WA-dekking alleen niet genoeg

Hilda Duurkoop-de Ruijter

“Particulieren beseffen vaak niet dat als ze alleen WA-verzekerd zijn, ze niet verzekerd zijn voor de eigen schade en het verhalen van schade. Attendeer de klant daar op als financieel adviseur.” volgens Hilda Duurkoop-de Ruijter, secretaris van het Nederlandse Bureau der Motorrijtuigverzekeraars (NBM), voorkomt dat veel onduidelijkheden.

Duurkoop-de Ruijter zegt geregeld mensen aan de lijn te hebben die alleen WAverzekerd op reis naar het buitenland zijn gegaan. “Vervolgens hebben ze een ongeluk en komen ze er achter dat hun eigen schade niet verzekerd is. Wordt de schade door een ander veroorzaakt, dan is het een hele klus uit te vinden bij wie je die moet verhalen. Het NBM wijst daarin alleen de weg. Daarom is het belangrijk dat een financieel adviseur buitenlandreizigers vooraf attendeert op de consequenties van alleen WA-verzekerd zijn. Overigens geldt voor Nederland eigenlijk hetzelfde.”

Zelf zal ze nooit met de auto naar het buitenland rijden zonder rechtsbijstanddekking en een Schadeverzekering voor Inzittenden. Uit de vele dossiers die Hilda heeft behandeld, weet ze hoe groot de schade kan zijn en dat die schade niet altijd wordt vergoed.

Veel mensen beseffen ook niet dat aanhangers met een eigen kenteken (waaronder ook caravans vanaf 750 kilo) in het buitenland verplicht verzekerd moeten zijn. In Nederland geldt die verplichting niet. Gevolg: veel Nederlanders gaan onvoldoende verzekerd met hun aanhangwagen of caravan op reis naar het buitenland. Het NBM is blij dat een verzekeringsplicht voor aanhangers in Nederland weer op de politieke agenda lijkt te komen.

Duurkoop-de Ruijter: “We komen vaker regels tegen die wij in Nederland niet kennen. In Frankrijk geldt bijvoorbeeld dat je geen schadevergoeding krijgt als de bestuurder van het voertuig dat de schade heeft veroorzaakt onbekend is. Daarnaast zijn bepaalde kosten in het buitenland gewoon veel hoger. Zo kost de opmaak van een expertiserapport in Duitsland tien keer meer dan in Nederland.”

Groene kaart

Het NBM kennen de meeste mensen als het ‘groene-kaartenbureau’. De groene kaart is in het buitenland het bewijs dat het voertuig WA-verzekerd is. Steeds meer verzekeraars bieden de kaart in digitale vorm aan. “Maar, let op! De digitale versie wordt officieel niet als groene kaart gezien en zeker niet in alle landen geaccepteerd”, reageert Duurkoopde Ruijter.

Het NBM (zeven medewerkers) werd in 1964 opgericht, een jaar nadat de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) werd aangenomen. Het bureau regelt WA-schades veroorzaakt in Nederland door mensen uit de in totaal 47 andere landen die met het groene-kaartensysteem meedoen. Omgekeerd doen de deelnemende landen hetzelfde.

Duurkoop-de Ruijter vertelt dat het aantal onverzekerde Nederlanders is teruggelopen, niet in de laatste plaats dankzij de koppeling aan de bestanden van de RDW. “Maar het komt zeker nog wel voor. Meestal is het geen onwil, mensen schrikken vaak ook als ze horen dat ze niet verzekerd waren.”

De schade die het NBM regelt, wordt vergoed door het bureau in het land van herkomst van de schaderijder. Dat bureau is net als het NBM een vereniging van verzekeraars die gezamenlijk de schade betalen.

Duurkoop-de Ruijter: “Wij komen heftige dingen tegen, ook bij buitenlandschades. Zo was er een man die werd aangereden door twee jonge criminelen. Met als triest resultaat een hoge dwarslaesie. Wij proberen altijd – uiteraard binnen ons mandaat – te kijken wat we kunnen doen om het leed te verzachten. We kunnen iemand niet beter maken, maar wel zoveel mogelijk proberen te helpen. Een aangepaste auto bijvoorbeeld geeft iemand zijn mobiliteit terug.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...