U maakt het verschil!

Mart Vreven (Allianz): ‘Maak advies fiscaal aftrekbaar.’

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van zowel het schade-als het levenbedrijf van allianz. Mart (voorheen commercieel directeur employee benefits bij allianz) heeft de afgelopen jaren een succesvol salesteam pensioen en leven opgezet en heeft nu ook het salesteam schade onder zijn hoede.

“Ik heb jarenlang als adviseur mogen ervaren hoe cruciaal jouw advies kan zijn voor de klant, en hoe belangrijk het is er voor je klant te zijn als het tegenzit. Je merkt in de praktijk toch dat de consument thema’s als verzekeren, de financiering van de oude dag en het maken van financiële beslissingen moeilijke materie vindt. Dat wil zeggen; consumenten denken er bij tijd en wijle wel aan, maar schuiven concrete beslissingen en acties liever voor zich uit. Dit zie je met name terug in de particuliere markt. En gelukkig in mindere mate in de zakelijke markt,” aldus Vreven.

“Hoe vaak komt een klant of een ondernemer bij je in de lucht voor het inwinnen van advies? Wat je nu ziet is veelal pas op die momenten dat er een concrete aanleiding voor is. Terwijl het vanuit de adviseur wenselijk is om zijn klanten proactief te kunnen benaderen. Aan de andere kant geldt ook: hoeveel tijd kun je als adviseur nu daadwerkelijk besteden aan het proactief benaderen en adviseren van je klant?”

Verdergaande digitalisering

Wat dat laatste betreft hebben we de afgelopen jaren grote stappen gezet door de verdergaande digitalisering in de financiële sector. Denk aan de introductie van extranetten en digitale portalen, waardoor je zelf in de systemen van de verzekeraar of serviceprovider offertes kunt aanvragen of mutaties kunt doorvoeren. Denk ook aan de digitalisering van berichten en documentenstromen, waardoor deze eenvoudig via digitale platformen als Aplaza en TIME in de eigen administratie verwerkt worden. Maar ook aan de pensioenportalen die klanten toegang en inzicht geven in hun oudedagsvoorzieningen en de introductie van allerlei digitale adviestools. Allemaal ontwikkelingen die ertoe bijdragen dat de keten efficiënter werkt. Hierdoor zijn adviseurs minder tijd kwijt aan administratieve handelingen en kunnen ze zich meer richten op advisering.

Minder administratieve ballast

Vreven beaamt dat ook bij Allianz de afgelopen periode grote stappen qua digitalisering zijn gezet. “Met name binnen het Levenbedrijf hebben we de afgelopen jaren forse stappen gezet.” Zo hebben werkgevers die hun pensioenregeling bij Allianz hebben ondergebracht allemaal toegang tot het werkgeverportaal. Via dat portaal kunnen zij onder andere de meest voorkomende mutaties realtime verwerken, hebben zij inzicht in de rekening-courant en is een koppeling met het salarispakket van de werkgever mogelijk.

Daarnaast is er het Allianz Persoonlijk Pensioen Portaal; de centrale plaats waar werknemers alles kunnen vinden over hun pensioen bij Allianz. In het portaal zien zij hoeveel pensioenkapitaal er al is opgebouwd. En hoeveel pensioen zij naar verwachting ontvangen op hun pensioendatum in goede economische omstandigheden, maar ook in slechte omstandigheden. Verder kunnen werknemers online hun persoonlijke beleggingskeuzes aan ons doorgeven. En eenvoudig diverse scenario’s berekenen, zoals eerder met pensioen gaan of extra geld inleggen.”

“Door beide portalen heb je als pensioenadviseur minder administratieve ballast. En daarmee meer tijd voor hetgeen waar je als adviseur goed in bent, namelijk het zorgen voor gemoedrust, zekerheid en veiligheid van je klanten.”

Versnellen offerte-aanvraagproces

“De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we op het gebied van digitalisering bij het Schadebedrijf de afgelopen jaren achter liepen op de markt”, aldus Vreven. “Onze ambitie is dit zo snel mogelijk in te halen. Inmiddels trekken we een been bij. We versturen nu bijna al onze verzekeringsdocumenten via de Digitale Postbus TIME en Aplaza naar de adviseur. Dat bespaart een adviseur veel werk!”

“Maak ook zijn we druk bezig met het verbeteren van onze mkb-portal Allianz Bedrijven. Onder ander door het versnellen van het offerte-aanvraagproces bij de meest voorkomende zakelijke schadeverzekeringen. Zo wordt nu al in bijna 75 procent van alle gevallen direct een offerte afgegeven voor een AVB. Bij een personenautoverzekering is dat al 85 procent en bij een bestelautoverzekering zelfs meer dan 90 procent. Onze focus ligt nu op onze Brandverzekeringen. We zien dat daar het percentage directe offerte-afgifte lager is. Dit komt met name door de aard en de complexiteit van het Brandproduct. Naar aanleiding van de feedback van adviseurs hebben we onlangs de offertelimieten verhoogd. Ook is de offertestraat uitgebreid met de sectoren Horeca, Sport en Recreatie. Inmiddels kan men nu bij onze brandverzekeringen voor vrijwel 70 procent van alle mkb-risico’s via de portal een offerte aanvragen. Ons volgende korte termijn doel is om de wachttijden voor offerteverzoeken die uitvallen verder te verminderen.”

Samenwerking blijven verbeteren

“In de tijd dat ik als adviseur werkte, heb ik mogen ervaren hoe belangrijk de samenwerking met een verzekeraar is. Wij als verzekeraar moeten waarmaken wat u als adviseur aan uw klanten belooft. Binnen het Schadebedrijf hebben we daar de laatste jaren steken laten vallen. We moeten de samenwerking met u nog gemakkelijker maken. Voor de meest voorkomende mkb-risico’s en mutaties moeten wij in staat zijn u gemak te bieden door deze optimaal te digitaliseren. Zodat u juist uw tijd kunt inzetten voor persoonlijk advies. Het geeft u ook extra tijd om samen met onze specialisten de meer complexe verzekeringsrisico’s te bespreken”

Reactie toevoegen

 
Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Allianz voorziet groei Nederlandse verzekeringsmarkt

Allianz voorziet groei Nederlandse verzekeringsmarkt

De Nederlandse verzekeringsmarkt groeit de komende tien jaar naar verwachting met 3,1 procent per jaar – na een krimp van 2,7 procent in het afgelopen decennium....

Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell wordt de nieuwe Global Head of Financial Lines van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Zij volgt Shanil Williams op die in januari...

Trots op je vak!

Trots op je vak!

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel adviseurs zijn het baken in hun regio waar consumenten op kunnen vertrouwen, op kunnen varen en op terug kunnen vallen....

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

Hét financiële platform in snel veranderend landschap

(Partner in Kennis ANVA in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Lag in het verleden de focus bij ANVA vooral op de grotere kantoren, daar komt nu verandering in,...

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

Financieel adviseur mag geen cruciaal beroep zijn

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Nederland telt ruim 85. 000 adviseurs met een Wft-diploma. In hoeverre hebben deze adviseurs een cruciaal beroep? Eigenlijk...

Het kan en moet anders

Het kan en moet anders

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). “Wat financieel dienstverleners doen, is belangrijk, maar dat is iets anders dan cruciaal. De coronacrisis heeft iedereen...

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

Online shoppen: makkelijk, maar niet zonder risico’s

(Partner in Kennis ARAG in VVP Special Cruciaal Beroep 2021). Online aankopen doen is super makkelijk. Vanuit je luie stoel bestel je bij wijze van spreken wat...

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz staat op nummer 30 van de meest waardevolle merken in de BrandFinance's Global 500, de merkenranglijst die wordt samengesteld door Brand Finance.  Onder...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...