Verzekerd van een betere wereld

Paul Burger 2019

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Vraag je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Let op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en minder op ‘de verpakking’”, aldus Paul Burger van Ideële Verzekeringen.

Ideële Verzekeringen koos in 2008 ervoor om zich alleen nog op advies en bemiddeling van schade- en inkomensverzekeringen te richten. Daardoor kon het kantoor terug naar een ‘eenmanszaak’ met versterking vanuit een externe backoffice. Vanuit Amsterdam helpt het advieskantoor een paar honderd consumenten, MVO-ers en stichtingen.

“Duurzaamheid is iets waar wij sinds de oprichting begin jaren negentig altijd in ons advies aandacht aan schenken. Wij nemen dit mee en wegen dit af naast de reguliere aspecten waarop je verzekeringen en de kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieders beoordeelt. Dit wil dus niet zeggen dat we altijd alleen maar duurzame verzekeringen van duurzame verzekeraars aanbieden. Soms is het omwille van de dekking en/of de prijs beter om een minder of niet duurzame verzekering aan te bieden. Uiteraard is het uiteindelijk aan de klant om hierin te beslissen. Ons motto is: ‘voor hetzelfde geld verzekerd van een betere wereld’. Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen en bij te dragen aan een duurzamere wereld.”

‘Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen’

Advies

De duurzaamheidselementen in de dekking, bij het schadeherstel, het beleggingsbeleid, de interne organisatie en de mate van menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid in het collegiaal contact met aanbieders neemt Burger mee in zijn adviezen. “Eigenlijk is het best simpel. Voor duurzame particuliere schadeverzekeringen kan je eigenlijk alleen bij AnsvarIdéa en ASR terecht. AnsvarBewust gaat verder met dekkingsaanpassingen die voorzien in de behoefte van de duurzame doelgroep; deelgebruik, herstellen in plaats van vervangen, productieverlies in geval van schade bij eigen energieopwekking en meer mogen uitgeven bij duurzamer schadeherstel.”

“Helaas zijn er nog geen échte duurzame aanbieders voor bedrijfsmatige schade-, inkomens- en zorgverzekeringen. Het enige waarin deze aanbieders zich qua duurzaamheid onderscheiden is of en hoe ze hun interne organisatie hebben verduurzaamd en de mate waarin ze maatschappelijk verantwoord beleggen. In die zin lijkt het helaas toch nog steeds op een niet biologisch brood waarvan de verpakking wel biologisch afbreekbaar is.”

Tips

“Vraag als adviseur je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Volg de branche-ontwikkelingen en let daarbij vooral op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en let minder op ‘de verpakking’.”

“Kijk regelmatig op de Eerlijke Verzekeringswijzer, ook al is hierin lang niet alles opgenomen. Laat bovenal je ervaringen qua menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid van de aanbieders meewegen. Als die betrokkenheid niet voelbaar aanwezig is, is de kans denk ik groot dat het duurzaamheidsverhaal alleen bij de beslissers leeft. Een marketingcampagne, hoe groot die ook is, zal dat uiteindelijk niet snel veranderen. “ “Geef als aanbieders de verduurzaming van je corebusiness, het verzekeren en ontzorgen van klanten meer prioriteit. Daarmee zeg ik dus niet dat je geen aandacht meer moet schenken aan de kansen die de interne organisatie en de beleggingen bieden.”

“Zie vooral de kansen en realiseer dat onze branche uiteindelijk de rekening betaalt van een niet-duurzaam ingerichte samenleving.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"

Te veel nadruk op het doen van zeer precieze duurzaamheidsclaims leidt tot complexe communicatie die veel deelnemers eerder zal afschrikken dan bereiken. Dat stelt...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2023 gestart

Ruim 30 young professionals vanuit negentien verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn gestart met het Jongeren Innovatie Programma 2023. In multidisciplinaire...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Zomerserie, deel 17: Paul Burger

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...