Vind jezelf opnieuw uit

Richard Meinders 2017

In tijden van crisis zie je vaak de mooiste innovaties opbloeien. Het lijkt erop dat wij de crisis achter ons hebben gelaten, maar welke innovaties zijn er opgebloeid? In 2016 wordt het ‘hot’ om te innoveren, door jezelf opnieuw uit te vinden.

Simon Sinek introduceerde enkele jaren geleden de ‘Gouden cirkel’ theorie. Met deze theorie verklaart hij waarom sommige bedrijven en personen zo succesvol zijn. Hij doet dit vanuit drie cirkels ‘Wat’, ‘Hoe’ en ‘Waarom’. Veel ondernemers en hun medewerkers kunnen goed uitleggen wat ze doen en vaak ook nog wel hoe ze het doen, maar het zijn de bedrijven die kunnen vertellen waarom ze de dingen op hun manier doen die echt succesvol zijn. Zij hebben tevreden klanten die ware ambassadeurs van hun bedrijf zijn.

Met de ‘Gouden cirkel’ theorie denk je samen met de belangrijkste stakeholders van jouw onderneming na over het ‘waarom’. Wat geeft jou en je medewerkers energie? Hoe kun je het verschil maken voor je klanten? Zodra dit bepaald is kan worden nagedacht over het ‘hoe’, om tenslotte bij de uiteindelijke dienstverlening aan de klant uit te komen, het ‘wat’. De inancieel dienstverlener die zich op deze wijze opnieuw uitvindt en dit concretiseert in een ondernemingsplan is klaar voor de toekomst.

De grootste valkuil is te denken dat alles weer zijn gewone gangetje gaat, nu de crisis voorbij is. De economische opleving wordt gestuurd door de centrale banken. Overheden en burgers hebben meer schulden dan voor de crisis, de werkloosheid neemt niet af en het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter. Bedrijven hebben veelal niet veel ‘vet op de botten’, waardoor een volgende crisis ze sneller fataal wordt. Zorg dat je daar niet bij bent!

Tip: Kijk eens op YouTube naar de TEDtalk van Simon Sinek.

Reactie toevoegen

 
Editie
Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2021 heeft de namen bekend gemaakt van de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. Met ondersteuning van maar liefst...

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

(Uit VVP 2-2021) Wat is het geheim van een duurzaam succesvol advieskantoor? VVP vraagt het aan de provinciewinnaars van de VVP Advies Award 2020. Dit zijn volgens...

Editie 2021 van de VVP Advies Award officieel van start

Editie 2021 van de VVP Advies Award officieel van start

Naar aanleiding van een geheime virtuele bijeenkomst van de zes juryleden van de Advies Award 2021 en de spotters heeft de jury een top vijf per provincie kunnen...

Marieke van Zuien in jury Advies Award

Marieke van Zuien in jury Advies Award

Marieke van Zuien (commercieel directeur BNP Paribas Cardif) is toegetreden tot de jury van de VVP Advies Award. Marieke gaat zich samen met de andere juryleden...

Het begint bij jezelf

Het begint bij jezelf

Betekenisvol ondernemen begint bij jezelf als financieel dienstverlener. Je moet het echt zelf willen, je moet er echt zelf in geloven. Dan is klanttevredenheid...

Uitbesteding door de Gevolmachtigd Agent

Uitbesteding door de Gevolmachtigd Agent

(Richard Meinders, SVC Groep, in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) Een belangrijk onderdeel van uitbesteding is dat je de werkzaamheden wel kunt...

Webinar betekenisvol adviseren

Webinar betekenisvol adviseren

De Federatie van Assurantieclubs organiseert op 21 januari om 16.00 uur in de reeks FvActueel een webinar over betekenisvol ondernemen. Dagvoorzitter en tevens voorzitter...

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

“Niet langer het gevoel dat ik klanten tekort doe”

(VVP Ondernemerspanel in VVP 5-2020) Edwin Nijenhuis (Linie Financial Consultancy, Emmen) had moeite om focus aan te brengen in zijn praktijk. Het geluk lachte...

Hoe duurzaam is jouw advies?

Hoe duurzaam is jouw advies?

Steeds meer bedrijven en ook particulieren willen duurzame keuzes maken. Is duurzaamheid al een onderdeel van uw analyses en adviezen? Duurzaamheid lijkt een modewoord...

Samenvatting in beeld finale Advies Award 2020

Samenvatting in beeld finale Advies Award 2020

'Wakker worden met een glimlach.' Dat was de kop van de e-mail die de jury van de Advies Award van Leen Keijzerwaard ontving. Het winnen van de Advies Award 2020...