Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Marcel Kroon 2018

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten.

Wanneer ik de bus uitstap, zie ik de eerste rood-wit gekleurde uitdossingen al voorbijkomen. Vol verwachting klopt mijn hart als ik richting het stadion loop. Het is alweer even geleden dat ik een wedstrijd van mijn club heb bijgewoond. En juist in dit superseizoen op het moment dat ‘we’ nog op drie fronten actief zijn mag ik een wedstrijd van Ajax bijwonen in de Johan Cruijff Arena. In het stadion aangekomen blijk ik direct naast het vak met de fanatiekste Ajaxsupporters te zitten, de F-side. De passie en het vuur bij deze groep is ongeëvenaard. Ze zingen continu, scanderen namen en leuzen en blazen hun club hiermee richting het doel van de tegenstander.

Als marketeer bekijk ik dit soort taferelen vol bewondering en verwondering. Ieder bedrijf is immers op zoek naar echte fans. Fans die voor je door het vuur gaan, de loftrompet over jou afsteken. Wat mij vooral fascineert, is hoe een merk zo tot leven kan komen. Wat is daar voor nodig?

Historie en de daarbij behorende verhalen rondom een voetbalclub spelen een belangrijke rol. Voorbeelden van tragiek en heroïek die zich afspeelden in het roemruchte verleden zijn er legio. De echte Ajaxfans dissen de legendarische momenten zo op. Kluivert die met het puntje van de schoen wist te scoren in de finale tegen AC Milan. De magistrale omhaal van Van Basten tegen Den Bosch behoort tot het collectieve Ajaxgeheugen, net als de actie van Zlatan die zes spelers van NAC het bos in stuurt en dan scoort.

Instagram

Hedendaagse communicatiemogelijkheden maken het voor voetbalclubs nog makkelijker om de verhalen in beeld bij fans te krijgen. Ajax maakte daar maximaal gebruik van rond de Europese tournee van afgelopen seizoen. Dit leidde ertoe dat ze van een miljoen Instagramvolgers op 2 februari naar 2,9 miljoen volgers op 13 juni gingen. Ruim vier keer zoveel als PSV en Feyenoord samen! Heroïsche filmpjes werden gepost rondom de belangrijke Europese wedstrijden. Grappige en authentieke posts gingen viraal. Grappig was bijvoorbeeld het filmpje over de net gecontracteerde Kjell Scherpen die in het verleden had gezegd voor Feyenoord te zijn en die nu strafregels moest schrijven onder het toeziend oog van Overmars en Van der Sar. Authentiek het beeld dat nieuwbakken helden De Jong en De Ligt in de AH staan met hun boodschappenmandje.

 

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Verhalen

In de Arena klinkt het ‘Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!’ regelmatig. En afgelopen seizoen was dat ook vaak zo. Het is natuurlijk een illusie te denken dat klanten van een assurantiekantoor een vergelijkbare slogan voor hun kantoor ten gehore zullen brengen. Toch denk ik dat kantoren nog veel kunnen winnen met contentmarketing. Content middels verhalen die zorgen voor beleving en tot de verbeelding spreken. Verhalen die klanten het gevoel geven dat ze zich met dit merk kunnen identificeren en erbij willen horen. Verhalen over bijzondere risico’s en schades. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Verhalen die supporters opleveren.

Ajax won overigens met 4-2 en de volgende dag gingen Frenkie en Matthijs gewoon weer samen boodschappen doen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Een aov? alles of niets!

Een aov? alles of niets!

Het aantal ondernemers neemt toe en het aantal AOV’s neemt af. Er liggen veel advieskansen, maar er is weinig bereidheid tot het betalen van advies of de...

Turien in gesprek met Tesla over diefstalpreventie

Turien in gesprek met Tesla over diefstalpreventie

Turien & Co en Tesla zijn met elkaar in gesprek over een technologische oplossing om diefstal van Tesla's te voorkomen. Volgens Turien & Co., specialist...

Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet...

Marketing is overal,  behalve waar het moet zijn

Marketing is overal, behalve waar het moet zijn

Vroeger had ik best wel moeite met het vak dat ik uitoefen. Marketing werd niet direct als het meest nobele vak gezien. Nog steeds krijgen veel mensen een beetje...

Kleur geven aan verzekeren

Kleur geven aan verzekeren

Professioneel, betrouwbaar, loyaal, effectief, klantbelang centraal, kwaliteit, duidelijk, betrokken, innovatief, integer, gemak, service, efficiënt, klantvriendelijk,...

Turien verruimt aanbod cyberverzekeringen

Turien verruimt aanbod cyberverzekeringen

De toenemende belangstelling voor cyberverzekeringen bij financieel advieskantoren is voor Turien & Co. reden om naast de verzekeringen van Hiscox en Zurich...

Van losse post naar  totaalrelatie

Van losse post naar totaalrelatie

Wist u dat mensen in de middeleeuwen in hun hele leven net zoveel communicatie-uitingen op zich afkregen als wij tegenwoordig op één dag? Ik weet...

Eigen portefeuille is een goudmijn

Eigen portefeuille is een goudmijn

Waarom zijn mensen vaak geneigd om dingen buiten hun bereik meer te ambiëren? Persoonlijk herken ik dit maar al te goed. Afgelopen zomer wilde ik het liefst...

Invulling geven aan de  menselijke maat

Invulling geven aan de menselijke maat

Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij staat vast dat het menselijke aspect het verschil moet gaan maken in de dienstverlening van de adviseur. Dat dit...

Passende verzuimverzekering vinden is best eenvoudig

Passende verzuimverzekering vinden is best eenvoudig

Zoals gezegd is het vinden van een passende verzuimverzekering niet ingewikkeld. Een inkomensverzekering verschilt ook niet echt heel veel van een inboedelverzekering,...