Vliegeren met windstilte

Owen de Vries BS

(door Owen de Vries, auteur 'Ondernemers Vlieger') Jarenlang is er sprake geweest van hoogconjunctuur en kon iedereen profiteren. De werkloosheid was enorm laag, er werd enorm geïnvesteerd, geproduceerd en geconsumeerd. De overheid zat met begrotingsoverschotten en de beurs was in én voor lange tijd niet zo hoog (bull market) geweest na de financiële crisis die in 2007 startte. Het kon niet op.

En toen ging de economische en sociale wind liggen door het coronavirus. De vlieger draait in rondjes naar beneden. De financiele crisis van 2008 is er niets bij. En nu? Wat moeten ondernemers doen? Of laten? En hoe kunnen bedrijfsadviseurs de ondernemers ondersteunen?

Om bij die laatste vragen beginnen: bel ze op en vraag: “Hoe is het met je?” Veel ondernemers leven eenzaam in de waan van de dag, schamen zich vaak voor het vragen van hulp, leven in de overtuiging dat ze zelfredzaam moeten zijn en hollen vooral door met ‘kom op, nog een schepje er bovenop’. Als adviseur laat je ze even een pas op de plaats maken en het belangrijkste geven wat er nodig is: overzicht op hun ondernemerschap.

‘Veel ondernemers leven in de overtuiging dat ze zelfredzaam moeten zijn en hollen vooral door met kom op, nog een schepje er bovenop’

Overzicht geef ik met behulp van onderstaand model. Dat geeft – in alle eenvoud – de essentie van ondernemerschap weer met alle aspecten van ondernemerschap en hun samenhang. Dit model bestaat uit:

  1. De mens , de ondernemer. Wie is hij / zij? Waar ligt zijn / haar hart? Is dit waar het hem om begonnen is? Wat hij echt wil, en echt kan, komen samen in
  2. het aanbod van producten en diensten van de ondernemer. Daarmee bedient hij
  3. de vraag van de klanten in de markt. Om vraag en aanbod te verbinden zijn er
  4. de processen op strategische, tactisch en operationeel niveau.
  5. De financiën met de V&W rekening, de balans en liquiditeitsprognose zijn een financiële weergave van de eerdere punten.

 

Hart

De zingeving (het hart) van de mens is hier het ultieme uitgangspunt. De onderneming – met de vorm van een vlieger – is de tool waarmee de ondernemer vliegert en zijn touwtjes in handen heeft. Andere aspecten die hierin verwerkt zijn o.a. marketing, risicomanagement, verandermanagement, duurzaamheid, HRM etc. In mijn boek Ondernemers Vlieger kun je de verdieping vinden van al deze aspecten. Die dienen als de knoppen waar je aan kunt draaien. De adviseur kan dan systematisch met behulp van dit model de verschillende vlakken langs gaan om problemen en oorzaken, kansen en bedreigingen op te sporen.

Bij dit overzicht/model zijn in deze crisistijd twee vragen essentieel die ik met de varifocus business bril met jullie wil bekijken.

  • Dichtbij: Wat is het huidige probleem en wat moet ik doen om op de korte termijn te overleven?
  • Veraf: Wat zijn de oorzaken en wat moet ik onderzoeken om op de lange termijn de continuïteit te borgen?

Dichtbij

Het huidige acute probleem is, is dat de vraag wegvalt en dat er daardoor een tekort is aan liquiditeit. Een ondernemer kan voor verbetering van de liquiditeit drie zaken onderzoeken:

1. De vraag onderzoeken om omzet te maken waarbij er de volgende opties zijn:

a. Er is nog volop, wellicht extra, vraag met name in de vitale sector;

b. Er is enigszins vraag;

c. Er is geen vraag zoals bij contactintensieve sectoren als de horeca, evenementen en congressen. Hulp van de staat is noodzakelijk.

2. De processen onderzoeken om de kosten te drukken met de volgende opties:

a. Lean maken van processen die (tijdelijk) afgestemd zijn op de (afgenomen) vraag. Dat betekent minder inzet van mensen en middelen of zelfs afscheid nemen;

b. Onderhandelen over nieuwe leverancierstarieven.

3. De financiën onderzoeken:

a. Uitstel van betalingen, rente- en aflossingsverplichtingen vragen;

b. Debiteuren sneller laten betalen;

c. Inbreng van extra eigen of vreemd vermogen;

d. Sanering van schulden.

Veraf

Het oplossen van het probleem (wegvallen van de vraag door het coronavirus) is kijken naar het topje van de ijsberg. Veel interessanter is het onderzoeken wat zich onder de oppervlakte afspeelt, kijken naar de dieperliggende oorzaken van het huidige virus. Hiermee krijgt een bedrijf toegang tot het waarborgen van de continuïteit. Want crises zullen er komen (denk aan natuurrampen en de dot.com-, huizen- en financiële bubbel) en gaan.

Owen de Vries: ‘Duurzaam Ondernemen is de enige optie.’

Oorzaken

  • Waar het probleem zich vooral richt op de ontbrekende VRAAG , ligt de oorzaak bij het stilvallen van de processen. Voor corona plakten Vraag en Aanbod gewoon als magneten tegen aan elkaar en waren er veel handelsactiviteiten. Maar nu, tijdens corona vallen vele Processen van bedrijven als dominostenen om in de ketens. Waarom? Omdat processen maar uit twee zaken bestaan; mensen en middelen (de activa). De mens is nu de zwakste schakel en valt nu uit door het dodelijke coronavirus. Het wegvallen van het PROCES – specifiek daarin de mens – is de oorzaak waardoor vraag en aanbod ook wegvallen. De wind is gaan liggen.
  • Globalisering verspreidde het Coronavirus via de bedrijfsketens wereldwijd. We zijn nog nooit zo (fysiek en digitaal) verbonden geweest met elkaar en nog nooit zo sterk uit elkaar gezet door een virus. Social distancing belemmert de ketens om te functioneren.

‘In deze crisistijd zijn twee vragen essentieel die je met een varifocus business bril kunt bekijken’

Hoofdoorzaak

  • Wij zijn niet alleen oorzaak (stilvallen van het proces) maar ook hoofdoorzaak. De hoofdoorzaak is ons niet duurzame denken. Concreet is dit de slechte behandeling van de natuur waardoor Corona de kans kreeg. Teveel mensen willen teveel, en dat put de aarde uit. Je kunt de natuur ook als grootboekrekening of een aparte NV en kijk welke verliezen er zijn geleden. Dat betekent dik interen op het aardse eigen vermogen en niets toevoegen. Wij denken en handelen niet duurzaam.
  • Mensen hebben geen preventieve maatregelen genomen. Rampen zijn niet te voorkomen. Bij het vliegeren kunnen winden van verschillende kanten komen met verschillende krachten, maar kunnen ook gaan liggen. Dat weten we nu. Maar de waarschuwingen voor pandemieën werden na Sars, Mers, Ebola, Mexicaanse griep werden genegeerd. Taiwan en Zuid-Korea waren enigszins voorbereid, handelden tijdig en toonden hun wendbaarheid. De financiële, mentale en fysieke buffers zijn wederom te laag om het drie tot zes maanden uit te houden.
  • Niet willen kijken naar de bovenstaande oorzaken, negeren of ontkennen.

Opties

Wat zijn de opties voor nieuwe bedrijfsvoering waarbij de continuïteit gewaarborgd blijft?

  1. Business as usual? Nee, te kwetsbaar.
  2. Duurzaam Ondernemen is de enige optie. En dat betekent naast Profit serieus rekening houden met People en Planet. Dit zijn de pilaren voor een toekomstbestendig bedrijf waar de adviseur zijn klant mee kan helpen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Stop met bedrijfje spelen"

"Stop met bedrijfje spelen"

"Wordt jouw organisatie gevormd door het karakter van de mensen? Of wordt het karakter van jouw collega’s gevormd door de organisatie? Ik mag hopen op het...

Business supporters

Business supporters

We leven in een bijzondere en merkwaardige tijd. Hoe goed we het ook allemaal regelen met elkaar, we zijn en blijven afhankelijk van omstandigheden en uiteindelijk...

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

(Kennisartikel Nh1816) Als intermediair maatschappij staat Nh1816 verzekeringen 100% voor een actieve samenwerking met financieel adviseurs. Verzekerden krijgen...

Positie professionele adviseur onbetwist

Positie professionele adviseur onbetwist

(VVP-special Business Support 2020) Kennis en vaardigheden, efficiënte processen en last but not least: maximaal contact met de klant. Dat zijn de succesfactoren...

Focus op je missie

Focus op je missie

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden....

Advies 3.0: Plug and Play

Advies 3.0: Plug and Play

(Kennisartikel Nationale Hypotheekbond) De Nationale Hypotheekbond houdt de branche graag scherp. ‘De bond’ maakt topafslag inzichtelijk en hamert...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Samen klanten blij maken

Samen klanten blij maken

(Kennisartikel Nedasco) Bij Nedasco ligt de focus nu en de komende jaren vooral op zakelijk schade en inkomen alsmede het verlenen van ondersteuning aan adviseurs...

Zelf kunnen we het beter

Zelf kunnen we het beter

“Als wij als kantoor ergens niet goed in zijn, dan is het wel in het uitbesteden van werkzaamheden”, valt Paul Robbe met de deur in huis. “In...

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

(Kennisartikel Erasmus Universiteit) Als financieel adviseur zit u in het oog van de storm. De financiële wereld verandert razendsnel, op dit moment zelfs extra...