Zelf kunnen we het beter

Paul Robbe BS

“Als wij als kantoor ergens niet goed in zijn, dan is het wel in het uitbesteden van werkzaamheden”, valt Paul Robbe met de deur in huis. “In de basis denken wij eigenlijk altijd dat we het zelf beter of klantgerichter kunnen doen.”

Als voorbeeld geeft hij dat Robbe Financiële Raadgevers sinds 1992 een computerprogrammeur/systeembeheerder in vaste dienst heeft, die een eigen belastingaangifteprogramma ontwikkelde. “We hebben dat programma jarenlang tot volle tevredenheid gebruikt. Maar gezien onze schaal was het onvermijdelijk om op een gegeven moment over te stappen op een standaardsoftwarepakket – zo realistisch zijn we dan ook. Vanaf 2001 maken we gebruik van Klubas, de belastingaangiftesoftware van Kluwer – al hebben we wel altijd geprobeerd onze eigen draai te geven aan het pakket en de output.”

Tot dit jaar was Robbe op zich tevreden over de software. “Onze softwareleverancier heeft ons dit jaar echter enorm in de steek gelaten door zonder aankondiging een compleet nieuw, maar onaf product in de markt te zetten. Daardoor hebben wij voor het eerst in de 55-jarige geschiedenis van ons kantoor voor onze klanten geen IB-aangiftes kunnen indienen voor 1 april.”

Terughoudend

Dit voorbeeld illustreert precies de reden waarom Robbe terughoudend is met het uitbesteden van werkzaamheden. “Je legt je eigen ziel en zaligheid, maar ook je relatie met jouw klanten, in handen van een externe partij. Dat kan alleen als er sprake is van onberispelijk vertrouwen in die partij.”

Daarom schakelt Robbe met name externe partijen in voor zaken die geen directe betrekking hebben op de klant. “We huren bijvoorbeeld een IT-specialist in ter aanvulling op de kennis van onze systeembeheerder. Zeker bij de keuze van nieuwe hardware is die ondersteuning onontkomelijk en wenselijk. Ook op het gebied van marketing en communicatie schakelen we geregeld externe partijen in, al gebeurt het merendeel van deze activiteiten inmiddels ook in huis.”

Waar mogelijk geeft Robbe een eigen draai aan de uitbestede diensten. “Voor ons volmachtbedrijf maken we gebruik van de standaardapplicatie Level/7 van systeemhuis CCS. Daar hebben we inmiddels in eigen beheer meer dan duizend aanvullende programma’s voor ontwikkeld.”

Geen uitbesteding core business

Zowel op het gebied van klantadministratie als qua advieswerk besteedt Robbe Financiële Raadgevers niets uit. “En dat zijn we ook zeker niet van plan”, benadrukt Robbe. “Er valt ongetwijfeld iets te winnen op het gebied van efficiency als we het wel zouden doen, maar het gaat ten koste van de beleving van onze klanten als ze niet rechtstreeks bij ons terechtkunnen. Kenmerkend voor Robbe Financiële Raadgevers is de persoonlijke benadering. Onze klanten komen graag naar Oosterhout voor een Rondje Robbe, waarbij ze tijdens één afspraak al hun financiële zaken kunnen regelen. Ik realiseer me dat we te klein zijn om alles zelf te kunnen doen, maar ook over vijf jaar zullen wij onze klanten nog steeds zelf te woord staan, nog steeds zelf onze administratie doen, en nog steeds zelf onze adviesgesprekken voeren. Uitbesteden van onze corebusiness voelt niet goed, en dat zullen wij dan ook nooit doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennisartikel Allianz) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit grote inspanningen van organisaties....

Makkelijker advies over rechtsbijstand

Makkelijker advies over rechtsbijstand

(Kennisartikel ARAG) Klanten leren kennen, en risico’s in kaart brengen en met de klant hierover in gesprek zijn. Het werk van een verzekeringsadviseur is...

Samen schade voorkomen

Samen schade voorkomen

(Kennisartikel a.s.r.) Als verzekerde wil je eigenlijk geen geld ontvangen van je verzekeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien raar, maar zo zit het wel. Als...

Ondernemerstips in coronatijd

Ondernemerstips in coronatijd

"Jarenlang is er sprake geweest van hoogconjunctuur en kon iedereen profiteren. De werkloosheid was enorm laag, er werd enorm geïnvesteerd, geproduceerd en...

Verduurzamen in tijden van crisis – het kan

Verduurzamen in tijden van crisis – het kan

(Kennisartikel a.s.r.) De coronacrisis zet de wereld op zijn kop. Veel ondernemers en bedrijven verkeren in zwaar weer. Niemand weet hoe lang de crisis zal aanhouden...

Adviseur Zeger van Twillert: focus op je missie

Adviseur Zeger van Twillert: focus op je missie

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden....

Is er een beleggingsleven na corona?

Is er een beleggingsleven na corona?

(Kennisartikel Nationale-Nederlanden Bank) Op het moment van schrijven ligt het openbare leven zo goed als stil om het coronavirus te bestrijden. Wat kunnen we...

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Han Versantvoort: met Calvo Advies naar ander verdienmodel

Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf de start van zijn carrière heeft hij...

"Stop met bedrijfje spelen"

"Stop met bedrijfje spelen"

"Wordt jouw organisatie gevormd door het karakter van de mensen? Of wordt het karakter van jouw collega’s gevormd door de organisatie? Ik mag hopen op het...

Business supporters

Business supporters

We leven in een bijzondere en merkwaardige tijd. Hoe goed we het ook allemaal regelen met elkaar, we zijn en blijven afhankelijk van omstandigheden en uiteindelijk...