Vroeger was alles beter (?)

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te boren.

Begin jaren negentig. De tijd van lange haren, wijde broeken. De Puchs opgehoogd en de Citta’s opgevoerd. Michael Jordan verovert vliegend de wereld terwijl de ozonlaag dreigt te verdwijnen. Het was de tijd van Nirvana en Pearl Jam. Fluorescerende neonkleuren gecombineerd met leggings en tuinbroeken. Mannen met matje en snor. Ellen van Langen kwam, zag en overwon in Barcelona. Kok komt voor Lubbers, gabbers hakken nachten door. En Pamela Anderson was nog knap. Een mooie, overzichtelijke tijd.

Ook de marketingopties waren begin jaren negentig een stuk overzichtelijker. Van websites had nog niemand gehoord. Bedrijven hadden rijen archiefkasten. Er werd gefaxt, getypt in WP 5.1 en Tipp-ex werd per liter besteld. Het internet stond nog in de kinderschoenen. Het medialandschap was vooral print georiënteerd. Adverteren deed je in kranten en magazines. Heer Vreeswijk denkt daar ongetwijfeld nog vaak met warme gevoelens aan terug... Lokale ondernemers werden gevonden via de Gouden Gids. Ook toen al moesten ze het van mond-tot-mondreclame hebben. Ze sponsorden het team van hun zoon of dochter, hadden prachtige folders en gingen op donderdagavond naar de lokale businessclub. Je netwerk was je alles en goede vertegenwoordigers hun gewicht in goud waard.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Marketing as usual

Nu bijna 30 jaar later heeft het gemiddelde assurantiekantoor maar weinig veranderd. Business as usual en ook marketing as usual. Oké, iedereen heeft een website, een LinkedIn-account en verstuurt soms een nieuwsbrief. Waar ik mij echter geregeld over verbaas, is waarom er zo weinig wordt meegelift op de mogelijkheden van de nieuwe media?! Auto’s zijn net als het medialandschap grotendeels gedigitaliseerd. We kicken wel op alle technische snufjes van onze auto, maar niet op de digitale marketingopties die deze tijd biedt. Angst voor het onbekende? Geloof mij. Als je in 1990 plaats mochten nemen in een Tesla zonder dat je werd uitgelegd hoe deze werkte, had je ook bedankt voor de eer. Té ingewikkeld, té veel opties. Je zou direct weer in je auto zonder stuurbekrachtiging plaatsnemen. Als je je echter even in de nieuwe mogelijkheden verdiept en uitleg krijgt, blijkt het vaak helemaal niet zo ingewikkeld.

Tiktok

Mijn dochter van tien produceert wekelijks grote hoeveelheden content. Via het snelst groeiende sociale medium TikTok kreeg ze in korte tijd honderden volgers en duizenden likes door video’s te posten. Assurantiekantoren kunnen hier lering uit trekken. Niet zozeer van de posts van mijn dochter, als wel van de inzet van zelfgemaakte video’s. Met video’s kom je nog het meest in de buurt van een persoonlijk gesprek. Je klanten zien je, ze horen je en leren je (nog beter) kennen.

Genoeg onderwerpen om uit te putten lijkt me. Bedenk hierbij wat je oplost voor klanten. Vertel maar wat je doet aan ontzorgen, hoe je schades voor ze afwikkelt en hen blij maakt. Bijkomend voordeel van video’s, het is snel te produceren, persoonlijk en makkelijk te verspreiden.

PS: vroeger was echt niet alles beter hoor. Je had namelijk ook rokers naast je in het restaurant, Hans van der Togt en Frizzle Sizzle.

Met deze column neemt Marcel Kroon afscheid als columnist van VVP. Zijn collega’s Bjorn Jalving en Paul Burger van Turien & Co. nemen afwisselend het stokje over.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Samenwerking Turien & Co. en HSK

Turien & Co. heeft de personeelsschadeverzekering WEGAS XL uitgebreid met camaliteitenhulpverlening. Hiertoe is Turien & Co. een samenwerking aangegaan met...

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

Nieuwe campagne Ohra focust op positieve ervaringen met verzekeraar

In haar nieuwe campagneconcept verbeeldt Ohra positieve ervaringen van de klant met de verzekeraar. “Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor...

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van pechvogel-stel Rob en Els

Ohra neemt afscheid van het onhandige stel dat tien jaar de hoofdrol speelde in haar reclamecampagnes. Speciaal voor het afscheid van Rob en Els ontwikkelden Ohra...

Rode draad en blauwe knoop

Rode draad en blauwe knoop

(Paul Burger, Ansvar, in VVP 6-2021) Installeren van warmtepompen, zonnepanelen maar ook isoleren, het is allemaal een vak apart. Maar ook een geweldige groeimarkt...

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Een van beste jaren uit geschiedenis Turien & Co. Holding

Turien & Co. Holding (Ansvar en Turien & Co.) heeft 2021 met een groei van 22 procent afgesloten. Ultimo 2021 was sprake van een portefeuille van 211 miljoen...

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Volmacht Bovemij voor Turien & Co.

Vanaf 1 januari 2022 zullen de verzuimverzekeringen van BOVAG-leden in volmacht door Turien & Co. beheerd gaan worden. Alle (ziek)meldingen en offertes zullen...

De verzekeringspot verwijt de ketel?

De verzekeringspot verwijt de ketel?

(Paul Burger, Turien & Co., in Ken je vak! VVP 4-2021) Hoe duurzaam is onze eigen corebusiness, het ontzorgen en helpen van klanten en het schadeherstel? Nederland...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...