Vroeger was alles beter (?)

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te boren.

Begin jaren negentig. De tijd van lange haren, wijde broeken. De Puchs opgehoogd en de Citta’s opgevoerd. Michael Jordan verovert vliegend de wereld terwijl de ozonlaag dreigt te verdwijnen. Het was de tijd van Nirvana en Pearl Jam. Fluorescerende neonkleuren gecombineerd met leggings en tuinbroeken. Mannen met matje en snor. Ellen van Langen kwam, zag en overwon in Barcelona. Kok komt voor Lubbers, gabbers hakken nachten door. En Pamela Anderson was nog knap. Een mooie, overzichtelijke tijd.

Ook de marketingopties waren begin jaren negentig een stuk overzichtelijker. Van websites had nog niemand gehoord. Bedrijven hadden rijen archiefkasten. Er werd gefaxt, getypt in WP 5.1 en Tipp-ex werd per liter besteld. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Het medialandschap was vooral print georiënteerd. Adverteren deed je in kranten en magazines. Heer Vreeswijk denkt daar ongetwijfeld nog vaak met warme gevoelens aan terug... Lokale ondernemers werden gevonden via de Gouden Gids. Ook toen al moesten ze het van mond-tot-mondreclame hebben. Ze sponsorden het team van hun zoon of dochter, hadden prachtige folders en gingen op donderdagavond naar de lokale businessclub. Je netwerk was je alles en goede vertegenwoordigers hun gewicht in goud waard.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Marketing as usual

Nu bijna 30 jaar later heeft het gemiddelde assurantiekantoor maar weinig veranderd. Business as usual en ook marketing as usual. Oké, iedereen heeft een website, een LinkedIn-account en verstuurt soms een nieuwsbrief. Waar ik mij echter geregeld over verbaas, is waarom er zo weinig wordt meegelift op de mogelijkheden van de nieuwe media?! Auto’s zijn net als het medialandschap grotendeels gedigitaliseerd. We kicken wel op alle technische snufjes van onze auto, maar niet op de digitale marketingopties die deze tijd biedt. Angst voor het onbekende? Geloof mij. Als je in 1990 plaats mochten nemen in een Tesla zonder dat je werd uitgelegd hoe deze werkte, had je ook bedankt voor de eer. Té ingewikkeld, té veel opties. Je zou direct weer in je auto zonder stuurbekrachtiging plaatsnemen. Als je je echter even in de nieuwe mogelijkheden verdiept en uitleg krijgt, blijkt het vaak helemaal niet zo ingewikkeld.

Tiktok

Mijn dochter van tien produceert wekelijks grote hoeveelheden content. Via het snelst groeiende sociale medium TikTok kreeg ze in korte tijd honderden volgers en duizenden likes door video’s te posten. Assurantiekantoren kunnen hier lering uit trekken. Niet zozeer van de posts van mijn dochter, als wel van de inzet van zelfgemaakte video’s. Met video’s kom je nog het meest in de buurt van een persoonlijk gesprek. Je klanten zien je, ze horen je en leren je (nog beter) kennen.

Genoeg onderwerpen om uit te putten lijkt me. Bedenk hierbij wat je oplost voor klanten. Vertel maar wat je doet aan ontzorgen, hoe je schades voor ze afwikkelt en hen blij maakt. Bijkomend voordeel van video’s, het is snel te produceren, persoonlijk en makkelijk te verspreiden.

PS: vroeger was echt niet alles beter hoor. Je had namelijk ook rokers naast je in het restaurant, Hans van der Togt en Frizzle Sizzle.

Met deze column neemt Marcel Kroon afscheid als columnist van VVP. Zijn collega’s Bjorn Jalving en Paul Burger van Turien & Co. nemen afwisselend het stokje over.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Nieuwe organisatiestructuur en samenstelling managementteam Turien & Co.

Met het oog op de veranderende markt en de groei van de onderneming heeft Turien & Co. Assuradeuren drie nieuwe afdelingen opgezet. Een zelfstandige afdeling...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

De Advies BVm

De Advies BVm

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! in VVP 3-2021) Als het aan het demissionair kabinet ligt, dan wordt de BVm een nieuwe ondernemingsvorm. De...

Stel jij de tweede vraag?

Stel jij de tweede vraag?

(Bram Grundmeijer, KLAP, in Ken je vak! in VVP 3-2021) Ik daag je uit… Beoordeel een klant niet op zijn gedrag, standpunten of primaire behoeften. Ga samen...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...