Verzekerd van een betere wereld

(Uit VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) “Vraag je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Let op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en minder op ‘de verpakking’”, aldus Paul Burger van Ideële Verzekeringen.
Ideële Verzekeringen koos in 2008 ervoor om zich alleen nog op advies en bemiddeling van schade- en inkomensverzekeringen te richten. Daardoor kon het kantoor terug naar een ‘eenmanszaak’ met versterking vanuit een externe backoffice. Vanuit Amsterdam helpt het advieskantoor een paar honderd consumenten, MVO-ers en stichtingen.
“Duurzaamheid is iets waar wij sinds de oprichting begin jaren negentig altijd in ons advies aandacht aan schenken. Wij nemen dit mee en wegen dit af naast de reguliere aspecten waarop je verzekeringen en de kwaliteit van de dienstverlening van de aanbieders beoordeelt. Dit wil dus niet zeggen dat we altijd alleen maar duurzame verzekeringen van duurzame verzekeraars aanbieden. Soms is het omwille van de dekking en/of de prijs beter om een minder of niet duurzame verzekering aan te bieden. Uiteraard is het uiteindelijk aan de klant om hierin te beslissen. Ons motto is: ‘voor hetzelfde geld verzekerd van een betere wereld’. Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen en bij te dragen aan een duurzamere wereld.”
‘Het is fijn om op een commerciële manier een eerlijke boterham te verdienen’
Advies
De duurzaamheidselementen in de dekking, bij het schadeherstel, het beleggingsbeleid, de interne organisatie en de mate van menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid in het collegiaal contact met aanbieders neemt Burger mee in zijn adviezen. “Eigenlijk is het best simpel. Voor duurzame particuliere schadeverzekeringen kan je eigenlijk alleen bij AnsvarIdéa en ASR terecht. AnsvarBewust gaat verder met dekkingsaanpassingen die voorzien in de behoefte van de duurzame doelgroep; deelgebruik, herstellen in plaats van vervangen, productieverlies in geval van schade bij eigen energieopwekking en meer mogen uitgeven bij duurzamer schadeherstel.”
“Helaas zijn er nog geen échte duurzame aanbieders voor bedrijfsmatige schade-, inkomens- en zorgverzekeringen. Het enige waarin deze aanbieders zich qua duurzaamheid onderscheiden is of en hoe ze hun interne organisatie hebben verduurzaamd en de mate waarin ze maatschappelijk verantwoord beleggen. In die zin lijkt het helaas toch nog steeds op een niet biologisch brood waarvan de verpakking wel biologisch afbreekbaar is.”
Tips
“Vraag als adviseur je klant of je de maatschappelijke kant moet meenemen in je advies en zie duurzaamheid als één van de aspecten waarop je aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Volg de branche-ontwikkelingen en let daarbij vooral op de ontwikkeling van de verduurzaming van ‘het brood’ en let minder op ‘de verpakking’.”
“Kijk regelmatig op de Eerlijke Verzekeringswijzer, ook al is hierin lang niet alles opgenomen. Laat bovenal je ervaringen qua menselijkheid en maatschappelijke betrokkenheid van de aanbieders meewegen. Als die betrokkenheid niet voelbaar aanwezig is, is de kans denk ik groot dat het duurzaamheidsverhaal alleen bij de beslissers leeft. Een marketingcampagne, hoe groot die ook is, zal dat uiteindelijk niet snel veranderen. “ “Geef als aanbieders de verduurzaming van je corebusiness, het verzekeren en ontzorgen van klanten meer prioriteit. Daarmee zeg ik dus niet dat je geen aandacht meer moet schenken aan de kansen die de interne organisatie en de beleggingen bieden.”
“Zie vooral de kansen en realiseer dat onze branche uiteindelijk de rekening betaalt van een niet-duurzaam ingerichte samenleving.”
Reactie toevoegen
Meer over
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Inspiratiesessie INSVER op 13 maart
INSVER organiseert op donderdagmiddag 13 maart een inspiratiesessie voor financieel adviseurs. INSVER-directeur Carolien Sala: "Tijdens deze sessie vertellen wij...
Fred de Jong: "Ontwikkel als sector Sustainable Finance Goals"
In een column op BNR roept Fred de Jong de financiële sector op om met eigen Sustainable Finance Goals te komen, "om te laten zien aan ons kabinet dat financiële...
(Björn Jalving, Turien & Co,, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In de media wordt regelmatig gediscussieerd over het beleggingsbeleid van verzekeraars. En...
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...