meer richten op advisering.

Minder administratieve ballast

Vreven beaamt dat ook bij Allianz de afgelopen periode grote stappen qua digitalisering zijn gezet. “Met name binnen het Levenbedrijf hebben we de afgelopen jaren forse stappen gezet.” Zo hebben werkgevers die hun pensioenregeling bij Allianz hebben ondergebracht allemaal toegang tot het werkgeverportaal. Via dat portaal kunnen zij onder andere de meest voorkomende mutaties realtime verwerken, hebben zij inzicht in de rekening-courant en is een koppeling met het salarispakket van de werkgever mogelijk.

Daarnaast is er het Allianz Persoonlijk Pensioen Portaal; de centrale plaats waar werknemers alles kunnen vinden over hun pensioen bij Allianz. In het portaal zien zij hoeveel pensioenkapitaal er al is opgebouwd. En hoeveel pensioen zij naar verwachting ontvangen op hun pensioendatum in goede economische omstandigheden, maar ook in slechte omstandigheden. Verder kunnen werknemers online hun persoonlijke beleggingskeuzes aan ons doorgeven. En eenvoudig diverse scenario’s berekenen, zoals eerder met pensioen gaan of extra geld inleggen.”

“Door beide portalen heb je als pensioenadviseur minder administratieve ballast. En daarmee meer tijd voor hetgeen waar je als adviseur goed in bent, namelijk het zorgen voor gemoedrust, zekerheid en veiligheid van je klanten.”

Versnellen offerte-aanvraagproces

“De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we op het gebied van digitalisering bij het Schadebedrijf de afgelopen jaren achter liepen op de markt”, aldus Vreven. “Onze ambitie is dit zo snel mogelijk in te halen. Inmiddels trekken we een been bij. We versturen nu bijna al onze verzekeringsdocumenten via de Digitale Postbus TIME en Aplaza naar de adviseur. Dat bespaart een adviseur veel werk!”

“Maak ook zijn we druk bezig met het verbeteren van onze mkb-portal Allianz Bedrijven. Onder ander door het versnellen van het offerte-aanvraagproces bij de meest voorkomende zakelijke schadeverzekeringen. Zo wordt nu al in bijna 75 procent van alle gevallen direct een offerte afgegeven voor een AVB. Bij een personenautoverzekering is dat al 85 procent en bij een bestelautoverzekering zelfs meer dan 90 procent. Onze focus ligt nu op onze Brandverzekeringen. We zien dat daar het percentage directe offerte-afgifte lager is. Dit komt met name door de aard en de complexiteit van het Brandproduct. Naar aanleiding van de feedback van adviseurs hebben we onlangs de offertelimieten verhoogd. Ook is de offertestraat uitgebreid met de sectoren Horeca, Sport en Recreatie. Inmiddels kan men nu bij onze brandverzekeringen voor vrijwel 70 procent van alle mkb-risico’s via de portal een offerte aanvragen. Ons volgende korte termijn doel is om de wachttijden voor offerteverzoeken die uitvallen verder te verminderen.”

Samenwerking blijven verbeteren

“In de tijd dat ik als adviseur werkte, heb ik mogen ervaren hoe belangrijk de samenwerking met een verzekeraar is. Wij als verzekeraar moeten waarmaken wat u als adviseur aan uw klanten belooft. Binnen het Schadebedrijf hebben we daar de laatste jaren steken laten vallen. We moeten de samenwerking met u nog gemakkelijker maken. Voor de meest voorkomende mkb-risico’s en mutaties moeten wij in staat zijn u gemak te bieden door deze optimaal te digitaliseren. Zodat u juist uw tijd kunt inzetten voor persoonlijk advies. Het geeft u ook extra tijd om samen met onze specialisten de meer complexe verzekeringsrisico’s te bespreken”

Reactie toevoegen

 
Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Adviseur behoudt sterke positie als kantoor ook digitaal groeit

Adviseur behoudt sterke positie als kantoor ook digitaal groeit

(Partner in Kennis VKG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). VKG werkt samen met meer dan 2. 700 advieskantoren. De serviceprovider gelooft in de kracht van lokaal...

Vertel het verhaal: de adviseur is cruciaal!

Vertel het verhaal: de adviseur is cruciaal!

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). U heeft als adviseur een cruciaal beroep! Waar liggen kansen om dat te bewijzen? VVP presenteert weer een aantal Adviesalerts!...

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

ORV + Hypotheek: kwestie van je vak serieus nemen

(Partner in Kennis Scildon in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). “Het signaal dat de NHG heeft gegeven door het laten vervallen van de verplichting tot het...

"Vergeet mentale gezondheid niet"

"Vergeet mentale gezondheid niet"

Ruim een kwart van de MKB-ondernemingen is van mening dat de mentale gezondheid geen probleem is binnen hun bedrijf en besteedt er daardoor geen aandacht aan. Dit...

Financieel advies is cruciaal!

Financieel advies is cruciaal!

(Partner in Kennis ING Intermediair in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Heeft de onafhankelijk financieel adviseur een cruciaal beroep? Hidde Coebergh, directeur...

Financieel adviesvak als cruciaal beroep

Financieel adviesvak als cruciaal beroep

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Het klinkt mooi, het financieel adviesvak als cruciaal beroep… maar wat is een cruciaal beroep eigenlijk? Een cruciaal...

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel advies is cruciaal voor bedrijven en burgers. Het levert een belangrijke bijdrage aan grote maatschappelijke uitdagingen...

Adviseurs op hun best (2)

Adviseurs op hun best (2)

(Artikel Adviseurs op hun best (2) in VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel adviseurs waren met recht een drijvende kracht bij de hulpverlening en afwikkeling...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....