Vergaderingen die inspireren

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen vergaderingen motiverend en betekenisvol worden. Het is belangrijk om vergaderingen niet alleen als een verplichting te zien, maar als een kans om samen te werken, te leren en vooruitgang te boeken.

Als financieel adviseur en ondernemer is het belangrijk om niet al leen op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de financiële wereld, maar ook om effectieve en betekenisvolle ver gaderingen te kunnen leiden. Vergaderingen worden vaak als saai en zinloos ervaren, maar dat hoeft niet zo te zijn. In het boek ‘vergaderen is dodelijk’ leer je aan de hand van entertainment hoe je vergaderingen interessanter en effectiever kunt maken, door gebruik te maken van verschillende vormen van vergaderingen en conflictsituaties als leidraad te nemen.

Een van de belangrijkste inzichten uit het boek is het belang van conflict. Vergaderingen zouden als verschillende vormen van vermaak op televisie moeten zijn, waarbij conflict de rode draad vormt. Laten we eens kijken naar de verschillende vormen van vergaderingen die je kunt inrichten om ze interessanter te maken.

De eerste vorm is de nieuwsflitsvergadering. Deze korte vergadering van vijf tot tien minuten per dag gaat over de voortgang van eerder be-sproken conflicten. Het doel is om iedereen op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen, zonder discussie. Door deze vergadering kort en bondig te houden, blijft iedereen betrokken en geïnformeerd.

Vervolgens hebben we de sitcom-vergadering. Deze vergadering duurt 30 tot 60 minuten en richt zich op tactiek. Hier worden knelpunten besproken die zijn ontstaan door de besluiten tijdens de strategische sessie. Het doel is om tactische problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit.

Speelfilm-vergadering

De speelfilm-vergadering neemt meer tijd in beslag, namelijk 90 tot 120 minuten per maand. Deze vergadering is bedoeld om conflicten diep gaand te bespreken en gaat over langere termijn aanpassingen om in de markt te blijven. Het doel is om de vergadering interessant en betekenisvol te maken door slechts een paar conflicten aan te pakken en op te lossen.

‘Word regisseur van de meest inspirerende vergadering ooit!’

Tot slot hebben we de miniserie/benchwatching-vergadering. Deze vergadering duurt minimaal een dag en vindt elk kwartaal buiten de deur plaats. Het doel van deze vergadering is om nieuwe ideeën op te doen, afscheid te ne men van zaken die niet lopen, medewerkers te beoordelen en te reflecteren op de huidige situ atie en strategie. Door deze vergadering als een spannende miniserie in te richten, met een duidelijke verhaallijn en cliffhanger, blijft iedereen betrokken en geïnspireerd.

Door deze verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen vergaderingen motiverend en betekenisvol worden. Het is belangrijk om vergaderingen niet alleen als een verplichting te zien, maar als een kans om samen te werken, te leren en vooruitgang te boeken.

Vergaderingen kunnen veel leuker en inspirerender zijn dan we vaak denken. Door de vergaderingen in te richten als verschillende vormen van vermaak en conflicten leidend te laten zijn, kunnen we ervoor zorgen dat vergaderingen interessant en effectief zijn. Laten we de uitdaging aangaan om het uitgangspunt van het boek ‘vergaderen is dodelijk’ toe te passen op onze eigen vergaderingen. Laten we de regisseur worden van de meest inspirerende vergadering ooit!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verkoop, toeval of niet?

Verkoop, toeval of niet?

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) De meeste targets worden gehaald door die ene of paar grote deals in een jaar. Nog steeds is het toverwoord in van veel...

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de adviespraktijk?

Verbouwen met je tent open, hoe doe je dat in de dagelijkse adviespraktijk? Op deze vraag geven Jelle Bartels (Next Step Factory) en adviseur Han Versantvoort (Calvo...

De lopende doden

De lopende doden

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Start ook met het verhogen van betrokkenheid in 2020! Afgelopen maand was Simon Sinek in Nederland. Sinek maakt zich,...

Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...