WA-dekking alleen niet genoeg

Hilda Duurkoop-de Ruijter

“Particulieren beseffen vaak niet dat als ze alleen WA-verzekerd zijn, ze niet verzekerd zijn voor de eigen schade en het verhalen van schade. Attendeer de klant daar op als financieel adviseur.” volgens Hilda Duurkoop-de Ruijter, secretaris van het Nederlandse Bureau der Motorrijtuigverzekeraars (NBM), voorkomt dat veel onduidelijkheden.

Duurkoop-de Ruijter zegt geregeld mensen aan de lijn te hebben die alleen WAverzekerd op reis naar het buitenland zijn gegaan. “Vervolgens hebben ze een ongeluk en komen ze er achter dat hun eigen schade niet verzekerd is. Wordt de schade door een ander veroorzaakt, dan is het een hele klus uit te vinden bij wie je die moet verhalen. Het NBM wijst daarin alleen de weg. Daarom is het belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf attendeert op de consequenties van alleen WA-verzekerd zijn. Overigens geldt voor Nederland eigenlijk hetzelfde.”

Zelf zal ze nooit met de auto naar het buitenland rijden zonder rechtsbijstanddekking en een Schadeverzekering voor Inzittenden. Uit de vele dossiers die Hilda heeft behandeld, weet ze hoe groot de schade kan zijn en dat die schade niet altijd wordt vergoed.

Veel mensen beseffen ook niet dat aanhangers met een eigen kenteken (waaronder ook caravans vanaf 750 kilo) in het buitenland verplicht verzekerd moeten zijn. In Nederland geldt die verplichting niet. Gevolg: veel Nederlanders gaan onvoldoende verzekerd met hun aanhangwagen of caravan op reis naar het buitenland. Het NBM is blij dat een verzekeringsplicht voor aanhangers in Nederland weer op de politieke agenda lijkt te komen.

Duurkoop-de Ruijter: “We komen vaker regels tegen die wij in Nederland niet kennen. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld dat je geen schadevergoeding krijgt als de bestuurder van het voertuig dat de schade heeft veroorzaakt onbekend is. Daarnaast zijn bepaalde kosten in het buitenland gewoon veel hoger. Zo kost de opmaak van een expertiserapport in Duitsland tien keer meer dan in Nederland.”

Groene kaart

Het NBM kennen de meeste mensen als het ‘groene-kaartenbureau’. De groene kaart is in het buitenland het bewijs dat het voertuig WA-verzekerd is. Steeds meer verzekeraars bieden de kaart in digitale vorm aan. “Maar, let op! De digitale versie wordt officieel niet als groene kaart gezien en zeker niet in alle landen geaccepteerd”, reageert Duurkoopde Ruijter.

Het NBM (zeven medewerkers) werd in 1964 opgericht, een jaar nadat de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) werd aangenomen. Het bureau regelt WA-schades veroorzaakt in Nederland door mensen uit de in totaal 47 andere landen die met het groene-kaartensysteem meedoen. Omgekeerd doen de deelnemende landen hetzelfde.

Duurkoop-de Ruijter vertelt dat het aantal onverzekerde Nederlanders is teruggelopen, niet in de laatste plaats dankzij de koppeling aan de bestanden van de RDW. “Maar het komt zeker nog wel voor. Meestal is het geen onwil, mensen schrikken vaak ook als ze horen dat ze niet verzekerd waren.”

De schade die het NBM regelt, wordt vergoed door het bureau in het land van herkomst van de schaderijder. Dat bureau is net als het NBM een vereniging van verzekeraars die gezamenlijk de schade betalen.

Duurkoop-de Ruijter: “Wij komen heftige dingen tegen, ook bij buitenlandschades. Zo was er een man die werd aangereden door twee jonge criminelen. Met als triest resultaat een hoge dwarslaesie. Wij proberen altijd – uiteraard binnen ons mandaat – te kijken wat we kunnen doen om het leed te verzachten. We kunnen iemand niet beter maken, maar wel zoveel mogelijk proberen te helpen. Een aangepaste auto bijvoorbeeld geeft iemand zijn mobiliteit terug.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer:  Het...

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...