Verhoog je klanttevredenheid

Bert Sonneveld 2017!!!!

(Federatie van Assurantieclubs in VVP 6-2020) In toenemende mate zijn wij er ons allemaal van bewust dat het zo niet echt verder kan. De grenzen van wat de aarde aan kan, worden langzaam maar zeker bereikt. Wij allemaal worden gevraagd om ons steentje bij te dragen. Makkelijker gezegd dan gedaan zullen veel mensen denken. Hoe pak ik dit aan, waar moet ik beginnen en wat vinden mijn klanten hier allemaal van?

Op 21 januari 2021 vanaf 16:00 uur organiseert de Federatie van Assurantieclubs het webinar ‘FvActueel: betekenisvol ondernemen verhoogt klanttevredenheid’. Tijdens dit webinar zullen Bert Sonneveld (voorzitter van de Federatie), Willem Vreeswijk (VVP), Richard Meinders (SVC Groep en jurylid van de Advies Award) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) nut en noodzaak van duurzaam ondernemen, purpose, verandervermogen en innovatie met de deelnemers delen. Ook zullen twee (provinciale) winnaars van de Advies Award toelichten wat zij, ten aanzien van deze thema’s, hebben gedaan en waarom zij denken dat ze hebben gewonnen.

In de inleiding van Robert Witteveen zullen begrippen als ‘betekenisvol ondernemen’ en ‘innoveren’ worden toegelicht en in context tot de verzekeringswereld worden geplaatst. Zo wordt er ingegaan op de actuele ontwikkelingen met betrekking tot duurzaam ondernemen en worden er voorbeelden van binnen en buiten de sector gegeven van bedrijven die hier met succes mee bezig zijn.

Betekenis

Purpose of betekenis zijn woorden die makkelijk worden gebruikt maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Hoe ben ik relevant voor mijn klanten, werknemers en andere stakeholders? Hoe blijf ik authentiek en geloofwaardig? En hoe blijf ik aantrekkelijk voor iedereen om mij heen? Als je al deze factoren hebt afgewogen, dan is een nieuwe koers binnen handbereik.

Echtheid is hierbij het enige mogelijke uitgangspunt. Niets is slechter dan dat een nieuwe koers niet meer blijkt te zijn dan alleen een communicatiestrategie. Door zo’n laagje chroom wordt heel snel heen geprikt. Dit betekent dat de nieuwe koers heel dichtbij jou als ondernemer moet liggen. Durf ik me zo kwetsbaar op te stellen naar mijn medewerkers en (zakelijke) relaties?

Als je dan een richting hebt gekozen, is het zaak je onderneming aan te passen aan de nieuwe koers. Dan wordt je bedrijf op de proef gesteld omdat het zich moet aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. De praktijk is in deze vaak krampachtig. Hoe zorg ik voor een juist klimaat zodat de beoogde veranderingen met succes worden uitgevoerd? Geef ik mijn medewerkers voldoende ruimte om een bijdrage te leveren, zijn ze maximaal betrokken bij de nieuwe richting en kunnen we de altijd aanwezige belemmeringen voldoende pareren?

Tot slot is het zaak om met de juiste creativiteit nieuwe proposities te ontwikkelen die passen bij het betekenisvolle doel. Innovatie is hierbij cruciaal. Antwoorden op vragen als: ‘Wie is mijn klant?’, ‘Wat is hun probleem?’ en ‘Hoe los ik die op?’ komen dan steevast langs.

Winnaars

Twee winnaars van de Advies Award doen hun verhaal waarom zij denken dat zij die prijs hebben gewonnen.

Wanneer hebben zij hun (nieuwe of vernieuwde) koers bepaald? En tegen welke hobbels zijn zij aangelopen en hoe hebben zij die beslecht? Ook wordt duidelijk dat het allemaal niet radicaal anders hoeft. Met stapsgewijze veranderingen kun je ook grote veranderingen doorvoeren.

Tijdens het webinar zullen theorie en praktijk als vanzelf met elkaar worden afgewisseld. Daarom staan ook Willem Vreeswijk en Richard Meinders aan tafel. Zij zullen de verbinding maken doordat ze nauw betrokken zijn bij het vaststellen van criteria voor de Advies Award en – vanuit hun kennis van de markt – kunnen zien wat succesvol is en wat niet. Het Economisch Bureau van ING heeft recent weer het einde van de traditionele tussenpersoon voorspeld. Een voorspelling die periodiek weer terugkomt, maar vooralsnog heeft het intermediair nog altijd een belangrijke rol in de financiële dienstverlening. Richard Meinders merkt in zijn dagelijkse adviespraktijk hoe ongelooflijk relevant het intermediair nog altijd is. Duurzaamheid gaat wat hem betreft dan ook niet alleen over het milieu, maar ook over maatschappelijke relevantie.

De sprekers en panelleden zullen onder leiding van Bert Sonneveld de discussie met elkaar aangaan over de rol van duurzaamheid in de verzekeringswereld in het algemeen en van de advieswereld in het bijzonder. Na afloop van dit webinar zul je als financieel advieskantoor voor jezelf scherp kunnen bepalen waar jij met jouw kantoor staat en welke betekenis je wilt toevoegen aan onze samenleving. nWil je deelnemen aan dit webinar, meld je dan aan via www.webinartv.nl/federatie-van-assurantieclubs/ of www.assurantieclubs.nl/webinars/

Reactie toevoegen

 
Webinar betekenisvol adviseren

Webinar betekenisvol adviseren

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Dagvoorzitter en tevens voorzitter...

Adviseurs te weinig aandacht voor handels- en debiteurenrisico's

Adviseurs te weinig aandacht voor handels- en debiteurenrisico's

"De handels- en debiteurenrisico’s krijgen niet altijd de aandacht van een zakelijk adviseur die het verdiend. Vaak wordt de focus gelegd op de risico`s die...

Webinar FvActueel: adviseren over handels- en debiteurenrisico’s

Webinar FvActueel: adviseren over handels- en debiteurenrisico’s

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op woensdag 23 september 2020 vanaf 16:30 uur een webinar over het adviseren over handels- en debiteurenrisico’s...

Adviseurs verwachten omzetdaling van 10 procent

Adviseurs verwachten omzetdaling van 10 procent

"Van de financieel adviseurs verwacht 37 procent in 2020 een omzetdaling van maximaal 10 procent als gevolg van de coronacrisis. Bijna een derde van de adviseurs...

Corona-webinar Federatie van Assurantieclubs

Corona-webinar Federatie van Assurantieclubs

De Federatie van Assurantieclubs organiseert 6 mei een webinar over de impact van de coronacrisis en de kansen voor het assurantiekantoor en zijn klanten. Voorzitter...

"PA/PE weer zelf organiseren"

"PA/PE weer zelf organiseren"

De Federatie van Assurantieclubs zoekt leden van assurantieclubs om met elkaar na te denken over "een ideaal systeem van PA/PE. De driejaarlijkse verplichte PE-examens...

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

Federatie van Assurantieclubs viert 70-jarig bestaan

De Federatie van Assurantieclubs viert op 11 oktober haar 70-jarig bestaan met een jubileumfeest. De Federatie presenteert dan ook het eerste van een reeks nieuwe...

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen commotie diplomaplicht niet

Studenten begrijpen alle commotie over een diplomaplicht voor adviseurs niet. “Zo moeilijk zijn die Wft-examens niet. En als je doet wat je leuk vindt, dan...

Klant meer tevreden over uitbetaling levenpolis

Klant meer tevreden over uitbetaling levenpolis

In vergelijking met een jaar geleden zijn klanten beter te spreken over de reactie op een verzoek tot uitbetaling bij een levensverzekeringspolis. Dit blijkt uit...

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Zakelijke klanten zijn dit jaar iets positiever over hun verzekeraar vergeleken met 2012. De lichte verbetering treedt zowel op bij Leven als bij Schade en Inkomen....