Zelf kunnen we het beter

Paul Robbe BS

“Als wij als kantoor ergens niet goed in zijn, dan is het wel in het uitbesteden van werkzaamheden”, valt Paul Robbe met de deur in huis. “In de basis denken wij eigenlijk altijd dat we het zelf beter of klantgerichter kunnen doen.”

Als voorbeeld geeft hij dat Robbe Financiële Raadgevers sinds 1992 een computerprogrammeur/systeembeheerder in vaste dienst heeft, die een eigen belastingaangifteprogramma ontwikkelde. “We hebben dat programma jarenlang tot volle tevredenheid gebruikt. Maar gezien onze schaal was het onvermijdelijk om op een gegeven moment over te stappen op een standaardsoftwarepakket – zo realistisch zijn we dan ook. Vanaf 2001 maken we gebruik van Klubas, de belastingaangiftesoftware van Kluwer – al hebben we wel altijd geprobeerd onze eigen draai te geven aan het pakket en de output.”

Tot dit jaar was Robbe op zich tevreden over de software. “Onze softwareleverancier heeft ons dit jaar echter enorm in de steek gelaten door zonder aankondiging een compleet nieuw, maar onaf product in de markt te zetten. Daardoor hebben wij voor het eerst in de 55-jarige geschiedenis van ons kantoor voor onze klanten geen IB-aangiftes kunnen indienen voor 1 april.”

Terughoudend

Dit voorbeeld illustreert precies de reden waarom Robbe terughoudend is met het uitbesteden van werkzaamheden. “Je legt je eigen ziel en zaligheid, maar ook je relatie met jouw klanten, in handen van een externe partij. Dat kan alleen als er sprake is van onberispelijk vertrouwen in die partij.”

Daarom schakelt Robbe met name externe partijen in voor zaken die geen directe betrekking hebben op de klant. “We huren bijvoorbeeld een IT-specialist in ter aanvulling op de kennis van onze systeembeheerder. Zeker bij de keuze van nieuwe hardware is die ondersteuning onontkomelijk en wenselijk. Ook op het gebied van marketing en communicatie schakelen we geregeld externe partijen in, al gebeurt het merendeel van deze activiteiten inmiddels ook in huis.”

Waar mogelijk geeft Robbe een eigen draai aan de uitbestede diensten. “Voor ons volmachtbedrijf maken we gebruik van de standaardapplicatie Level/7 van systeemhuis CCS. Daar hebben we inmiddels in eigen beheer meer dan duizend aanvullende programma’s voor ontwikkeld.”

Geen uitbesteding core business

Zowel op het gebied van klantadministratie als qua advieswerk besteedt Robbe Financiële Raadgevers niets uit. “En dat zijn we ook zeker niet van plan”, benadrukt Robbe. “Er valt ongetwijfeld iets te winnen op het gebied van efficiency als we het wel zouden doen, maar het gaat ten koste van de beleving van onze klanten als ze niet rechtstreeks bij ons terechtkunnen. Kenmerkend voor Robbe Financiële Raadgevers is de persoonlijke benadering. Onze klanten komen graag naar Oosterhout voor een Rondje Robbe, waarbij ze tijdens één afspraak al hun financiële zaken kunnen regelen. Ik realiseer me dat we te klein zijn om alles zelf te kunnen doen, maar ook over vijf jaar zullen wij onze klanten nog steeds zelf te woord staan, nog steeds zelf onze administratie doen, en nog steeds zelf onze adviesgesprekken voeren. Uitbesteden van onze corebusiness voelt niet goed, en dat zullen wij dan ook nooit doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marketing- en communicatieondersteuning op maat

Marketing- en communicatieondersteuning op maat

(Kennisartikel Nh1816) Als intermediair maatschappij staat Nh1816 verzekeringen 100% voor een actieve samenwerking met financieel adviseurs. Verzekerden krijgen...

Positie professionele adviseur onbetwist

Positie professionele adviseur onbetwist

(VVP-special Business Support 2020) Kennis en vaardigheden, efficiënte processen en last but not least: maximaal contact met de klant. Dat zijn de succesfactoren...

Focus op je missie

Focus op je missie

“Ict is het belangrijkste gereedschap dat wij als adviseurs in onze organisatie gebruiken. Daarom hebben we al in een vroeg stadium besloten dit uit te besteden....

Advies 3.0: Plug and Play

Advies 3.0: Plug and Play

(Kennisartikel Nationale Hypotheekbond) De Nationale Hypotheekbond houdt de branche graag scherp. ‘De bond’ maakt topafslag inzichtelijk en hamert...

Echte waarde is geen polis

Echte waarde is geen polis

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Met meer dan 25 jaar ervaring in de financiële dienstverlening heeft Han Versantvoort alles wel meegemaakt. Vanaf...

Samen klanten blij maken

Samen klanten blij maken

(Kennisartikel Nedasco) Bij Nedasco ligt de focus nu en de komende jaren vooral op zakelijk schade en inkomen alsmede het verlenen van ondersteuning aan adviseurs...

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

Uw stap naar future proof financiële dienst verlening

(Kennisartikel Erasmus Universiteit) Als financieel adviseur zit u in het oog van de storm. De financiële wereld verandert razendsnel, op dit moment zelfs extra...

Stop met bedrijfje spelen

Stop met bedrijfje spelen

(door Cedric Muchall, Keytoe) Wordt jouw organisatie gevormd door het karakter van de mensen? Of wordt het karakter van jouw collega’s gevormd door de organisatie?...

Honderdduizenden klanten met AOV-adviesvraag

Honderdduizenden klanten met AOV-adviesvraag

(Kennisartikel Avéro Achmea) De Stichting van de Arbeid bracht in maart haar advies uit over de AOV voor zzp’ers. De uitkomst past in ons vertrouwde...

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

Houd rekening met zestig procent minder kantoorwerkplekken

(door Adfiz) De 1,5 meter-maatschappij stelt bedrijven en overheden voor grote uitdagingen. Want als één ding zeker is, is het wel dat we –...