Verzekerd van een betere wereld

Paul Burger 2019

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Vraag je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Let op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en minder op ‘de verpakking’”, aldus Paul Burger van Ideële Verzekeringen.

Ideële Verzekeringen koos in 2008 ervoor om zich alleen nog op advies en bemiddeling van schade- en inkomensverzekeringen te richten. Daardoor kon het kantoor terug naar een ‘eenmanszaak’ met versterking vanuit een externe backoffice. Vanuit Amsterdam helpt het advieskantoor een paar honderd consumenten, MVO-ers en stichtingen.

“Duurzaamheid is iets waar wij sinds de oprichting begin jaren negentig altijd in ons advies aandacht aan schenken. Wij nemen dit mee en wegen dit af naast de reguliere aspecten waarop je verzekeringen en de kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieders beoordeelt. Dit wil dus niet zeggen dat we altijd alleen maar duurzame verzekeringen van duurzame verzekeraars aanbieden. Soms is het omwille van de dekking en/of de prijs beter om een minder of niet duurzame verzekering aan te bieden. Uiteraard is het uiteindelijk aan de klant om hierin te beslissen. Ons motto is: ‘voor hetzelfde geld verzekerd van een betere wereld’. Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen en bij te dragen aan een duurzamere wereld.”

‘Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen’

Advies

De duurzaamheidselementen in de dekking, bij het schadeherstel, het beleggingsbeleid, de interne organisatie en de mate van menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid in het collegiaal contact met aanbieders neemt Burger mee in zijn adviezen. “Eigenlijk is het best simpel. Voor duurzame particuliere schadeverzekeringen kan je eigenlijk alleen bij AnsvarIdéa en ASR terecht. AnsvarBewust gaat verder met dekkingsaanpassingen die voorzien in de behoefte van de duurzame doelgroep; deelgebruik, herstellen in plaats van vervangen, productieverlies in geval van schade bij eigen energieopwekking en meer mogen uitgeven bij duurzamer schadeherstel.”

“Helaas zijn er nog geen échte duurzame aanbieders voor bedrijfsmatige schade-, inkomens- en zorgverzekeringen. Het enige waarin deze aanbieders zich qua duurzaamheid onderscheiden is of en hoe ze hun interne organisatie hebben verduurzaamd en de mate waarin ze maatschappelijk verantwoord beleggen. In die zin lijkt het helaas toch nog steeds op een niet biologisch brood waarvan de verpakking wel biologisch afbreekbaar is.”

Tips

“Vraag als adviseur je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Volg de branche-ontwikkelingen en let daarbij vooral op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en let minder op ‘de verpakking’.”

“Kijk regelmatig op de Eerlijke Verzekeringswijzer, ook al is hierin lang niet alles opgenomen. Laat bovenal je ervaringen qua menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid van de aanbieders meewegen. Als die betrokkenheid niet voelbaar aanwezig is, is de kans denk ik groot dat het duurzaamheidsverhaal alleen bij de beslissers leeft. Een marketingcampagne, hoe groot die ook is, zal dat uiteindelijk niet snel veranderen. “ “Geef als aanbieders de verduurzaming van je corebusiness, het verzekeren en ontzorgen van klanten meer prioriteit. Daarmee zeg ik dus niet dat je geen aandacht meer moet schenken aan de kansen die de interne organisatie en de beleggingen bieden.”

“Zie vooral de kansen en realiseer dat onze branche uiteindelijk de rekening betaalt van een niet-duurzaam ingerichte samenleving.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

SUREbusiness: hoogste tijd voor daden in duurzaamheid

"Praat eens wat minder over het belang van duurzaamheid en voeg de daad bij het woord”, aldus Levent Türkmen van SUREbusiness, dat recent de mijlpaal...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...