Veilige klantcommunicatie met Safebay

safebay

Afgelopen jaar stond in het teken van de AVG. De eisen die gesteld worden aan het veilig uitwisselen van privacygevoelige gegevens brachten veel werk met zich mee en riepen vraagtekens op. ANVA merkte dat relaties hiermee worstelden. Wat mag nog wél? Hoe communiceer ik nog digitaal met mijn klanten? Moet ik weer terug naar fysieke post?

Volgens Justin Schlee, strategisch directeur van ANVA, kan dat niet de bedoeling zijn van de AVG. De wetgeving is aangescherpt om de privacy van consumenten te beschermen en dat kan volgens hem óók digitaal. Sterker nog, Schlee ziet kansen voor de financiële sector als die de AVG en de gedachte erachter omarmt. ANVA neemt daarin zijn verantwoordelijkheid door kennis en ervaring op het gebied van IT, security en innovaties, zoals blockchain breder in te zetten en niet te beperken tot de eigen softwareproducten. Bovendien gunt ANVA iedereen in Nederland de mogelijkheid om op een veilige manier te communiceren, vóóral als het over financiële zaken gaat.

Innovatielab

ANVA’s Innovatielab experimenteerde daarom met een veilige chatapplicatie die blockchaintechnologie, chatbots en veilige authenticatie combineert tot een krachtig AVG-proof communicatiekanaal. Dat experiment bleek een succes en werd met open armen ontvangen door onder andere de brancheverenigingen, die voor hun leden op zoek waren naar een veilige chatoplossing. ANVA stelde het product daarom beschikbaar aan de gehele financiële branche onder de naam Safebay. Een chatapplicatie die los van ANVA’s andere producten gebruikt kan worden en bovendien een gratis variant kent. ‘Ik ben er trots op dat ANVA zo zijn verantwoordelijkheid pakt met een fantastisch product als resultaat’, zegt Schlee.

Safebay is sinds de zomer beschikbaar en wordt goed gebruikt door bedrijven die de privacy van hun klanten net zo belangrijk vinden als hun eigen privacy. Geerts Adviesgroep was een van de eerste gebruikers. ‘We leggen de klant vooraf uit waarom wij het belangrijk vinden om Safebay te gebruiken en waarom dit veiliger is. Klanten begrijpen en waarderen dat. Er was zelfs één klant waarbij onze offerte 300 euro duurder was dan die van de concurrent. Die klant heeft tóch voor ons gekozen, omdat wij Safebay gebruiken en zo zorgvuldig met zijn privacy omgaan’, vertelt Alwien Geerts. Maar ook de medewerkers van Geerts Adviesgroep merken volgens hem de voordelen in hun dagelijkse werk. ‘Het dossier is sneller compleet en bovendien is het proces een paar stappen korter. Je communiceert minder formeel via Safebay, dat maakt het makkelijker en door de laagdrempeligheid reageert de klant sneller.’

Versnelling

De versnelling die Alwien ervaart in het hypotheekproces kan ook gerealiseerd worden bij het offreren en goedkeuren van verzekeringsoffertes. De producten worden dan eenvoudig vergeleken in ANVA Rules. Om de offerte compleet te maken, beantwoordt de klant de slotvragen zelf via Safebay, onder begeleiding van een chatbot. Dat is veilig, laagdrempelig, snel en er ontstaan nooit misverstanden over wie deze vragen heeft beantwoord.

Reactie toevoegen

 
Editie
Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....

Digitalisering is game changer voor financieel advies

Digitalisering is game changer voor financieel advies

Veel lezers van VVP zullen het beeld herkennen. Elke ochtend ging iemand naar de postbus. Aangekomen op kantoor dronk hij eerst een kop koffie en verdeelde daarna...

Automatiseerders richten Contactgroep op

Automatiseerders richten Contactgroep op

Twaalf leveranciers van software gericht op financieel adviseurs hebben de Contactgroep Automatisering opgericht. Deelnemers zijn: ANVA, Euroface, FasterForward,...

Hoofdstad Assurantiën kiest voor Anva

Hoofdstad Assurantiën kiest voor Anva

Hoofdstad Assurantiën stapt over naar Anva. De Diemense expert op het gebied van risicomanagement, verzekeringen en employee benefits in de transport- en logistieksector...

Nieuwe website anva

Nieuwe website anva

Anva heeft haar website vernieuwd en de huisstijl aangepast. Ook heeft Anva een nieuw beeldmerk geïntroduceerd met het nieuwe motto: Connecting customers. Anva:...

Anva en Faster Forward afzonderlijk door met elements

Anva en Faster Forward afzonderlijk door met elements

Na ruim een jaar samen te hebben gewerkt aan een geïntegreerde oplossing, hebben Anva en Faster Forward ervoor gekozen om beide – ieder in zijn eigen...

Anva en Faster Forward samen

Anva en Faster Forward samen

Anva en Faster Forward gaan de activiteiten samenvoegen in één gezamenlijke onderneming met als doel één applicatie. Op 26 juni stellen...

Intermediair afwachtend bij invoering sepa

Intermediair afwachtend bij invoering sepa

Ruim tachtig procent van de financieel adviseurs bereidt zich nog niet voor op de komst van één Europese betaalmarkt (Sepa). Dat blijkt uit een inventarisatie...

"helft nog niet klaar voor provisieverbod"

"helft nog niet klaar voor provisieverbod"

De helft van de adviseurs is nog niet klaar voor het provisieverbod, aldus onderzoek door systeemhuis Anva. Volgens Anva zegt "49 procent van de ondervraagden...