WA-dekking alleen niet genoeg

Hilda Duurkoop-de Ruijter

“Particulieren beseffen vaak niet dat als ze alleen WA-verzekerd zijn, ze niet verzekerd zijn voor de eigen schade en het verhalen van schade. Attendeer de klant daar op als financieel adviseur.” volgens Hilda Duurkoop-de Ruijter, secretaris van het Nederlandse Bureau der Motorrijtuigverzekeraars (NBM), voorkomt dat veel onduidelijkheden.

Duurkoop-de Ruijter zegt geregeld mensen aan de lijn te hebben die alleen WAverzekerd op reis naar het buitenland zijn gegaan. “Vervolgens hebben ze een ongeluk en komen ze er achter dat hun eigen schade niet verzekerd is. Wordt de schade door een ander veroorzaakt, dan is het een hele klus uit te vinden bij wie je die moet verhalen. Het NBM wijst daarin alleen de weg. Daarom is het belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf attendeert op de consequenties van alleen WA-verzekerd zijn. Overigens geldt voor Nederland eigenlijk hetzelfde.”

Zelf zal ze nooit met de auto naar het buitenland rijden zonder rechtsbijstanddekking en een Schadeverzekering voor Inzittenden. Uit de vele dossiers die Hilda heeft behandeld, weet ze hoe groot de schade kan zijn en dat die schade niet altijd wordt vergoed.

Veel mensen beseffen ook niet dat aanhangers met een eigen kenteken (waaronder ook caravans vanaf 750 kilo) in het buitenland verplicht verzekerd moeten zijn. In Nederland geldt die verplichting niet. Gevolg: veel Nederlanders gaan onvoldoende verzekerd met hun aanhangwagen of caravan op reis naar het buitenland. Het NBM is blij dat een verzekeringsplicht voor aanhangers in Nederland weer op de politieke agenda lijkt te komen.

Duurkoop-de Ruijter: “We komen vaker regels tegen die wij in Nederland niet kennen. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld dat je geen schadevergoeding krijgt als de bestuurder van het voertuig dat de schade heeft veroorzaakt onbekend is. Daarnaast zijn bepaalde kosten in het buitenland gewoon veel hoger. Zo kost de opmaak van een expertiserapport in Duitsland tien keer meer dan in Nederland.”

Groene kaart

Het NBM kennen de meeste mensen als het ‘groene-kaartenbureau’. De groene kaart is in het buitenland het bewijs dat het voertuig WA-verzekerd is. Steeds meer verzekeraars bieden de kaart in digitale vorm aan. “Maar, let op! De digitale versie wordt officieel niet als groene kaart gezien en zeker niet in alle landen geaccepteerd”, reageert Duurkoopde Ruijter.

Het NBM (zeven medewerkers) werd in 1964 opgericht, een jaar nadat de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) werd aangenomen. Het bureau regelt WA-schades veroorzaakt in Nederland door mensen uit de in totaal 47 andere landen die met het groene-kaartensysteem meedoen. Omgekeerd doen de deelnemende landen hetzelfde.

Duurkoop-de Ruijter vertelt dat het aantal onverzekerde Nederlanders is teruggelopen, niet in de laatste plaats dankzij de koppeling aan de bestanden van de RDW. “Maar het komt zeker nog wel voor. Meestal is het geen onwil, mensen schrikken vaak ook als ze horen dat ze niet verzekerd waren.”

De schade die het NBM regelt, wordt vergoed door het bureau in het land van herkomst van de schaderijder. Dat bureau is net als het NBM een vereniging van verzekeraars die gezamenlijk de schade betalen.

Duurkoop-de Ruijter: “Wij komen heftige dingen tegen, ook bij buitenlandschades. Zo was er een man die werd aangereden door twee jonge criminelen. Met als triest resultaat een hoge dwarslaesie. Wij proberen altijd – uiteraard binnen ons mandaat – te kijken wat we kunnen doen om het leed te verzachten. We kunnen iemand niet beter maken, maar wel zoveel mogelijk proberen te helpen. Een aangepaste auto bijvoorbeeld geeft iemand zijn mobiliteit terug.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners

De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking

De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...