We hebben toch geen blinde vlek voor huurders?

Partner in kennis Scildon foto univé

(Partner in kennis Scildon in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) “Ik snap het echt niet”. Verbazing klinkt door in de stem van Esmée de Jonge, financieel adviseur werkzaam bij Univé Het Groene Hart. “We hebben als financiële sector toch geen blinde vlek voor huurders?”

...

“Als wij met relaties praten over een hypothecair krediet, dan vinden wij het volstrekt normaal om uitgebreid stil te staan bij de vraag of de hypotheeklasten ook betaald kunnen worden bij calamiteiten als werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden van een van de kostwinners. Volgens mij doen wij dat oprecht in het belang van de klant. En niet zozeer om ervoor te zorgen dat de geldverstrekker meer zekerheid krijgt dat bij zo’n calamiteit de schuld kan worden afgelost. Maar als wij dit dan echt doen in het belang van de klant, waarom doen wij dat dan niet net zo serieus bij de huurders? Verdient het risico van een eigenaar van een woning die noodgedwongen zijn woning moet verlaten meer onze aandacht dan de huurder die op straat komt te staan? Nee toch? Ik snap het echt niet waardoor dit verschil in ons vakgebied zo heeft kunnen ontstaan.”

Alert zijn op woonproblematiek voor huurders die door een calamiteit hun huur niet meer kunnen betalen’

Extra risico’s

In heel Nederland is er momenteel een groot tekort aan woningen, vervolgt Esmée. “Dit heeft allerlei ongewenste gevolgen. Prijzen van woningen die zo hoog worden dat steeds grotere groepen consumenten geen woning meer kunnen kopen. Jongeren die tot op steeds hogere leeftijd bij hun ouders blijven wonen. Een sterke toename van het kopen van een woning zonder financieringsvoorbehoud. Ook bij het stelselmatig neerleggen van een bod dat fors hoger is dan de vraagprijs, mag je grote vraagtekens zetten. Het zijn allemaal indicatoren dat er iets goed mis is met de woningmarkt. De mensen die niet meer kunnen kopen, maar wel willen wonen, zijn daardoor aangewezen op huren. Ook die markt is echter ongezond. In de vrije sector worden nu vaak huren gevraagd en betaald die alleen maar met twee inkomens zijn op te brengen. Het is juist deze groep waar een nieuwe kwetsbaarheid is ontstaan die ook vanuit ons beroep als organisatoren van zekerheid te weinig aandacht krijgt.”

Kleine kans met grote impact

“De kans op voortijdig overlijden is relatief klein”, meent Esmée. “Maar de impact als zoiets plaatsvindt, is heel groot. Ik denk dat veel huurders in de vrije sector zich niet realiseren welk risico zij lopen als één van beide kostwinners voortijdig overlijdt. Waarschijnlijk kan de achterblijvende partner de huur niet alleen betalen. Je kunt voorspellen wat er dan gaat gebeuren: er ontstaan achterstanden in de betaling van de huur. Er komen extra kosten en er wordt snel een forse schuldpositie opgebouwd. Met vrij snel een verhuurder die het recht heeft de huur te beëindigen. Huurders realiseren zich onvoldoende wat op dat moment hun positie is. Geen kans om te kopen. Een kleine kans om te kunnen huren. Daar sta je dan. Net een levenspartner verloren. Misschien kinderen die groot verdriet hebben. En precies op dat moment het risico de veilige plek die je je “thuis” noemt te moeten verliezen. Waarom praten wij hier als adviseurs niet over met de huurders? Wij willen toch zekerheid organiseren? Voor een paar euro per maand kunnen wij die zekerheid voor onze kwetsbare klanten regelen.”

Maak een protocol

“Ik denk dat financieel adviseurs die particuliere relaties bijstaan in hun periodieke gesprekken in het kader van onderhoud en nazorg bij huurders de vraag moeten meenemen ‘What if?’. Dit moet een standaardvraag worden bij gesprekken met huurders. Klanten mogen altijd hun eigen keuze maken. Maar op ons ligt de verantwoordelijkheid klanten wel bewust te maken van de gevolgen van de keuzen die ze maken naar aanleiding van onze adviezen.

De demografische ontwikkelingen in ons land zijn zodanig dat je met zekerheid kunt stellen dat elk financieel advieskantoor steeds vaker geconfronteerd zal worden met overlijdensgevallen binnen de relatiekring. Ik denk dat het goed is wanneer wij als adviseurs nadenken of onze bedrijfsvoering hierop nu al voldoende is voorbereid. Ik geef een paar voorbeelden.

Als kantoor krijg je het bericht dat een relatie is overleden. Zo’n bericht kan op allerlei manieren en op allerlei momenten worden ontvangen. Weet iedereen op kantoor dan hoe op zo’n bericht moet worden gereageerd? Ook vakinhoudelijk is het de vraag of er een checklist is van aandachtspunten die het kantoor namens de nabestaanden in de gaten kan houden om deze ‘first time right’ te helpen afwikkelen. Door goede protocollen op te stellen voorkom je dat het kantoor in het contact met de klant iets vergeet te vragen waardoor je na een contact weer terug moet naar de klant om de vergeten informatie alsnog op te halen.

Esmée de Jonge: ‘What if?’ moet een standaardvraag worden bij gesprekken met huurders.’

Wij hebben een fantastisch vak. Waarin wij echt het verschil kunnen maken voor mensen. Wij moeten dan wel scherp blijven op de veranderingen die zich in de samenleving voltrekken en die voor onze klanten leiden tot nieuwe risico’s. De woonproblematiek voor huurders die door een calamiteit hun huur niet meer kunnen betalen, is zo’n nieuw risico waar wij alert op moeten zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Dazure biedt kosteloze GezinGeregeld dekking

Dazure biedt kosteloze GezinGeregeld dekking

Dazure heeft de voorwaarden van de GoedIdee Overlijdensrisicoverzekering verbeterd door de kosteloze GezinGeregeld dekking toe te voegen. Wanneer de klant met een...

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

ScilScildon gaat zich samen met vermogensbeheerder ACTIAM en Justdiggit in de komende tijd inspannen om 1.740.000 m2 dorre grond in Tanzania te vergroenen. De stichting...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...